آخوندی - حناچی در فینال شهرداری

آخوندی - حناچی در فینال شهرداری

دو نامزد مرحله نهایی انتخابات شهردار هجدهم پایتخت، پیش از این در دو دوره یک بار در دهه ۷۰ و یکبار چهار سال در دولت یازدهم، در یک وزارتخانه باهم در جایگاه وزیر و معاون وزیر حضور داشتند.

کد خبر : ۶۴۳۵۹
بازدید : ۱۱۰۹
آخوندی - حناچی در فینال شهرداری
فرآیند انتخاب شهردار تهران در شورای شهر با معرفی «پیروز حناچی» و «عباس آخوندی» به‌عنوان دو گزینه منتخب از بین نامزدها، وارد مرحله نهایی شد. روز گذشته، معاون فعلی شهرسازی شهرداری تهران و همچنین وزیر مستعفی راه و شهرسازی موفق شدند از شورا برای مرحله پایانی انتخاب شهردار که سه‌شنبه برگزار می‌شود، رای کسب کنند. آخوندی در برنامه‌ای که برای پایتخت تدارک دیده، به‌دنبال ایجاد دولت محلی و مجموعه‌ای از اقدامات فوری برای شهر است. حناچی نیز برای پایدارسازی درآمد‌های شهرداری و همچنین رفاه شهروندان برنامه دارد.

با رای پارلمان محلی پایتخت، دوئل عباس آخوندی و پیروز حناچی برای ورود به بهشت کلید خورد. روز گذشته ۲۱ عضو شورای شهر پنجم با دعوت از پنج نامزد مرحله نیمه‌نهایی انتخاب شهردار هجدهم پایتخت، دو نامزد نهایی این دوره از انتخابات را برگزیدند. از میان پنج عضو راه یافته به مرحله نیمه‌نهایی، به جز علی کشت‌پور که پیش از ارائه برنامه‌های خود از ادامه رقابت انصراف داد، عباس آخوندی، پیروز حناچی، کامل تقوی‌نژاد و غلامرضا انصاری با حضور در صحن علنی شورای شهر به ارائه برنامه‌ها و پاسخ به ابهامات اعضا پرداختند.
پس از برگزاری جلسه روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر، عباس آخوندی با کسب ۱۶ رای و پیروز حناچی با کسب ۱۱ رای به مرحله نهایی انتخابات که فردا در صحن علنی شورای شهر برگزار می‌شود راه پیدا کردند. به این ترتیب دوئل این دو نامزد در مرحله نهایی از روز گذشته آغاز و تا فردا ادامه پیدا می‌کند.
دو نامزد مرحله نهایی انتخابات شهردار هجدهم پایتخت، پیش از این در دو دوره یک بار در دهه ۷۰ و یکبار چهار سال در دولت یازدهم، در یک وزارتخانه باهم در جایگاه وزیر و معاون وزیر حضور داشتند. نکته جالب دیگر آنکه هر دو نامزد مرحله نهایی انتخابات، نگاه مشترکی به نحوه اداره پایتخت مبتنی بر دو اصول «توقف شهر فروشی» و «خلق درآمد‌های سالم و پایدار» البته در قالب دو برنامه متفاوت از یکدیگر دارند.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی که روز گذشته به‌عنوان نامزد انتخابات شهرداری پایتخت در صحن علنی شورای شهر پنجم، شعار اصلی برنامه خود را برای اداره شهر تهران «تهران برای تهران» با محوریت «استقرار نظام حکمروایی شهری» و اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک برای تهران» معرفی کرد.
آخوندی - حناچی در فینال شهرداری
آخوندی با طرح ایده «شهردار مستقل» ستون فقرات ایجاد تحول در نظام اداره پایتخت را ایجاد نظام حکمروایی شهری دانست و از اراده خود برای تشکیل دولت محلی به‌عنوان یکی از سلسله مراتب دولت مرکزی صحبت کرد. به گفته وی، نظام حکمروایی شهری به معنی پذیرش مفهوم منافع جمعی شهری همراستا با منافع ملی است.
از دیدگاه آخوندی در قالب برقراری نظام حکمروایی شهری، شهردار مستقل نه در ستیز و نه در مقابل دولت مرکزی است بلکه نظام حکمروایی مرکزی با رعایت اصل سلسله مراتب در قالب پاسخگویی به دولت مرکزی و به شهروندان تبلور پیدا می‌کند.
این نامزد مرحله نهایی انتخابات این دوره شهرداری، استقرار نظام حکمروایی شهری را در حالی یک ضرورت برای حفظ منافع جمعی می‌داند که در نبود آن، نه تنها حضور و فعالیت شورای شهر در جایگاه یک نهاد نظارتی معنا پیدا نمی‌کند، بلکه شهردار نیز به‌عنوان یک کارمند در ساختار اداره شهر حاضر خواهد شد.
البته عباس آخوندی معتقد است استقرار نظام حکمروایی شهری همچون یک جراحی در بدنه مدیریت شهر است که می‌تواند هزینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... را نیز به دنبال داشته باشد.
آخوندی - حناچی در فینال شهرداری

وی یکبار در سال ۹۲ در کسوت وزیر راه و شهرسازی در دوره شورای شهر چهارم در صحن شورا حاضر شد و یک بار روز گذشته به‌عنوان نامزد انتخابات شهرداری تهران. با این حال بررسی دیدگاه وی در هر دو مقطع زمانی نشان می‌دهد وی روز گذشته در قامت نامزد انتخابات همان دیدگاه‌های خود درخصوص نحوه اداره شهر را مطرح کرد که چند سال پیش به‌عنوان میهمان در صحن شورا ارائه کرده بود. این نکته می‌تواند نشانه‌ای از پایبندی عباس آخوندی به اعتقادات و نظریه‌های خود درخصوص شیوه اداره شهر تهران باشد.
به گفته حناچی، احیای روددره‌های تهران و استفاده از تکنولوژی‌های نوین بازیافت از جمله راه حل‌هایی است که در برنامه خود در نظر گرفته‌ام. مناسب‌سازی شهر برای گروه‌های خاص زنان و کودکان از جمله محور‌هایی است که در این برنامه پیشنهاد شده است. همچنین توانبخشی فعالیت ستاد‌های بازآفرینی و پیگیری تحقق آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری از موضوعات مطرح در برنامه بنده است. حناچی با بیان اینکه ایجاد درآمد‌های مالی و پایدار محوری‌ترین چالش این دوره شورای شهر است که در این برنامه نیز مورد توجه و تاکید است، گفت: باید برنامه‌هایی تدوین کرد که با استفاده از سیستم‌های تشویقی میزان مشارکت مردم در پرداخت عوارض افزایش یابد.
کاهش سهم درآمد عوارض ناشی از صدور پروانه و تدوین ساز و کار مناسب دریافت عوارض عمومی متناسب با میزان بهره‌برداری از مواهب شهر از جمله برنامه‌های بنده است. وی با بیان اینکه مدیریت هماهنگ در ساماندهی بافت تاریخی، بهره برداری از ظرفیت‌های اکولوژیک شهر تهران، تدوین ساز و کار‌های مناسب صدور جواز بهره‌برداری و مرمت، به رسمیت شناختن حوزه بهسازی و مرمت در بافت تاریخی شهر تهران در تمام برنامه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است، گفت: جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های عمرانی مورد توجه است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید