۴ جایگزین طبیعی برای قند

۴ جایگزین طبیعی برای قند

چندین ترکیب شیرین در برگ‌های استویا یافت می‌شوند. دو ترکیب اصلی به نام‌های Stevioside و Rebaudioside A. شناخته می‌شوند. هر دو ترکیب چندین برابر شیرین‌تر از قند هستند.

کد خبر : ۵۸۵۳۱
بازدید : ۲۰۹۸
۴ جایگزین طبیعی برای قند
چندین ترکیب شیرین در برگ‌های استویا یافت می‌شوند. دو ترکیب اصلی به نام‌های Stevioside و Rebaudioside A. شناخته می‌شوند. هر دو ترکیب چندین برابر شیرین‌تر از قند هستند.

کنار گذاشتن قند و شکر پالایش شده می‌تواند دشوار باشد. اما با در نظر گرفتن این که قند تا چه اندازه می‌تواند مضر باشد، تلاش در این مسیر ارزشمند است.

چند شیرین کننده طبیعی در دسترس هستند که می‌توانید آن‌ها را به جای قند پالایش شده استفاده کرده و سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید. آن‌ها از کالری کمی برخوردار هستند، فروکتوز کمی دارند و مزه‌ای بسیار شیرین نیز دارند.

استویا

استویا یکی از شیرین کننده‌های کم کالری محبوب است. این شیرین کننده از برگ‌های گیاهی به نام Stevia Rebaudiana استخراج می‌شود. این گیاه دیر زمانی است که برای اهداف شیرینی و دارویی در آمریکا جنوبی پرورش داده می‌شود.

چندین ترکیب شیرین در برگ‌های استویا یافت می‌شوند. دو ترکیب اصلی به نام‌های Stevioside و Rebaudioside A. شناخته می‌شوند. هر دو ترکیب چندین برابر شیرین‌تر از قند هستند. از این رو، استویا بسیار شیرین است، اما تقریبا هیچ کالری ندارد. افزون بر این، برخی مطالعات انسانی نشان داده اند که استویا از فواید سلامت برخوردار است.

استویا می‌تواند فشار خون را در افراد مبتلا به پرفشاری خون بین ۶ تا ۱۴ درصد کاهش دهد. این در شرایطی است که مصرف آن هیچ اثری بر فشار خون عادی یا اندکی افزایش یافته ندارد.

همچنین، استویا می‌تواند به کاهش سطوح قند خون در افراد مبتلا دیابت کمک کند. چندین مطالعه روی موش‌ها نشان داده اند که استویا می‌تواند مقاومت به انسولین را بهبود ببخشد، کلسترول LDL و تشکیل پلاک در شریان را نیز کاهش دهد. اگر قصد دارید چیزی را شیرین کنید، استویا ممکن است سالم‌ترین انتخاب برای شما باشد.

اریتریتول

اریتریتول یکی دیگر از شیرین کننده‌های کم کالری است. این یک الکل قند است که به طور طبیعی در برخی میوه‌ها وجود دارد. با این وجود، پودر اریتریتول نیز قابل خریداری است که به احتمال زیاد طی یک فرآیند صنعتی تولید شده است.

هر گرم اریتریتول دارای ۰.۲۴ کالری، یا حدود ۶ درصد از کالری موجود در مقدار مشابهی از قند، با ۷۰ درصد شیرینی است. اریتریتول قند خون یا سطوح انسولین را افزایش نمی‌دهد و اثری بر لیپید‌های خون مانند کلسترول یا تری گلیسیرید ندارد. اریتریتول از طریق روده جذب بدن می‌شود، اما در نهایت از طریق کلیه‌ها و بدون تغییر دفع می‌شود.

مطالعات نشان داده اند که اریتریتول بسیار امن است. با این وجود، همانند الکل قند‌های دیگر، اریتریتول در صورت مصرف بیش از حد در یک وعده می‌تواند موجب مشکلات گوارشی شود.

اریتریتول از مزه‌ای بسیار شبیه به قند برخوردار است، اگرچه ممکن است یک اثر و طعم ثانویه ملایم نیز داشته باشد. به نظر نمی‌رسد اریتریتول دارای فواید سلامت باشد، اما برای انسان نیز مضر نیست و بهتر از الکل قند‌های دیگر تحمل می‌شود.

زایلیتول

زالیتول یک الکل قند با شیرینی مشابه با قند است. هر گرم زایلیتول دارای ۲.۴ کالری است که حدود دو سوم ارزش کالری قند است. به نظر می‌رسد زایلیتول دارای برخی فواید برای سلامت دندان‌ها باشد و خطر پوسیدگی آن‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین، این ماده موجب بهبود تراکم استخوانی در موش‌ها شده و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

زایلیتول سطوح قند خون یا انسولین را افزایش نمی‌دهد. با این وجود، در دوز‌های بالا همانند الکل قند‌های دیگر می‌تواند موجب عوارض جانبی گوارشی شود. زایلیتول برای سگ‌ها بسیار سمی است و اگر در خانه سگ نگه می‌دارید باید این ماده را از دسترس آن خارج کنید.

شربت یاکون

شربت یاکون یکی دیگر از شیرین کننده‌های منحصر به فرد است. این محصول از گیاه یاکون تهیه می‌شود که بومی آند در آمریکای جنوبی است. این شیرین کننده اخیرا به عنوان یک مکمل کاهش وزن محبوب شده است. نتایج یک مطالعه نشان داده است که این ماده موجب کاهش وزن چشمگیر در زنان دارای اضافه وزن می‌شود.

شربت یاکون از محتوای بسیار زیاد فروکتواُلیگوساکارید‌ها برخوردار است که به عنوان فیبر‌های محلول عمل می‌کنند و باکتری‌های خوب روده از آن‌ها تغذیه می‌کنند. شربت یاکون به بهبود یبوست کمک می‌کند و به واسطه محتوای فیبر محلول زیاد خود از فواید مختلفی سود می‌برد.البته در یک وعده نباید به مقدار زیاد از این محصول مصرف کرد، زیرا می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید