سرمایه‌های انسانی و سلامت

سرمایه‌های انسانی و سلامت

تحقق توسعه پایدار نیازمند تربیت سرمایه‌های انسانی است، سرمایه‌های آتی کشور که امروز دوران کودکی خود را سپری می‌کنند باید به نحو درست و شایسته با موضوعات و مقولات بهداشتی و درمانی و سلامت آشنا و مأنوس باشند.

کد خبر : ۵۳۹۴۹
بازدید : ۱۰۷۶
سرمایه‌های انسانی و سلامت فاطمه ذوالقدر | با توجه به اهمیت حوزه بهداشت و سلامت، روز ٨ آوریل مصادف با ١٨ فروردین روز جهانی بهداشت نامگذاری شده که سلامت برای همه؛ پوشش همگانی سلامت بر همه در هر مکان به عنوان شعار برگزیده برای سال جاری است.
موضوع بهداشت و سلامت و دستیابی به پوشش همگانی سلامت در سطح کشور‌های مختلف متفاوت است به طوری که در برخی نقاط دسترسی به امکانات اولیه بهداشت و سلامت وجود نداشته و هر ساله جان هزاران کودک و انسان به دلیل فقر بهداشتی گرفته می‌شود.
افزایش سرانه و سطح برخورداری از بهداشت یکی از وظایف اصلی دولت‌ها در برابر مردم است. این موضوع در اصل ٤٣ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تامین بهداشت به عنوان یک نیاز اساسی لحاظ شده و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت افزایش سرانه بهداشت و سلامت در برنامه‌های توسعه‌ای کشور مدنظر قرار گرفته است.
خوشبختانه در راستای پوشش همگانی سلامت، در دولت یازدهم طرح تحول سلامت با این هدف در دستور کار اجرایی قرار گرفت تا امکان کاهش هزینه‌های بخش سلامت را برای خانواده ایرانی در بر داشته باشد و در این خصوص در تصویب بودجه نیز تلاش شد اعتبارات تخصیصی با توجه به نیاز این بخش تخصیص یابد، اما باید در نظر داشت که تزریق پول به نظام سلامت به طور صرف نمی‌تواند مشکلات نظام سلامت را حل کند بلکه مستلزم هدف‌گذاری مناسب و مدیریت منابع توسط پزشکان خانواده و همچنین نظام قدرتمند بیمه است؛ لذا همگامی دو طرح تحول سلامت و برنامه پزشک خانواده می‌تواند در کنترل هزینه‌ها و افزایش اثربخشی و ارتقای رضایتمندی گیرندگان خدمت نقش موثری داشته باشد.

موضوع دیگر در اجرای طرح پوشش همگانی سلامت نظام بیمه‌ای است که پراکندگی صندوق‌های بیمه، نبود استاندارد‌های واحد و قوانین یکپارچه باعث شده پوشش ناقص جمعیتی در خدمات بیمه‌ای شکل بگیرد. بهداشت و سلامت یک نعمت ارزشمند الهی است که حفظ آن بر همگان واجب است که باید سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های یکپارچه و منسجمی برای افزایش اثربخشی برنامه‌های بخش سلامت و بهداشت صورت پذیرد. وضعیت حال حاضر عرصه بهداشت نسبت به سنوات قبل بسیار بهبود یافته است.
اما باید در نظر داشت که با استاندارد‌ها و مطلوب نهایی هنوز فاصله دارد و آنچه که می‌تواند دسترسی به آن را تسهیل کند پایداری در نظام تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و اجرا است.
پایداری که تمام سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور برای رسیدن به توسعه به آن نیاز اساسی و مبرم دارند و یکی از پیش شرط‌های لازم برای تحقق توسعه پایدار انسجام و اعتماد اجتماعی است که اجرای صحیح و شایسته برنامه‌ها و وعده‌ها می‌تواند بر ارتقای آن نقش مستقیم و تاثیرگذاری داشته باشد.

همچنین تحقق توسعه پایدار نیازمند تربیت سرمایه‌های انسانی است، سرمایه‌های آتی کشور که امروز دوران کودکی خود را سپری می‌کنند باید به نحو درست و شایسته با موضوعات و مقولات بهداشتی و درمانی و سلامت آشنا و مأنوس باشند که یکی از اقدامات مثبت برای این آشنایی توسط شهرداری تهران در کاربازی‌ای در برج میلاد صورت گرفته است که در ارتباط کار با بازی موضوعات بهداشت و سلامت به کودکان آموزش داده می‌شود و شناختی نسبت به دنیای رعب‌انگیز پزشکی برای کودکان ایجاد می‌کند که می‌تواند بسیاری از ترس‌ها و اضطراب‌ها را از آن‌ها بزاید و آن‌ها را بیشتر با مفهوم سلامت و پزشکی و بهداشت مأنوس کند که انتظار می‌رود این طرح مثبت در سایر استان‌ها اجرا و پیاده‌سازی شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید