گشایش مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ملی ایران

گشایش مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ملی ایران

در دهه ۱۳۳۰ ایجاد سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران مطرح شد، ولی عملی شدن این طرح تا سال‌ها به تعویق افتاد. تولید تصویر، آن‌هم به‌صورت چند ساعت در روز، کار چندان ساده‌ای نبود و نیازمند سرمایه خصوصی و هنگفتی بود.

کد خبر : ۵۴۵۶۵
بازدید : ۴۱۲۵
گشایش مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ملی ایران

۲۴ فروردین ماه ۱۳۴۹ مدرسه عالی تلویزیون و سینما در تهران گشایش یافت. در دهه ۱۳۳۰ ایجاد سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران مطرح شد، ولی عملی شدن این طرح تا سال‌ها به تعویق افتاد. تولید تصویر، آن‌هم به‌صورت چند ساعت در روز، کار چندان ساده‌ای نبود و نیازمند سرمایه خصوصی و هنگفتی بود.
به همین دلیل حبیب‌الله ثابت، سرمایه‌دار بخش‌خصوصی، تاسیس یک فرستنده تلویزیونی را به دولت وقت پیشنهاد داد و دولت نیز پیشنهاد او را پذیرفت و برای آنکه کار جنبه قانونی داشته باشد، مجلس شورای ملی در تیر ماه سال ۱۳۳۷، ماده قانونی با چهار تبصره به تصویب رساند که به موجب آن، اجازه داده شد فرستنده تلویزیونی در تهران زیرپوشش وزارت پست و تلگراف و تلفن ایجاد شود.
این فرستنده تا پنج سال از پرداخت مالیات معاف بود وتمام برنامه‌های آن از مقررات اداره کل انتشارات پیروی می‌کرد.
گشایش مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ملی ایران

در تاریخ ششم تیر ماه سال ۱۳۴۶ مجلس شورای‌ملی لایحه دولت درباره تشکیل سازمان تلویزیون ملی ایران را - که قبلا به تصویب مجلس شورای ملی رسیده و مجلس سنا در آن اصلاحاتی کرده بود - مجددا مورد شور قرار داد و به شرح زیر به تصویب نهایی رساند: «ماده واحده: برای تهیه و اجرای برنامه‌ها و بهره‌برداری و اداره سایر امور تلویزیون ملی ایران در کشور سازمانی به نام سازمان تلویزیون ملی ایران وابسته به وزارت اطلاعات (ارشاد فعلی) تشکیل می‌شود.
سازمان تلویزیون ملی ایران دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق اصول بازرگانی اداره می‌شود و مشمول مقررات قانون محاسبات عمومی و آیین‌نامه‌های معاملات دولتی نبوده و تابع اساسنامه و آیین‌نامه‌هایی خواهد بود که طبق بند ۴ این قانون وضع می‌شود.»

درسال ۱۳۴۷ نخستین مراکز تولید و پخش رادیو و تلویزیون افتتاح شد و با توسعه شبکه مخابراتی و مایکروویو از سال ۱۳۴۸ تلویزیون ملی ایران توانست به تدریج مراکز تولید رادیو تلویزیونی را با ایستگاه‌های مختلف در سطح کشور مرتبط کند. یکی از کسانی که در شکل‌گیری و تاسیس مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ملی ایران، نقش مهمی داشت فریدون رهنما بود. او به همراه فرخ غفاری از مدرسان مدرسه عالی تلویزیون و سینما بود.
با تاسیس تلویزیون ملی ایران در سال ۱۳۴۶، فریدون رهنما نیز جذب تلویزیون شد و بخش مستندسازی و پژوهش در مورد ایران‌زمین را راه‌انداخت. مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ملی ایران پس از انقلاب اسلامی به دانشکده صدا و سیما تغییر نام داد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید