تبعات مصرف مواد مخدر در زنان باردار

تبعات مصرف مواد مخدر در زنان باردار

یک متخصص زنان، زایمان و ناباروری ضمن تشریح تبعات مصرف موادمخدر بر روی جنین در دوران بارداری، گفت: مصرف هر نوع موادمخدر در زنان احتمال پیری تخمدان‌ها را افزایش می‌دهد.

کد خبر : ۵۷۶۹۸
بازدید : ۲۲۴۴

تبعات مصرف مواد مخدر در زنان باردار

یک متخصص زنان، زایمان و ناباروری ضمن تشریح تبعات مصرف موادمخدر بر روی جنین در دوران بارداری، گفت: مصرف هر نوع موادمخدر در زنان احتمال پیری تخمدان‌ها را افزایش می‌دهد. سوءمصرف مواد یکی از مهم‌ترین مشکلات عصر حاضر است که گستره‌ای جهانی دارد؛ مصیبتی که میلیون‌ها زندگی را ویران و سرمایه‌های کلان ملی را صرف مبارزه و یا جبران صدمات ناشی از آن می‌کند.

وی افزود: تصور اکثر افراد جامعه این است که سوءمصرف مواد، پدیده‌ای مردانه است؛ در حالیکه این پدیده در زنان هم مطرح است و شاید بتوان گفت که علت افزایش درصد زنان معتاد، یکسان شدن نقش زنان و مردان در پدیده‌های اجتماعی، رشد شهرنشینی، رشد جنبش‌های اجتماعی زنان، اشتغال به‌کار زنان در بیرون از خانه و در نتیجه اختلاط بیشتر زنان و مردان باشد که باعث شده زنان نیز همانند مردان تحت تأثیر پدیده‌های اجتماعی که اعتیاد از جمله آن است، قرار گیرند.

رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان، از عوامل موثر در گرایش زنان به موادمخدر و عدم تمایل به ترک اعتیاد را رشد نیافتن مهارت‌های لازم برای توفیق در زندگی و ورود ناگهانی از کودکی به بزرگسالی، فقدان شایستگی فرد برای کسب پایگاه شغلی، احساس بازنده بودن در رقابت‌های شغلی و به دنبال آن احساس ناتوانی در نیل به موفقیت، احساس ناامنی، ناعادلانه دانستن نظام اجتماعی و احساس خشم و بی‌اعتمادی در خانه، محل کار و مدرسه برشمرد.

وی مهم‌ترین عوامل موثر بر اعتیاد زنان را نقش خانواده، وجود فرد معتاد در خانواده، معاشرت با دوستان ناباب و تردد در مکان‌های پرخطر، فقر و همچنین رفاه بیش از حد دانست و گفت: ارتکاب انحرافات اجتماعی و زندان، نامناسب شدن روابط خانوادگی و از هم پاشیدگی خانواده از جمله پیامد‌های اعتیاد زنان است.

این متخصص زنان، زایمان و ناباروری با اشاره به مصرف موادمخدر در زنان باردار گفت: مصرف کوکائین در دوران بارداری باعث تغییرات قلبی و عروقی در مادر شده و همین موضوع باعث می‌شود زن باردار در معرض فشارخون بالا و جدا شدن جفت از رحم قرار گیرد. همچنین ثابت شده مصرف این ماده مخدر احتمال ابتلای نوزاد به فشارخون بالا، آریتمی قلبی و مرگ ناگهانی را افزایش می‌دهد.

وی در رابطه با مشکلات جسمی و روحی اعتیاد در زنان باردار تصریح کرد: مصرف موادمخدر احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها نظیر هپاتیت، ایدز، سکته‌های قلبی و مغزی و ... را افزایش می‌دهد و در نهایت یکی از عوامل مرگ محسوب می‌شود. از طرفی نیز مصرف موادمخدر در زنان افزون بر عوارضی که در مردان ایجاد می‌کند، به علت احتمال حاملگی، خطرات فراوانی برای جنین آنان به همراه دارد و احتمال ناباروری را نیز افزایش می‌دهد. همچنین مصرف موادمخدر می‌تواند موجب بیماری‌های روانی فراوانی شود.

فریمانی درباره عوارض مصرف موادمخدر در دوران بارداری خاطرنشان کرد: مصرف ماده‌مخدر در دوران بارداری باعث می‌شود زنان دچار فشارخون حاملگی و مسمومیت شوند و یکسری کار‌های غیربهداشتی هم در فرد مصرف‌کننده زیاد شده و به علت رژیم‌های غذایی نادرست، رشد مغزی جنین دچار اختلال می‌شود و در نهایت بچه‌های این زنان کم‌وزن و معتاد به دنیا می‌آیند.

وی ادامه داد: نوزادانی که از یک مادر معتاد و مصرف‌کننده موادمخدر به دنیا می‌آیند، در معرض خطر مرگ ناگهانی، مشکلات جسمی، حرکتی و مغزی هستند. البته این موارد مربوط به نوزادانی است که فرصت به دنیا آمدن را پیدا می‌کنند؛ چراکه بسیاری از آن‌ها در دوران جنینی از بین می‌روند. مصرف موادمخدر همیشه عوارض نابودکننده‌ای برای فرد مصرف‌کننده به دنبال دارد، دیگر چه برسد به اینکه فرد مصرف‌کننده باردار نیز باشد.

رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان در پایان گفت: گروهی از زنان از عوارض سوء مواد مخدر خبر ندارند و قبل از حاملگی و یا در دوران بارداری این مواد را مصرف می‌کنند؛ موادی که می‌تواند باعث سقط جنین و به وجود آمدن مشکلات زیادی برای نوزاد بعد از تولد شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید