رژیم غذایی مدیترانه‌ای و دلیل چاقی مدیترانه‌ای‌ها

رژیم غذایی مدیترانه‌ای و دلیل چاقی مدیترانه‌ای‌ها

سازمان بهداشت جهانی گزارش می‌دهد که کشورهای جنوب اروپا بیشتر از سایر کشورهای اروپایی با اضافه وزن و چاقی مفرط کودکان رو به رو هستند.

کد خبر : ۵۷۷۷۱
بازدید : ۱۴۷۰

چرایی افزایش وزن کشور‌های حوزه مدیترانه

سازمان بهداشت جهانی گزارش می‌دهد که کشورهای جنوب اروپا بیشتر از سایر کشورهای اروپایی با اضافه وزن و چاقی مفرط کودکان رو به رو هستند. بر اساس این گزارش، درصد اضافه وزن یا چاقی کودکان در کشورهای قبرس، یونان، ایتالیا، مالتا، سان مارینو و اسپانیا بیش از سایر کشورهای اروپایی است اما در مقابل کودکان کشورهای دانمارک، فرانسه، ایرلند، نروژ و جمهوری لتونی کمتر از همه کشورهای اروپایی اضافه وزن دارند.

بیشتر بدانید: ترس از تخم‌مرغ را کنار بگذارید!

این نتایج بر اساس آخرین آمارگیری "برنامه نظارت بر چاقی کودکان" سازمان بهداشت جهانی (مربوط به سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۵) از کودکان ۶ تا ۹ ساله در کشورهای اروپایی است.

درصد اضافه وزن در میان دختران و پسرها:

نام کشور درصد پسرها درصد دخترها
قبرس ۴۳ ۴۳
یونان ۴۲ ۳۸
ایتالیا ۴۲ ۳۸
اسپانیا ۴۲ ۴۱
سن مارینو ۳۹ ۳۲

برنامه نظارت بر چاقی کودکان سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۷ میلادی و با هدف گردآوری آمار مربوط به وزن و قد، نحوه تغذیه و عادات غذایی و میزان فعالیت بدنی و شیوه زندگی کودکان آغاز شده است.

چرایی افزایش وزن کشور‌های حوزه مدیترانه

در آخرین نشست مسئولان این برنامه در شهر وین اتریش گفته شد که با وجود شیوع چاقی در کودکان یونانی، ایتالیایی و پرتغالی تلاش‌ها و برنامه‌ریزی دولت‌ها باعث کاهش روند چاقی شده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی عادت‌های غذایی کودکان یکی از مهمترین عوامل اضافه وزن و چاقی است. نکته قابل تامل این آمار این است که اغلب کشورهایی که غذاهای مرسوم‌شان "رژیم غذایی مدیترانه‌ای است" بیش از همه با مشکل چاقی کودکان رو به رو هستند.

علت چه می‌تواند باشد؟

بر اساس این آمار می‌توان نتیجه گرفت که کودکان کشورهای مدیترانه کمتر از "رژیم غذایی مدیترانه‌ای" سنتی خود تغذیه می‌کنند و بیشتر انواع غذاهای آماده چرب و شیرین و انواع نوشیدنی‌های حاوی قند را مصرف می‌کنند. در مقابل به نظر می‌رسد این کودکان کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد و نروژ هستند که بیشتر "رژیم غذایی مدیترانه‌ای" را رعایت می‌کنند.

در گزارش برنامه نظارت بر چاقی کودکان آمده که "در کشورهای حوزه اسکاندیناوی که مشکل چاقی کودکان در آن کمتر گزارش شده است، غذاهایی مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ شده و انواع همبرگر، سوسیس و پای گوشت، کمتر از یک تا سه روز در هفته مصرف می‌شود یا اصلا مصرف نمی‌شود."

چرایی افزایش وزن کشور‌های حوزه مدیترانه

رژیم غذایی مدیترانه‌ای چیست؟
رژیم غذایی مدیترانه‌ای که از غذاهای مرسوم در کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا و یونان سرچشمه گرفته است، سال‌هاست به عنوان یک رژیم غذایی سالم شهرت دارد که در بهبود سلامت عمومی و به خصوص سلامت قلب نقش مهمی ایفا می‌کند.

بیشتر بدانید: تاثیر رژیم غذایی بر شنوایی زنان

رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل سبزیجات فراوان، میوه‌های تازه، غلات سبوس دار و روغن زیتون است و در آن به جای مصرف گوشت قرمز، کره و یا چربی حیوانی، بیشتر از میوه‌های روغنی، خشکبار و گوشت مرغ و ماهی استفاده می‌شود.

منبع: بی بی سی

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید