رضا شاهرودی: پرسپولیس امسال همه چیز داشت

رضا شاهرودی: پرسپولیس امسال همه چیز داشت

پرسپولیس امسال همه‌چیز داشت نمی‌توانیم بگوییم فقط یک مساله باعث قهرمانی پرسپولیس شد. البته من فکر می‌کنم درست از زمانی که برانکو آمد و هدایت تیم را بر عهده گرفت کم‌کم شرایط تیم تغییر کرد.

کد خبر : ۵۶۰۷۵
بازدید : ۱۳۳۹
تیم فوتبال پرسپوليس موفق شد با تكرار عنوان قهرماني خود به عنوان قهرماني ليگ برتر هفدهم برسد. اينكه چه عواملي باعث شد تا اين تيم به اين مهم برسد جاي بحث دارد. بسياري از منتقدان اين تيم بر اين باورهستند كه پرسپوليس از ضعف تيم‌هاي ديگر بهره برد و باز جام قهرماني را بالاي سر برد و بسياري از كارشناسان هم معتقد هستند اين تيم به مدد مربيگري برانكو توانست باز قهرمان ايران شود.
رضا شاهرودی؛ پرسپولیس امسال همه چیز داشت
در اين باره با رضا شاهرودي، بازيكن سابق تيم ملي و پرسپوليس به گفت‌وگو پرداختيم كه در ادامه نظرات كارشناس فوتبال كشورمان در اين باره را مي‌خوانيد:

ابتدا درباره ليگ هفدهم صحبت كنيم. اين ليگ با قهرماني پرسپوليس و نايب قهرماني ذوب آهن به پايان رسيد. شرايط فني ليگ را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

از نظر فني امسال ليگ بهتري داشتيم اما از نظر برخي حاشيه‌ها ليگ نسبت به فصل گذشته جالب نبود. البته از نظر حساسيت هم ليگ امسال نسبت به فصل گذشته حساسيت كمتري داشت چرا كه قهرماني پرسپوليس باعث شده بود حساسيت و جذابيت ليگ در هفته‌هاي پاياني كمتر شود. به طوري كه بعد از هفته بيست و پنجم كه به نوعي قهرماني پرسپوليس مسجل شده بود كمي انگيزه بازيكنان پرسپوليس و البته ساير تيم‌ها كمتر شده بود.

چون آنها ديگر خودشان را آماده كرده بودند براي نايب‌قهرماني رقابت كنند. خب كسب عنوان نايب قهرماني هم افتخار آنچناني ندارد. البته من بر اين باورم از نظر نوع بازي تيم‌ها شرايط بهتري داشتند و حتي تيم‌هاي پايين جدول هم بازي‌هاي تماشايي و جذابي را به نمايش مي‌گذاشتند به طوري كه من گاهي بازي‌هاي تيم‌هاي پايين جدول را مي‌ديدم باور نمي‌كردم كه اين تيم‌ها در انتهاي جدول باشند. در كل بايد بگويم سال به سال پيشرفت مي‌كنيم و مطمئنا سال آينده هم از امسال بهتر خواهد بود.

فكر مي‌كنيد پرسپوليس امسال چه چيزي داشت كه توانست قهرماني خود را تكرار كند؟

پرسپوليس امسال همه‌چيز داشت نمي‌توانيم بگوييم فقط يك مساله باعث قهرماني پرسپوليس شد. البته من فكر مي‌كنم درست از زماني كه برانكو آمد و هدايت تيم را بر عهده گرفت كم‌كم شرايط تيم تغيير كرد. از همان موقع برانكو بر اساس نيازهايش به دنبال جذب بازيكن بود و در پست‌هايي كه فكر مي‌كرد بايد تيم تقويت شود بازيكنان خوب و تاثيرگذاري را جذب كرد. همين مساله باعث شد پرسپوليس در همان فصلي كه نايب قهرمان شد هم تيم بسيار خوبي داشته باشد.

يكي از نكات مهم و تاثيرگذار در تيم برانكو همدلي و رفاقتي بود كه ميان بازيكنان بود. باور كنيد همدلي و دوستي و ايجاد جو مثبت در يك تيم تاثير بسيار زيادي دارد و باعث مي‌شود بازيكنان با جان و دل در تمرين‌ها و بازي‌ها شركت كنند. من فكر مي‌كنم همين همدلي و رفاقت روز به روز در تيم بيشتر شد و در فصل سوم حضور برانكو ديديم كه چقدر خوب توانست تيم را مديريت كند. البته بر اين باورم مسائل فني هم تاثير زيادي داشت.

شما ببينيد مربي‌اي چون برانكو چطور در طول فصل توانست بازي به بازي تفكرات فني خود را به تيم القا كند. سبك كاري برانكو بسيار خاص است. او هميشه تيمش را بر اساس بازي هجومي به زمين مي‌فرستد، همين مساله باعث شده بازي‌هاي جذابي را از اين تيم شاهد باشيم.

به نظر شما مي‌توانيم بگوييم عامل قهرماني پرسپوليس برانكو است؟

واقعيتش را بخواهيد نمي‌شود يك عامل براي قهرماني پرسپوليس نام برد. در كل همه تيم‌هاي دنيا وقتي موفق مي‌شوند عوامل زيادي در آن تيم وجود داشته كه باعث قهرماني و موفقيت شده است. در پرسپوليس هم دقيقا همين گونه بوده به‌طوري كه اگر مديريت باشگاه در طول فصل خوب عمل نمي‌كرد شايد نمي‌توانستند بازيكنان تاثيرگذار و مدنظر برانكو را جذب كنند. البته اين را هم بدانيد تيم‌هاي بزرگ هميشه حاشيه‌هاي زيادي هم دارند. اينكه مديريت باشگاه در طول فصل توانست حاشيه‌ها را جمع كند بسيار موثر بود.

من نمي‌خواهم بگويم فقط آقاي طاهري يا آقاي گرشاسبي باعث موفقيت پرسپوليس شدند باز هم تاكيد مي‌كنم قهرماني تيمي مثل پرسپوليس به عوامل زيادي بستگي دارد كه يكي از بخش‌ها مديريت است و بخش‌هاي ديگر هم شامل كادر فني، بازيكنان و همين طور هواداران مي‌شود. شما مطمئن باشيد هواداران هم نقش ثايرگذاري در كسب اين قهرماني داشتند. البته از رسانه‌ها هم نبايد غافل شويم كه در طول فصل بارها و بارها از برانكو و تيمش حمايت كردند.

فكر مي‌كنيد ليگ هفدهم نسبت به ليگ شانزدهم چه تغييراتي كرده بود و در ليگ هجدهم كه سال آينده برگزار مي‌شود فدراسيون فوتبال بايد چه كاري انجام دهد تا شاهد ليگ پوياتري باشيم؟

من فكر مي‌كنم يكي از نكات مهم و مثبت ليگ هفدهم حضور تعداد زيادي بازيكن جوان در برخي از تيم‌ها بود به‌طوري كه خيلي از تيم‌هايي چون پيكان از دروازه‌بان جواني چون نيازمند استفاده مي‌كرد كه براي اولين‌بار در ليگ برتر بازي مي‌كرد. البته همين پرسپوليس هم گاهي از بازيكنان جوان خوبي استفاده مي‌كرد. در تيم سايپا هم كه مي‌ديديم كه چگونه علي قلي‌زاده و مهدي ترابي درخشيدند. من معتقدم حضور بازيكنان جوان در يك ليگ مي‌تواند باعث پويايي آن ليگ شود. اگر قرار باشد فصل آينده هم سازمان ليگ يا فدراسيون فوتبال كاري انجام دهند من فكر مي‌كنم مهم‌ترين مساله جدا از بازي دادن به بازيكنان جوان بايد بحث سر و سامان دادن به باشگاه‌ها را پيگيري كنيم.

الان آمده‌اند و گفته‌اند سال آينده باشگاه‌هاي بدهكار حق حضور در ليگ را ندارند اما از نظر من نمي‌توانند اين قانون را اجرايي كنند. اگر قرار است قانوني را اجرايي نكنند خب اعلام هم نكنند كه مي‌خواهيم اين قانون را اجرا كنيم. خود من الان از تعدادي از تيم‌هاي ليگ برتر هنوز طلبكارم؛ طلبي كه بابت سه يا چهار سال قبل است و هنوز نتوانستم آن را بگيرم. خب چرا چنين قوانيني را مي‌گذارند؛ قوانيني كه هيچ كس نمي‌تواند آن را اجرايي كند.

ما فقط منتظر هستيم AFC و نهادهاي بين‌المللي ورود كنند و ما را تحت فشار بگذارند و بعد قانوني را اجرايي كنيم. الان مي‌بينيد خيلي از باشگاه‌هاي بزرگ دنيا اگر مشكل مالي داشته باشند يوفا آنها را كنار مي‌گذارد اما در ايران هيچ عزمي براي سامان دادن به اين مساله وجود ندارد.

اينكه مي‌گويند پرسپوليس به خاطر ضعف تيم‌هاي ديگري چون ذوب‌آهن، استقلال، سپاهان، تراكتورسازي توانست قهرمان شود درست است؟

من اين مساله را قبول ندارم. پرسپوليس به خاطر توانايي‌هاي خودش قهرمان شد البته ما منكر ضعف‌هاي ساير تيم‌ها نيستيم اما بايد بپذيريم تيمي كه قهرمان مي‌شود به خاطر توانايي‌هاي خودش است نه اينكه چون باشگاهي ضعيف شده باعث شود تيم ديگري قهرمان شود. من فكر مي‌كنم با اينگونه حرف‌ها قهرماني پرسپوليس و تلاش بازيكنان اين تيم را لوث مي‌كنيم.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید