رقبای داخلی زانتیا را بشناسید

رقبای داخلی زانتیا را بشناسید

شرکت سایپا در سایت خود زانتیا را یکی از بهترین محصولات تولیدی خودروسازی‌های ایرانی می‌داند. حضور 10 ساله زانتیا در کشور نیز نشان می‌دهد که ادعای سایپا چندان هم بی‌راه نیست. با وجود تنوع بیشتر بازار خودرو در مقایسه با دهه هشتاد هنوز هم زانتیا یک سر و گردن از خودروهای داخلی و چینی بالاتر است.

کد خبر : ۶۲۲۲۴
بازدید : ۳۲۵۲

رقبای داخلی زانتیا را بشناسید

شرکت سایپا در سایت خود زانتیا را یکی از بهترین محصولات تولیدی خودروسازی‌های ایرانی می‌داند. حضور 10 ساله زانتیا در کشور نیز نشان می‌دهد که ادعای سایپا چندان هم بی‌راه نیست. با وجود تنوع بیشتر بازار خودرو در مقایسه با دهه هشتاد هنوز هم زانتیا یک سر و گردن از خودروهای داخلی و چینی بالاتر است.

در ادامه توضیح داده خواهد شد که چرا هنوز هم خرید زانتیا در مقایسه با خودروهای هم‌سطح قیمتی اولویت بیشتری دارد . ارزان‌ترین دنا در نمایندگی‌های ایران‌خودرو 46 میلیون تومان و قیمت خرید زانتیا دست‌دوم بین 20 تا 50 میلیون تومان متفاوت است.حجم موتور دنا چهارصد سی‌سی کمتر از زانتیا است. درنتیجه دنا قدرت و شتاب کمتری هم دارد. عقربه کیلومتر شمار دردنا به عنوان چهارمین خودرو ملی که بر پایه سمند طراحی شده در 12 ثانیه به سرعت 100 می‌رسد اما این مسافت برای زانتیا در 10 ثانیه قابل طی کردن است.

از نظر مصرف سوخت نیز زانتیا به این دلیل که موتور قدرت‌مندتری دارد در هر 100 کیلومتر داخل و خارج از شهر 9.1 لیتر بنزین می‌سوزاند که این رقم برای دنا برابر با 7.8 لیتر است. درباره طراحی زانتیا هیچ کس ادعایی ندارد. تولید این خودرو قدیمی دهه هشتادی سال 2002 متوقف شد و فرصتی نبود تا مانند دنا در استاندارد آلایندگی به سطح یورو چهار برسد. همچنین از نظر ترمز به جز ABS از ترمزهای دیگر بهره‌مند نشده است. البته زانتیا با اینکه طراحی قدیمی دارد برای سرنشین جلو و راننده کیسه هوا تعبیه کرده اما دنا با وجود جدیدتر بودن هنوز مجهز به کیسه‌هوا برای سرنشینان عقب نشده است.

از نظر امکانات رفاهی زانتیا حرف زیادی برای گفتن ندارد. از چراغ مه‌شکن برخوردار شده و آینه‌های آن مانند دنا به صورت برقی قابل تنظیم است اما سیستم تهویه خودکار ندارد. دنا بخشی از زیبایی‌اش را مدیون چراغ هالوژنی و LED خود است اما زانتیا چیزی بیشتر از امکانات رفاهی دارد: امنیت. با وجود گذشت هشت سال از آخرین سری که در ایران تولید شد هنوز بسیاری از راننده‌ها با مقایسه زانتیا و 206 از آن به عنوان خودرو محکمی یاد می‌کنند.

206 یکی دیگر از گزینه‌هایی است که با بودجه 40 میلیون تومان می‌توانید به خرید آن فکر کنید. 206 تیپ دو یک موتور هشت سیلندر با 1360 سی‌سی حجم دارد. تا این جای کار حتما متوجه ضعف موتور این خودرو پژو در مقایسه با خرید زانتیا شده‌اید. 206 در 14 ثانیه به 100 کیلومتر سرعت می‌رسد و این یعنی شتاب بسیار کمتری در مقایسه با زانتیا دارد. پژو 206 تنها در زمینه مصرف بنزین و استاندارد آلایندگی از زانتیا برتری دارد. حتی از نظر سیستم صوتی همه آنهایی که یک بار هم سوار 206 شده‌باشند می‌دانند که نداشتن بلندگوی عقب در این خودرو پژو تا چه اندازه کیفیت موسیقی را کاهش می‌دهد؛ ایرادی که در زانتیا دیده نمی‌شود. 206 تیپ پنج هم با اینکه مانند زانیتا موتور 16 سوپاپه دارد اما هنوز از نظر حجم و اندازه کوچکتر از موتور زانتیا است. تیپ پنج ضمن اینکه از نظر قیمتی گران‌تر بوده از نظر شتاب ارتقا بیشتری داشته و هم‌زمان با زانتیا به سرعت 100 کیلومتر می‌رسد اما هنوز به دلیل داشتن فقط دو بلندگو، سیستم صوتی بسیار ضعیف‌تری در مقابل شش بلندگوی زانتیا دارد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید