زیبارویان درآمد بیشتری دارند!

زیبارویان درآمد بیشتری دارند!

بین دو فرد با مهارت، تجربه و شغل یکسان، فردی که ظاهر جذاب تری دارد، در آمد بیشتری کسب می‌کند. البته دلیل این افزایش در آمد یا دستمزد به این خاطر نیست که یک کارفرما بدون دلیل خاصی به افراد زیباتر حقوق بیشتری می‌دهد.

کد خبر : ۶۰۴۹۱
بازدید : ۲۴۶۸
زیبارویان پولدارترند!/// مطلب جالبیه
پوریا عطاریان | وقتی به عوامل تاثیرگذار بر درآمد می‌اندیشیم، احتمالا مواردی مانند سختکوشی، تحصیلات، هوش و به طور حتم ارتباطات و ثروت خانواده به ذهن مان خطور می‌کنند. اما آیا زیبایی یا جذابیت ظاهری هم بر میزان درآمد افراد تاثیر گذارند؟
سوال جالبی است که البته در مورد اقتصاد ایران پاسخ آن را نمی‌دانیم، اما حداقل در مورد اقتصاد آمریکا می‌توان گفت: جذابیت ظاهری می‌تواند بر میزان درآمد افراد موثر باشد. دانیل همرمش، زمانی که در دانشگاه تگزاس تدریس می‌کرد در کتابی که «مزیت زیبایی؛ چرا افراد جذاب موفق ترند» نشان می‌دهد اگر جذابیت ظاهری یک خانم نسبت به میانگین جامعه به مراتب کمتر باشد، در آمد او ممکن است به میزان ۱۴ درصد از فردی با ظاهر معمولی کمتر باشد.
به طور مشابه، برای مردان نیز آن‌هایی که در ۱۵ درصد با کمترین میزان جذابیت قرار می‌گیرند در مقایسه با فردی با ظاهری معمولی درآمد کمتری دارند (حدود ۱۳ درصد). آقای همرمش در این کتاب نشان میدهد که بین دو فرد با مهارت، تجربه و شغل یکسان، فردی که ظاهر جذاب تری دارد، درآمد بیشتری کسب می‌کند.
البته دلیل این افزایش درآمد یا دستمزد به این خاطر نیست که یک کارفرما بدون دلیل خاصی به افراد زیباتر حقوق بیشتری می‌دهد (هر چند ممکن است برخی کارفرمایان اینگونه باشند)، بلکه مدیران کسب و کار‌ها بر اساس تجربه دریافته اند افرادی که ظاهر جذاب تری دارند احتمالا برای کسب و کار سودآوری بیشتری دارند.
برای مثال تصور کنید که شما مدیریت مغازه‌ای را برعهده داشته و به دو کارمند احتیاج دارید. یک کارمند قرار است فروشنده باشد و در نتیجه به طور مستقیم با مشتری‌ها سروکار داشته باشد و کارمند دیگر قرار است در انبار مغازه کار کند و هیچ تعاملی با مشتری‌ها ندارد.
تحقیقات آقای همرمش نشان می‌دهد اگر فردی که به عنوان فروشنده انتخاب می‌کنید، ظاهر جذاب تری داشته باشد، میزان فروش شما در مقایسه با استخدام فروشنده‌ای با همان تواناییها، اما با ظاهری معمولی بیشتر خواهد بود.
به همین خاطر او می‌گوید که کارفرمایان معمولا در چنین شرایطی فردی جذاب‌تر را برای فروشندگی به کار می‌گیرند و به او دستمزدی بیشتر از میانگین دستمزد می‌دهند و سپس برای جبران افزایش هزینه ها، فردی با ظاهری کمتر از سطح معمولی را برای انبارداری به کار می‌گیرند و دستمزد کمتری به او می‌دهند. به همین خاطر آقای همرمش توصیه می‌کند که باید قوانین سختگیرانه‌ای برای مقابله با تبعیض در دستمزد به خاطر زیبایی ظاهری وضع شود.
اما مشکل اینجاست که تبعیض‌های ناشی از زیبایی ظاهری خیلی عمیق‌تر و پیچیده‌تر از این هستند که با قوانین مربوط به بازار کار بتوان آن‌ها را حل کرد. راشل اسمیت، استاد دانشگاه هاسن آمریکا و نویسنده کتاب «بیولوژی زیبایی»، شرح می‌دهد که تبعیض به خاطر زیبایی ظاهری حتی در دوران کودکی هم به چشم می‌خورد.
برای مثال مربیان مهد کودک‌ها معمولا رفتار بهتری با کودکان زیباتر دارند و معلمان نیز به دانش آموزانی که زیباتر هستند فرصت بیشتری می‌دهند تا به پرسش‌های شفاهی پاسخ دهند. البته باز هم باید یادآوری کنیم که آنچه گفته شد. لزوما در مورد اقتصاد ایران صدق نمی‌کند.
در واقع تا آنجا که می‌دانیم تحقیق مشابهی در مورد اقتصاد ایران انجام نشده است. همچنین اینکه «زیبایی ظاهری» چیست و در تحقیقاتی که به آن‌ها اشاره شد چه مواردی به عنوان زیبایی در نظر گرفته شده، بحث مفصلی است.
اما تصور کنید که در ایران هم زیباتر بودن، آورده اقتصادی بیشتری به همراه دارد. همچنین تصور کنید که انجام عمل زیبایی، هرچند زیبایی طبیعی محسوب نمی‌شود، هم در جامعه، بازار کار و یافتن همسر به عنوان زیبایی محسوب شود. در این صورت آیا می‌توان گفت که عمل زیبایی توجیه اقتصادی دارد؟ سوال جذابی است که البته پاسخ آن را نمیدانیم.
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید