سيدحسن خمینی روز امتحان شورای نگهبان کجا بود؟

سيدحسن خمینی روز امتحان شورای نگهبان کجا بود؟

ساعت ٩ صبح مدرسه دارالشفاء قم. سيد ٤٣ ساله لپ‌تاپ به دست وارد مدرس ٢ مدرسه دارالشفاء قم مي‌شود. كلاس درس خارج فقه است. سه سال از آغاز اين كلاس مي‌گذرد.

کد خبر : ۸۲۹۷
بازدید : ۶۴۴۹

روزنامه اعتماد نوشت:

سيدحسن خمینی روز امتحان شورای نگهبان کجا بود؟ ساعت ٩ صبح مدرسه دارالشفاء قم. سيد ٤٣ ساله لپ‌تاپ به دست وارد مدرس ٢ مدرسه دارالشفاء قم مي‌شود. كلاس درس خارج فقه است. سه سال از آغاز اين كلاس مي‌گذرد.

مبحث روز «مكاتب محرمه» است با ١٣٠ نفر طلبه. بحث بر سر اين است كه اگر معامله‌كنندگان قصد حرام كرده باشند تكليف چيست؟ كلاس ساعت ١٠ تمام مي‌شود. اما كلاس اصلي پس از آن آغاز مي‌شود.

كلاس خارج اصول متفاوت از ساير كلاس‌هاست. شش سال از آغاز آن مي‌گذرد و تعداد بالاي شاگردها باعث شده است كه محل برگزاري اين درس به نمازخانه انتقال يابد.

حالا ٣٠٠ نفر طلبه گوش به سخنان او سپرده‌اند. بحث بر سر «اوامر» است. اينكه آيا «فعل امر بر مره يا تكرار دلالت دارد يا خير؟» كلاس با پاورپوينت و جزوه جلو مي‌رود. هيچ تفاوتي بين كلاس‌هاي خارج فقه و خارج اصول امروز يادگار امام با روزهاي ديگر نيست.

فضا و نحوه تدريس همان است. سوالات شاگردان همان است و تعدادشان هم همان. يكي از شاگردانش در مورد فضاي اين كلاس مي‌گويد: «سيد‌حسن خميني سبك خاصي در درس دادن دارند به همه اقوال معاصرين و گذشته توجه دارد. قوت علمي شان بالا است و بيان بسيار رسايي دارد.

طلبه‌ها با كسي تعارف ندارند و اگر كلاسي جوابگوي‌شان نباشد در آن شركت نمي‌كنند. همين باعث شده كه برخي كلاس‌ها ٢٠ نفر طلبه داشته باشد و كلاس خارج اصول ايشان ٣٠٠ نفر».

كلاس تمام مي‌شود. همان كلاسي كه شنبه تا چهارشنبه به صورت مستمر صبح‌ها تشكيل مي‌شود.

همزمان ساعت ٩ صبح ميدان رسالت قم. چند خيابان آن‌طرف‌تر از مدرسه دارالشفاء قم. ٤٠٠ داوطلب به تدريج وارد ساختمان دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري مي‌شوند. چهره سرشناسي ميان آنها نيست. ١٤٠نفر از دعوت‌شده‌ها نيامدند.

سرشناس‌ها مي‌گويند دعوتي از آنها نشده پس نيامده‌اند. ١٥ سوال جلوي آنهايي كه قرار است درجه اجتهادشان تخمين زده شود، قرار مي‌گيرد. پنج سوال از اصول، پنج سوال از فقه و پنج سوال از اجتهاد. سوالات تشريحي و نتيجه امتحان كاملا محرمانه است. آزمون تا ساعت ١٤ به طول مي‌انجامد اما بازهم خبري از چهره‌هاي سرشناس نيست.

زنان هم آمدند و در امتحان شركت كردند. تصحيح اوراق از همان ديروز و پس از پايان امتحان آغاز شد تا پذيرفته‌شدگان براي مرحله بعدي يعني «مصاحبه شفاهي» دعوت شوند.

چشم‌ها منتظر ورود سيد‌حسن خميني بود اما او با توجه به آنكه دعوتنامه‌اي دريافت نكرده بود، نيامد و به كلاس درس خارج فقه و اصول خود رفت. سيدحسن خميني به آزمون نرفت اما همزمان شايعه «انصراف» از كانديداتوري براي انتخابات خبرگان از سوي برخي رسانه‌ها منتشر شد. شايعه دو ساعت بعد از سوي نزديكان بيت امام تكذيب شد و كمي آن‌طرف‌تر سخنگوي شوراي نگهبان گفت كه «عدم شركت در آزمون» به معناي «انصراف» نيست.

حالا اما دست شوراي نگهبان است كه باز مي‌ماند. هنوز نه مي‌توان اميد قطعي به تاييد آنهايي داشت كه در اين آزمون شركت نكرده‌اند و درجه علمي‌شان براي فقهاي شوراي نگهبان قابل اثبات نيست و نه مي‌توان عدم حضور چهره‌ها را به معني پايان حضور آنها دانست و برچسب «ردصلاحيت» شده را بر پيشاني آنها ديد. يادگار امام هنوز منتظر تاييد صلاحيتش است.

آزمون شش ساعته با ١٥ سوال
آنهايي كه در جلسه آزمون حضور داشتند از شرايط آزمون گفتند. از آزموني شش ساعته كه ١٥ سوال داشت تا درجه علمي داوطلبان انتخابات خبرگان رهبري را محك بزند. پيامك دعوت به حضور براي خيلي‌هاي ديگر كه براي شركت در آزمون رفته بودند هم نيامده بود و همين موجب اعتراض داوطلبان را فراهم كرده بود. آزمون هنگام اذان ظهر قطع شد و داوطلبان پس از اقامه نماز ظهر به ادامه آزمون پرداختند تا در ساعت ١٥:٣٠ آزمون پايان يابد. اما اين آزمون ويژگي‌هاي خاص خود را هم داشت.

آنها كه نيامدند؟
چهره‌هاي جديدي كه براي حضور در رقابت مجلس خبرگان رهبري داوطلب شده بودند از جمله افرادي بودند كه روز گذشته بسياري انتظار ورود آنها به ساختمان دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري را داشتند. آيت‌الله امجد از جمله افرادي بود كه با وجود آنكه يكي از اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان خبر از دعوت شدن او به آزمون داده بود به محل آزمون نيامد تا بعد از ظهر روز گذشته اعلام شود كه وي در رقابت‌هاي پيشين مجلس خبرگان رهبري يك‌بار تاييد صلاحيت شده بوده و در نتيجه نيازي به آزمون دادن ندارد. آيت‌الله موسوي بجنوردي نيز از جمله ديگر افرادي بود كه با توجه به حضورش در ليست داوطلبان جديد احتمال حضور او را، كه از شاگردان حضرت امام بوده و دو درس خارج فقه و اصول را در حوزه علميه تدريس مي‌كند، مي‌دادند.

آيت‌الله موسوي بجنوردي هم اما در اين آزمون به دليل آنكه دعوتي از او نشده بود شركت نكرد. مرتضي آقاتهراني، نماينده فعلي مجلس نهم كه براي انتخابات خبرگان كانديدا شده است از جمله افرادي بود كه با وجود آنكه احتمال حضورش مي‌رفت در اين آزمون شركت نكرد. اما سرشناس‌ترين چهره‌اي كه حالا با نيامدنش به آزمون خبرگان كمي سرنوشت انتخابات را مبهم كرده است، يادگار امام خميني است.


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید