حکم قصاص قاتل اهورا اجرا شد

حکم قصاص قاتل اهورا اجرا شد

حکم اعدام ناپدری اهورا، سحرگاه دیروز در زندان رشت در حالی اجرا شد که تلاش‌های خانواده قاتل برای جلب رضایت پدر مقتول خردسال بی‌نتیجه ماند.

کد خبر : ۵۴۳۳۳
بازدید : ۱۸۰۱
حکم اعدام ناپدری اهورا، سحرگاه دیروز در زندان رشت در حالی اجرا شد که تلاش‌های خانواده قاتل برای جلب رضایت پدر مقتول خردسال بی‌نتیجه ماند.
حکم قصاص قاتل اهورا اجرا شد
حکم قصاص این مرد ۲۷ ساله بعد از قرائت رأی از سوی دادستانی اجرا شد. این در حالی بود که مادر اهورا در محل اجرای حکم حضور پیدا نکرده بود و پدر مقتول حکم را اجرا کرد.

مجتبی - مرد اعدامی - اواخر مهر سال گذشته به اتهام آزارواذیت و قتل پسر دو ساله و نیمه همسرش در منطقه لاکان رشت دستگیر و پس از محاکمه به قصاص محکوم شده بود. راز این جنایت تلخ هنگامی فاش شد که همسایه‌ها صدای فریاد و گریه‌های کودک معصوم را شنیده و به محل زندگی او رفتند، اما هر چه در زدند کسی پاسخگو نبود. پس از تماس با پلیس ۱۱۰ دقایقی بعد تیمی از مأموران خود را به محل حادثه رساندند.
آنان پس از شکستن در وارد خانه شده و با بدن نیمه جان اهورا رو به رو شدند. کودک که غرق در خون بود و به سختی نفس می‌کشید به بیمارستان پورسینای رشت انتقال یافت، اما سه روز بعد به‌خاطر شدت صدمات وارده تسلیم مرگ شد. با مرگ کودک و از آنجا که گزارش پزشکان آزار و شکنجه را تأیید کرده بود، مجتبی، همسر موقت مادر اهورا به‌عنوان تنها مظنون بازداشت شد. او در نخستین بازجویی‌ها مدعی شد اهورا در داخل حمام به زمین خورده، اما پس از روبه‌رو شدن با شواهد و مدارک لب به اعتراف گشود و به آزار کودک و قتل وی اعتراف کرد.
بدین ترتیب پرونده این متهم بعد از صدور قرار مجرمیت از سوی بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب رشت به دادگاه کیفری استان ارسال شد و در آنجا نیز با توجه به درخواست والدین اهورا برای متهم حکم قصاص صادر شد. با توجه به اعتراض وی به رأی صادره، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد، اما در نهایت حکم قصاص مورد تأیید قرار گرفت و بعد از استیذان از رئیس قوه قضائیه برای اجرا به دادگستری رشت ارسال شد. بر اساس این گزارش، سحرگاه سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۹۷ حکم اعدام ناپدری قاتل در محوطه زندان رشت اجرا شد.



پیش از اعدام محکومان علل وقوع جنایت را ریشه یابی کنیم


دکتر حسین ابراهیمی مقدم؛ روانشناس و استاد دانشگاه
وقتی جرم یا جنایتی عمیق حادث می‌شود دو مسأله مطرح است که هرکدام می‌تواند دستمایه مبحثی گسترده قرار گیرد. اما از دو منظر اصلی می‌توان به واقعه نگاه کرد. نخست اینکه با وقوع چنین جرایمی نظیر این پرونده و پرونده‌هایی از این دست مثل خفاش شب و... جامعه دچار تشویش می‌شود و تبعات ناگوار آن تا مدت‌های مدیدی با افراد همراه خواهد بود و همین امر باعث احساس ناامنی بخصوص برای بانوان و کودکان خواهد شد.
از این‌رو شاهد آن هستیم که میزان خرید چاقو، شوکر و گاز فلفل در میان بانوان افزایش پیدا می‌کند. دومین مسأله هم ترویج پرخاشگری است که با انتشار و وقوع چنین فجایعی در جامعه فراگیر می‌شود. به همین خاطر قانونگذار برای پیشگیری از وقوع چنین جرایمی و همین‌طور بازگرداندن آرامش به جامعه اقدام به اجرای اشد مجازات بدون هیچ اغماضی می‌کند. اما در این میان مهم‌ترین نکته‌ای که در بحث پیشگیری از وقوع جرایمی از این دست اهمیت دارد، بررسی چرایی ماجرا است. وقتی فردی به یک جسد تعرض می‌کند به طور قطع مبتلا به بیماری نفروفیلیاست و وقتی هم یک فرد به کودکی دو ساله مثل «اهورا» تجاوز می‌کند، به احتمال زیاد یا به بیماری سایتوز مبتلاست یا درگیر مواد روانگردان است.

از این‌رو جا داشت مسئولان قضایی در خلال بررسی پرونده تحقیقات لازم را در خصوص زوایای پنهان مشکلات روانی مجرم انجام می‌دادند تا پس از روشن شدن ابعاد تاریک قضیه کارشناسان و روانشناسان با بررسی موضوع، راه‌های پیشگیری برای کاهش وقوع چنین جرایمی را در جامعه انجام دهند.
به‌نظرم اجرای حکم اعدام برای عامل قتل اهورا بیشتر برای بازگرداندن آرامش به جامعه مفید بوده است. اما اگر قرار است به پیشگیری هم فکر کنیم بهتر است ابتدا علل وقوع جنایت را ریشه‌یابی کنیم و بعد به‌دنبال اجرای حکم باشیم.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید