چرا خون‌دماغ می‌شویم؟

چرا خون‌دماغ می‌شویم؟

خونریزی عقبی بینی که نادرتر است، می‌تواند علل جدی‌تری داشته باشد. این نوع خونریزی در انتهای مجرای بینی نزدیک به گلو شروع می‌شود. در خونریزی عقبی بینی، خون معمولا از یک شریان بزرگتر و عمیق‌تر آمده و ممکن است از طریق گلو یا حفره‌های بینی جریان یابد.

کد خبر : ۶۲۶۰۶
بازدید : ۲۶۳۲
خونریزی بینی یا به اصطلاح عامیانه‌تر «خون‌دماغ»‌شدن یک عارضه شایع است و بیشتر افراد حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند. اصطلاح پزشکی برای خونریزی بینی «اپیستاکسی» بوده و خشکی هوا از علت‌های معمول خونریزی بینی در شب به شمار می‌رود.
چرا خون‌دماغ می‌شویم؟
همچنین این عارضه در کودکان معمولا به دلیل واردکردن انگشت‌شان به داخل بینی به دفعات بیشتری رخ می‌دهد. در این مقاله از سایت تخصصی «مدیکال‌نیوز تودی»، علل اصلی خونریزی بینی، مراحل توقف خونریزی و راه‌های جلوگیری از آن مطرح شده است.

علل خونریزی بینی چیست؟
داخل بینی با مخاط، نوعی بافت مرطوب و ظریف با تعداد زیادی عروق خونی نزدیک به سطح پوشیده شده است که حتی آسیب‌های جزیی به این بافت می‌تواند باعث خونریزی‌هایی شود که گاهی شدید هستند. این نوع خونریزی‌ها، خون‌دماغ قدامی نامیده می‌شود که رایج‌ترین نوع بوده و معمولا جدی نیست.
خونریزی عقبی بینی که نادرتر است، می‌تواند علل جدی‌تری داشته باشد. این نوع خونریزی در انتهای مجرای بینی نزدیک به گلو شروع می‌شود. در خونریزی عقبی بینی، خون معمولا از یک شریان بزرگتر و عمیق‌تر آمده و ممکن است از طریق گلو یا حفره‌های بینی جریان یابد.
کودکان کمتر این نوع از خونریزی بینی را تجربه می‌کنند. درصورتی که فردی مشکلاتی نظیر فشارخون بالا یا اختلال خونریزی داشته باشد، احتمال بیشتری برای تجربه این نوع خون‌دماغ دارد.

چه کنیم تا خون‌دماغ نشویم

از دستکاری بینی خود اجتناب کنید.
به آرامی بینی خود را فین کنید.
از کشیدن سیگار خودداری کنید.
در زمستان درصورتی که هوای محیط خشک است، از یک دستگاه بخور (مرطوب‌کننده هوا) استفاده کنید.
قبل از خواب مقدار کمی از ژل بینی یا وازلین داخل حفره‌های بینی بمالید.
برای جلوگیری از استنشاق مواد شیمیایی و سایر تحریک‌کننده‌ها از تجهیزات محافظتی استفاده کنید.

شایع‌ترین علل و عوامل خونریزی بینی در شب

١. آب‌و‌هوای خشک یا محیط خانه
٢. سرماخوردگی و آلرژی‌ها
٣. قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی
٤. مصرف الکل
٥. دارو‌ها

راه‌های درمان خونریزی بینی در خانه

کودکان بزرگتر و بزرگسالان باید فین کنند تا لخته‌هایی را که ممکن است در حفره‌های بینی‌شان ایجاد شده باشد، خارج کنند. البته این مرحله ممکن است خونریزی را به‌طور موقت افزایش دهد. انجام این مرحله برای کودکان کوچک‌تر ضروری نیست.

بنشینید و کمی از کمر خم شوید. از درازکشیدن یا کج‌کردن سر به سمت پشت خودداری کنید؛ چراکه این کار می‌تواند باعث بلع خون و خفگی یا استفراغ شود.

قسمت نرم سوراخ‌های بینی را از قسمت پایه بینی فشار دهید. فشار را به هر دو طرف بینی وارد کنید. توجه داشته باشید که فشاردادن قسمت استخوانی و سفت بینی، خونریزی بینی را متوقف نخواهد کرد.

کودکان باید مسدودکردن حفره‌های بینی خود را از طریق فشاردادن بینی تا ٥‌دقیقه به‌طور مداوم انجام دهند. بزرگسالان همین عمل را باید برای ۱۰ دقیقه انجام دهند. به یاد داشته باشید که در زمان انجام این مرحله از طریق دهان تنفس کنید.

اعمال یک کمپرس آب سرد یا یخ به پل بینی می‌تواند با منقبض‌کردن عروق خونی، خونریزی را کاهش دهد.
درصورتی که خونریزی متوقف نشد، همین مراحل ذکرشده را دوباره تکرار کنید. این‌بار فشار را برای حداقل ۳۰‌دقیقه اعمال کنید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید