اهمیت شایسته سالاری

اهمیت شایسته سالاری

نگاه‌های سیاسی در انتخاب و جذب مدیران است که در نتیجه آن نه شایسته سالاری بلکه نزدیکی و دوری به جریان‌های سیاسی حاکم تعیین کننده می‌شود. چنانکه جلوس ۱۲ ساله اصولگرایان بر شهرداری تهران و شورای شهر پایتخت نمونه مشخص و تأیید کننده این ادعاست.

کد خبر : ۶۲۶۱۴
بازدید : ۲۱۹۵
اهمیت شایسته سالاری صادق زیبا کلام l در این باره می‌توان به کم رمق بودن نقش آفرینی احزاب در فضای سیاسی کشور توجه داد چرا که معمولاً مأموریت مهم کادرسازی و پرورش نیرو‌های مجرب از کانال احزاب می‌گذرد. حال آنکه احزاب نحیف شده در ایران از عهده چنین امر مهمی بر نیامده‌اند که البته نمی‌توان بر آن‌ها چندان خرده گرفت.
نکته دیگر نگاه‌های سیاسی در انتخاب و جذب مدیران است که در نتیجه آن نه شایسته سالاری بلکه نزدیکی و دوری به جریان‌های سیاسی حاکم تعیین کننده می‌شود. چنانکه جلوس ۱۲ ساله اصولگرایان بر شهرداری تهران و شورای شهر پایتخت نمونه مشخص و تأیید کننده این ادعاست.
در طول این سال‌ها اگر چه در شعار‌ها صحبت از تخصص و دانش می‌شد، اما مهمترین شاخص برای به کار‌گیری مدیران نزدیکی به شخص شهردار تهران بود. همین وضعیت به شکل پر آسیب تری در دولت‌های نهم و دهم حاکم بود که بیراه نیست اگر گفته شود زلزله مهیب مدیریتی در کشور پدید آمد و بسیاری از مدیران اعم از استانداران و فرمانداران کنار گذاشته شدند و جایگزین آن‌ها نیرو‌هایی شدند که چه بسا تخصص‌های لازم را نداشتند و نتیجه آن همان شد که دیدیم.
این وضعیت کلی البته به شکل‌های محدودتری در دوره‌های اصلاحات و حتی سازندگی هم دیده شده است و لذا می‌توان گفت: یکی از دلایل استفاده از نیرو‌های بازنشسته شاید همین کمبود نیرو‌های متخصص باشد.

این بی‌توجهی‌ها به تخصص البته در مجلس هم دیده می‌شود کما اینکه در جریان استیضاح وزرای کار و اقتصاد در مجلس شاهد بودیم که حتی خود نمایندگان ادعا‌هایی مطرح کردند مبنی بر اینکه دلیل فشار‌ها به وزرای یاد شده بی‌توجهی آن‌ها به پیشنهاد‌های نمایندگان مجلس در خصوص به کارگیری نیرو‌های سفارش شده بوده است.
یعنی بعضی نمایندگان مجلس هم در راستای منافع شخصی و محلی و منطقه‌ای خود ترجیح می‌دهند بر تخصص و دانش مدیران چشم بپوشند و به جای آن گرایش و تعلق سیاسی را برجسته کنند. همین وضعیت به نحو دیگری در دانشگاه‌ها و جذب اعضای هیأت علمی هم دیده شده و الآن هم بعضاً دیده می‌شود.

با این حال قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان شاید تلنگری باشد که تربیت نیروی انسانی و کادرسازی برای مدیرت کشور را از راه‌های علمی و تخصصی آن جدی بگیریم. مطمئناً اگر در این حوزه موفق بودیم و تجربیات خوبی در چنته داشتیم مجبور به استفاده از نیرو‌های بازنشسته هم نبودیم که حالا با قانون بخواهیم آن‌ها را کنار بزنیم.
منبع: ایران آنلاین
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید