بازی با کوزوو هم لغو شد!

بازی با کوزوو هم لغو شد!

بحران بازی‌های دوستانه تیم ملی همچنان ادامه دارد. در شرایطی که ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در فاز نهایی آماده‌سازی برای جام جهانی قرار دارند و در حین اردو‌های خود، بازی‌های تدارکاتی برگزار می‌کنند، با نگاهی به این بازی‌ها می‌توان متوجه شد که ایران با کمترین و ضعیف‌ترین بازی‌ها راهی جام جهانی می‌شود.

کد خبر : ۵۷۹۱۳
بازدید : ۹۱۶

بازی با کوزوو هم لغو شد!

بحران بازی‌های دوستانه تیم ملی همچنان ادامه دارد. در شرایطی که ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در فاز نهایی آماده‌سازی برای جام جهانی قرار دارند و در حین اردو‌های خود، بازی‌های تدارکاتی برگزار می‌کنند، با نگاهی به این بازی‌ها می‌توان متوجه شد که ایران با کمترین و ضعیف‌ترین بازی‌ها راهی جام جهانی می‌شود.

کارلوس کی‌روش برای این مقطع، بازی با تیم‌های سوریه، ازبکستان، ترکیه، یونان و لیتوانی را در نظر گرفته بود. بازی با سوریه که به‌دلیل حضور برخی ملی‌پوشان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا لغو شد، ازبکستان هم با تیمی نه چندان کامل مقابل ایران قرار گرفت. بازی با ترکیه دیداری قابل قبول و مفید بود. بحران، اما پس از بازی با ترکیه به وجود آمد.

ابتدا بازی با یونان لغو شد؛ فدراسیون فوتبال پنجشنبه اعلام کرد تیم ضعیف کوزوو که در رده‌بندی فیفا در رده ۱۵۲ قرار دارد، جانشین یونان شده است، ساعاتی بعد، اما با اعلام خبر لغو بازی با کوزوو، بحران تیم ملی جدی‌تر به نظر رسید. تیم ملی ایران حالا در فاصله ۱۳ روز تا بازی اولش در جام جهانی، فقط یک بازی تدارکاتی پیش‌رو دارد: بازی با لیتوانی؛ تیم ۱۳۳ رده‌بندی فیفا.

دلایل لغو بازی‌ها
بازی با یونان که در رده‌بندی فیفا تیم چهل‌و‌چهارم است، بازی مناسبی بود که لغو آن لطمه زیادی به کی‌روش زد. ابتدا قرار بود این بازی در استانبول برگزار شود که به‌دلیل تنش بین یونان و ترکیه، یونانی‌ها حاضر نشدند به ترکیه بیایند و بازی به یونان منتقل شد. ایران و یونان بر سر تبلیغات دور زمین به مشکل برخوردند. یونان می‌خواست از تبلیغات شرکت‌های شرط‌بندی و نوشیدنی‌های الکی استفاده کند که ایران مخالفت کرد و درنهایت بازی لغو شد. هر دو طرف هم مدعی شدند از طرف مقابل غرامت خواهند گرفت.

فدراسیون فوتبال ایران پنجشنبه بیانیه‌ای در این زمینه صادر کرد. فدراسیون عنوان کرد ایران حاضر بوده در یونان بازی کند و ادعای طرف یونانی صحیح نیست. در بخشی از این بیانیه آمده است. «فدراسیون فوتبال ایران با گزارش موضوع به فیفا پیش خواهد رفت و تمامی اقدامات قانونی برای جبران خسارت‌های ایجاد‌شده در زمینه ورزشی و مالی را انجام خواهد داد.

تا زمان اقدام فیفا نسبت به این گزارش، فدراسیون فوتبال ایران اعلام می‌کند که روابطش را با فدراسیون فوتبال یونان به حالت تعلیق درمی‌آورد».

در این میان، این سؤال پیش می‌آید بازی با یک تیم کم‌نا م‌و‌نشان مثل کوزوو چرا باید لغو شود؟ فدراسیون فوتبال در‌این‌باره هم توضیح کوتاهی داده است. «پس از توافق اولیه که فدراسیون فوتبال ایران تمامی خواسته‌های فدراسیون کوزوو (از جمله حمل‌ونقل، اقامت و سایر) را پذیرفته بود، خواسته جدید و دقیقه آخر از سوی فدراسیون فوتبال کوزوو مطرح شد که انجام این دیدار را به طور کلی غیرممکن کرد».

این بازی قرار بود یکشنبه برگزار شود. ظاهرا ایران خواسته بود بازی پشت در‌های بسته برگزار شود و کوزوو مخالفت کرده بود. توییتر فدراسیون فوتبال کوزوو در‌این‌باره نوشته است: «فدراسیون فوتبال کوزوو تأیید می‌کند که توافق‌هایی با فدراسیون فوتبال ایران شده بود، اما پس از آن طبق اعلام یک مقام، فدراسیون فوتبال ایران درخواست کرده که این بازی بدون حضور تماشاگر برگزار شود که برای فدراسیون فوتبال کوزوو غیرقابل‌پذیرش بوده و بنابراین بازی لغو شده است».

اینکه ایران که در رده ۳۶ فیفا و یکی از تیم‌های حاضر در جام جهانی است نتواند با شرایط خود بازی با تیم ضعیف کوزوو را ترتیب دهد، جای انتقاد دارد.

لغو بازی با یونان و کوزوو باعث شده ایران تنها با بازی با تیم لیتوانی که در رده ۱۳۳ فیفاست، پای به جام جهانی بگذارد. این بازی ۱۹ خرداد در روسیه پشت در‌های بسته برگزار می‌شود. مطمئنا تیمی که می‌خواهد در جام جهانی با اسپانیا و پرتغال که جزء هشت تیم برتر رده‌بندی تیم‌های ملی جهان‌اند، بازی کند با چنین دیدار‌هایی نمی‌تواند برای آن مصاف آماده شود. ایران تنها تیمی است که در این روز‌ها با دیگر تیم‌های جام جهانی بازی نمی‌کند. ازبکستان، ترکیه و لیتوانی سه حریف ایران در رده‌های ۸۸، ۳۷ و ۱۳۳ دنیا قرار دارند. ایران با هیچ‌کدام از ۳۵ تیم برتر دنیا هم بازی نکرده است و با این شرایط پای به جام جهانی می‌گذارد.

مشخص نیست کی‌روش چگونه می‌خواهد تاکتیک‌های خود را مرور کند و نفرات اصلی‌اش را بشناسد. این موضوع یک نقطه ضعف بزرگ برای فدراسیون فوتبال است. شاید تنها نکته مثبت این بحران این باشد که حریفان فرصت شناخت ایران را از دست می‌دهند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید