زنها، نباید درآمد خود را به شوهرشان بدهند

زنها، نباید درآمد خود را به شوهرشان بدهند

نماينده نجف‌آباد در مجلس شوراي اسلامي در كانال تلگرامي خود نوشته است «تا زماني كه مرد بيكار و تحصيلكرده هست چه لزومي دارد كه بانوان مشغول به كار شوند».

کد خبر : ۴۹۸۲۷
بازدید : ۱۹۲۷
زنهایی که کار می کنند ، نباید درآمد خود را به شوهرشان بدهند


نماينده نجف‌آباد در مجلس شوراي اسلامي در كانال تلگرامي خود نوشته است «تا زماني كه مرد بيكار و تحصيلكرده هست چه لزومي دارد كه بانوان مشغول به كار شوند».به نظر شما اين رويكرد و بيان اين اظهارات از يك نماينده مجلس پذيرفته است؟
چنين چيزي نه ملاك شرعي دارد نه ملاك عقلي، نه حتي ملاك قانوني. خانم‌ها نيز مثل آقايان از حقوق اجتماعي برابر بهره‌مند هستند. اگر كار هست بايد براي همه باشد و اگر نيست نيز دولت بايد به همه بيكاران حقوق بيكاري بدهد. اينگونه اظهارنظر‌ها ناشي از تفكر قبيله‌اي و دوران قبل ازمدرنيته است.
در عربستان و برخي قبايل ايران اين تفكر بود كه خانم‌ها در خانه بنشينند و مردان آنها را تامين كنند اما اين تفكر به هيچ‌وجه ريشه شرعي و قانوني ندارد. مشخص است كسي كه اين‌حرف‌ها را مي‌زند در حوزه حقوق اسلامي و حقوق بشر و قانون اساسي مطالعات كافي ندارد. از يك نماينده مجلس تعجب مي‌كنم كه نمي‌داند قانون اساسي زن و مرد را در كليه حقوق اجتماعي از جمله اشتغال برابر مي‌داند. نماينده مجلس بر اساس همين قانون اساسي به مجلس رفته و سوگند ياد كرده كه از آن دفاع كند پس نمي‌تواند خلاف قانون اساسي حرف بزند.

مي‌فرماييد كه اين نگاه ريشه شرعي ندارد اما اخيرا يك روحاني(حجت الاسلام ماندگاری) در يك برنامه تلويزيوني تاكيد كرد كه زنان اگر كار مي‌كنند هم بايد پول خود را به مردان بدهند تا آنها با صلاح‌ديد خود هزينه‌هاي زندگي را تامين كنند.

اين كاملا خلاف شرع و عقل است. قرآن صراحتا مي‌فرمايد كه خانم‌ها مالك آن چيزي مي‌شوند كه خودشان كسب مي‌كنند و آقايان نيز مالك آن چيزي مي‌شوند كه خودشان كسب مي‌كنند. آقايان حقي در دخالت در درآمد خانم‌ها ندارند. روحاني كه در تلويزيون صحبت مي‌كند لازم است كه اول آيات قرآن را بخواند و بعد اظهارنظر كند. هيچ دليلي ندارد كه خانم‌ها درآمد خود را به آقايان بدهند. البته اينكه با هماهنگي هم خرج كنند يك اصل درست در زندگي مشترك است.

تاكيدشان اين بود كه زنان از نظر اقتصادي وابسته باشند.
اين كاملا بر خلاف شرع و قانون اساسي است. كسي كه در تلويزيون صحبت مي‌كند حتما بايد قانون اساسي و قرآن را حداقل يك بار مطالعه كرده باشد. هيچ دليل شرعي و عقلي نداريم كه زنان و مردان به يكديگر وابسته باشند. هر دو از حقوق انساني برابر برخوردار هستند. خداوند موجود درجه يك و درجه دو خلق نكرده است. انسان به ما‌هو انسان. خداوند از بني آدم يعني مرد و زن صحبت مي‌كند بنابراين هيچ يك بر ديگري فضيلت ندارد.
فضليت فقط به تقوا، علم و... است. متاسفانه رسوبات تفكرات ايلي به برخي افراد سرايت كرده و آنچه خود از قبيله خود خصوصا از جامعه مردسالار ياد گرفته‌اند را در تلويزيون به نام اسلام ارايه مي‌كنند. در هيچ جاي آيات قرآن نيامده كه مرد يا زن به يكديگر وابستگي داشته باشند. البته وقتي زن مشغول وظيفه سنگين مادري است آقايان بايد وسايل رفاه او را فراهم كنند تا به تربيت اولاد برسد اما اين يك مبحث ديگر است و به معني وابستگي نيست. بيش از اين هيچ چيزي در قرآن، روايات و قانون اساسي نداريم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید