بحران یارگیری ملوان- تراکتورسازی به مجلس کشیده شد

یک انتقال بازیکن در لیگ‌برتر بحران جدیدی در فوتبال ایران ایجاد کرده است. حالا نمایندگان استان‌های شمالی کشور وارد گود شده‌اند و قصد حمایت از نماینده منطقه‌شان را در لیگ‌برتر دارند. شاید تنها در ایران باشد که انتقال یک بازیکن از یک تیم به تیم دیگر به یک موضوع‌ مجلس تبدیل می‌شود.

کد خبر : ۸۶۶۵
بازدید : ۹۵۸
یک انتقال بازیکن در لیگ‌برتر بحران جدیدی در فوتبال ایران ایجاد کرده است. حالا نمایندگان استان‌های شمالی کشور وارد گود شده‌اند و قصد حمایت از نماینده منطقه‌شان را در لیگ‌برتر دارند. شاید تنها در ایران باشد که انتقال یک بازیکن از یک تیم به تیم دیگر به یک موضوع‌ مجلس تبدیل می‌شود.

به گزارش شرق، داستان از این قرار است که پس از سربازشدن مهدی شریفی، مهاجم جوان وبااستعدادسپاهان،باشگاه تراکتورسازی خواهان این بازیکن شد. طبق قانون، بازیکنان سرباز باید در یکی از دو تیم ملوان یا تراکتورسازی توپ بزنند.

چند روز پیش سردار مهرعلی باران‌چشمه، رئیس تربیت‌بدنی نیروهای مسلح رسما اعلام کرد شریفی برای خدمت سربازی باید راهی ملوان شود. پس از این بود که برخی مدیران تراکتورسازی و حتی نماینده مردم تبریز به این موضوع ورود و عنوان کردند چون تراکتورسازی در لیگ‌قهرمانان آسیا حضور دارد، شریفی باید به این تیم اضافه شود.

اینجا بود که ماجرا ١٨٠ درجه چرخید و کد سربازی مهدی شریفی برای تراکتورسازی صادر شد؛ اقدامی که اعتراض شدید انزلی‌چی‌ها را به همراه داشت. هیأت‌مدیره باشگاه ملوان بندرانزلی بلافاصله با صدور بیانیه شدیداللحنی ضمن استعفای دسته‌جمعی عنوان کردند ملوان در اعتراض به این تبعیض از لیگ‌برتر کنار می‌کشد.

دیروز اعتراض انزلی‌چی‌ها شدیدتر هم شد. در کنار اعتراض گسترده مردم انزلی، مدیران و مربیان ملوان، نمایندگان استان‌های شمالی در مجلس هم اعتراض خود را نشان دادند تا به نحوی به اقدام‌های نمایندگان استان آذربایجان در روزهای قبل پاسخ داده باشند.

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در جلسه علنی دیروز در تذکری به وزیر ورزش بر لزوم ورود وزارت ورزش بر موضوع کناره‌گیری تیم ملوان بندر انزلی از لیگ‌برتر تأکید کرد. او گفت: «تیم ملوان بندرانزلی تیمی قدیمی است که در قلب مردم جای دارد؛ لازم است وزارت ورزش در تقسیم بازیکنان سرباز برای این باشگاه با عدالت برخورد کرده و از دایره انصاف خارج نشود. قطعا این رویه اجحافی در حق این تیم بزرگ است. اگر وزارت ورزش به این موضوع رسیدگی نکند ما در مجلس ورود پیدا خواهیم کرد و بسیاری از اتفاقاتی را که در این وزارتخانه می‌افتد، مطرح می‌کنیم». این در حالی است که به نظر می‌رسد وزارت ورزش در این اتفاق نقشی ندارد.

در همین راستا نمایندگان سه استان مازندران، گیلان و گلستان دیروز توماری اعتراض‌آمیز تهیه کردند و آن را برای سرلشکر حسن فیروزآبادی، فرمانده ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهور ارسال کردند.

در این نامه عنوان شده تربیت‌بدنی نیروهای مسلح بین دو تیم تراکتورسازی و ملوان تبعیض قائل می‌شود و از رئیس‌جمهوری و حسن فیروزآبادی خواسته شده تا به این موضوع رسیدگی کند.

حسن خسته‌بند، نماینده انزلی در مجلس دراین‌باره با وزیر ورزش هم صحبت کرد. او دراین‌باره گفت: «متأسفانه تراکتورسازی چند سالی است با اعمال زور و به صرف اینکه پول دارد، کاری کرده که از عدالت و انصاف به‌دور است. در مقابل ملوان با کمبود مالی‌ای که داشته همیشه تلاش می‌کند تا اسپانسر مناسبی جذب کند و سربازانی که در حقیقت ٣٠درصد از سهم ملوان هستند و می‌توانند در حفظ تیم در لیگ‌برتر و همچنین کسب رده‌هایی که با شأن ملوان همراهی داشته باشد، کمک کنند.

این اتفاق خوبی نیست، چون باعث به‌وجودآمدن اختلافات قومی در میان تماشاچی‌های دو تیم ملوان و تراکتورسازی می‌شود. اگر از لحاظ اخلاقی و ورزشی هم به این مسئله نگاه کنیم، این کار مسئولان تراکتورسازی درست نبوده است».

دلجویی از ملوان
ابتدا تصور نمی‌شد یک انتقال ساده به چنین بحرانی تبدیل شود و در سال انتخابات زمینه رقابت نمایندگان شمال کشور با شمال غرب کشور را ایجاد کند. دیروز رئیس تربیت‌بدنی نیروهای مسلح تأکید کرد موجبات رضایت انزلی‌چی‌ها هم فراهم می‌شود.

سردار مهرعلی باران‌چشمه درباره اینکه چرا یکباره شریفی به‌جای ملوان به تراکتورسازی فرستاده شد، گفت: «باشگاه تراکتورسازی قبل از این با شریفی صحبت کرده و قرار بر جذب این بازیکن گذاشته بودند. با این حال نظریه اول ما این بود که شریفی در اختیار باشگاه ملوان قرار بگیرد. بااین‌حال وقتی مسئولان تراکتورسازی شرایط حساس خود را در لیگ‌قهرمانان آسیا تشریح کردند و با توجه به شرایط حساس در منطقه و تأکید بر حضور پرقدرت نمایندگان ایران در آسیا، شریفی در اختیار تراکتورسازی قرار گرفت. باشگاه تراکتورسازی چهار بازیکن خود را هم به‌واسطه پایان خدمت سربازی‌شان از دست داده بود. به این دلیل شریفی به این باشگاه داده شد تا این نماینده ایران در آسیا تقویت شود».

باران‌چشمه با عذرخواهی از مردم انزلی ادامه داد: «من با مدیران باشگاه ملوان صحبت کردم و از آنها خواستم که در مسابقات لیگ شرکت کنند و آنها نیز این مسئله را پذیرفتند. من از مردم انزلی عذرخواهی می‌کنم و این قول را به آنها می‌دهم که سه، چهار بازیکن خوب سرباز را در اختیار ملوان قرار بدهم. به‌زودی چند بازیکن خوب لیگ‌برتری باید به سربازی بروند که در بین آنها هم هافبک هست و هم مهاجم. این بازیکنان را به ملوان می‌دهیم تا از این تیم خوب و باقدمت هم حمایت کنیم».

این صحبت‌های باران‌چشمه هم ظاهرا فعلا انزلی‌چی‌ها را از تصمیم‌شان مبنی بر کناره‌گیری از لیگ منصرف نکرده است.

دنیامالی: هیچ توافقی را نمی‌پذیرم، شریفی باید ملوانی شود
احمد دنیامالی، رئیس هیأت‌مدیره باشگاه ملوان دیروز صراحتا تأکید کرد که باشگاه ملوان از تصمیمش کوتاه نمی‌آید و بر بازگشت مهدی شریفی به ملوان تأکید کرد. «موضعی که ما اتخاذ کردیم بلوف نیست و تهدید ما مبنی بر انصراف از لیگ جدی است. سال‌هاست که در حق تیم ریشه‌دار ملوان بی‌عدالتی می‌شود. بحث ما شریفی یا تراکتورسازی نیست. ما نمی‌خواهیم تراکتورسازی آسیب ببینید و این تیم را نماینده ایران می‌دانیم، اما معتقدیم در اتفاق پیش‌آمده در حق مردم انزلی اجحاف شده و آنها از این بابت خیلی عصبانی هستند. ما هم قسم خوردیم حق مردم انزلی را مطالبه کنیم».

دنیامالی تأکید کرد تا به امروز بحث تغییر نظر هیأت‌مدیره پیش نیامده و تنها اعضای مجمع باشگاه که شامل مسئولان عالی‌رتبه شهر هستند، می‌توانند این تصمیم را عوض کنند.

به نظر می‌رسد این موضوع کمی از فاز ورزشی خارج شده است و به مناقشه بین نمایندگان شمال و شمال غرب تبدیل شده است. دنیامالی دراین‌باره گفت: «مگر قرار است همیشه مردم انزلی کوتاه بیایند و نجابت به خرج بدهند. اگر این بار داد نزنیم و اعتراض نکنیم، شاید به لیگ یک سقوط کنیم. آیا همیشه باید حامیان یک تیم اعتراض کنند و صدایشان دربیاید؟ در این سال‌ها برای ورزش انزلی چه کرده‌اند؟ یک ورزشگاه ساخته‌اند؟ این‌بار ما کوتاه نمی‌آییم».

برخی عنوان کردند مسئولان ملوان با مطرح‌کردن موضوع انصراف از لیگ‌برتر و تعطیلی تمرینات قصد داشتند موضوع بدهی‌هایشان به بازیکنان را به حاشیه ببرند. این عضو شورای شهر تهران دراین‌باره توضیح داد: «اصلا چنین چیزی نیست. منابع مالی تأمین شده و به‌زودی بخش عمده‌ای از مطالبات بازیکنان پرداخت می‌شود. ما از بی‌عدالتی رنج می‌بریم و انتظار داریم تربیت‌بدنی نیروهای مسلح قانون‌مدار باشد، نه اینکه با لابی نظرش عوض شود».

سردار باران‌چشمه برای حل مشکل اخیر پیشنهاد داده در آینده چهار بازیکن سرباز راهی ملوان شوند، اما دنیامالی این پیشنهاد را نمی‌پذیرد. «ما الان مشکل داریم. آینده به چه درد ما می‌خورد. اصلا من طوری برنامه‌ریزی کردم در فصول آینده دیگر بازیکن سرباز نگیریم. چون جوانان خود انزلی هم کارآمد‌تر هستند و هم کم‌هزینه‌تر». رئیس پیشین فدراسیون قایق‌رانی تأکید دارد تنها راه‌حل این بحران و کوتاه‌آمدن انزلی‌چی‌ها این است که مهدی شریفی به ملوان داده شود و آنها هیچ توافق دیگری را نمی‌پذیرند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید