انواع استاندارد کفش ایمنی+ معرفی ویژگی هرکدام

انواع استاندارد کفش ایمنی+ معرفی ویژگی هرکدام

ابزار ایمنی مناسب برای حفاظت از پا، کفش ایمنی است. کفش کار به کمک تکنولوژی روز و استفاده از متریال مرغوب، خواصی را به وجود می ­آورد که به ایمنی پا کمک می­کنند. کفش کار انواع و اشکال مختلفی دارد. هر نوع کفش ایمنی می­تواند برای نوع خاصی از مخاطرات مفید باشد.

کد خبر : ۱۸۱۲۱۱
بازدید : ۴۴

حتما شما هم جمله معروف «پا، قلب دوم انسان است» را شنیده ­اید. این جمله اهمیت بالای سلامت این عضو بدن را یادآوری می­کند. پا اندام حرکت ­دهنده انسان است که در شرایط مختلف، بیشترین تماس و ارتباط را با محیط دارد. این سطح از ارتباط با محیط، خطراتی را نیز برای پا به همراه دارد؛ خصوصا اگر محیط بیشتر از مقدار معمول خطر داشته باشد.بسیاری از مشاغل در محیط مخاطره ­آمیز انجام می­شوند.

مشاغلی نظیر جوشکاری، کار در صنایع تولید مواد شوینده، برق­کاری، حفاری و... که هر یک، با خطرات مخصوص به خود مواجه هستند. آسیب به پا در چنین شرایطی با احتمال بالاتر به وقوع خواهد پیوست. منطقی ست در این شرایط، به کمک ابزارهای ایمنی، از این عضو مهم بدن محافظت کنیم.

کفش ایمنی چیست؟

ابزار ایمنی مناسب برای حفاظت از پا، کفش ایمنی است. کفش کار به کمک تکنولوژی روز و استفاده از متریال مرغوب، خواصی را به وجود می ­آورد که به ایمنی پا کمک می­کنند. کفش کار انواع و اشکال مختلفی دارد. هر نوع کفش ایمنی        می­تواند برای نوع خاصی از مخاطرات مفید باشد. برخی از مهم­ترین انواع کفش کارگری عبارت­اند از:

⦁    کفش ضد حریق

⦁    کفش ضد آب

⦁    کفش مقاوم به مواد شیمیایی

⦁    کفش ضد لغزش

⦁    کفش ضد ضربه

برخی از انواع کفش کار می­توانند چند خاصیت همزمان نیز داشته باشند. کفش ایمنی باعث می­شود خیال شما نسبت به ایمنی پاهایتان راحت باشد و با دل قرص به کار بپردازید.

وجود این دامنه وسیع از خواص، نیازمند تدوین استانداردهای خاصی برای کفش ایمنی است. استانداردهایی که علاوه بر تعیین خواص کفش، حداکثر میزان مقاومت در برابر آسیب را نیز مشخص کند و از این طریق، خریدار کفش را به سمت خرید کفش ایمنی مناسب خود راهنمایی کند. در این مقاله به بررسی این استانداردها خواهیم پرداخت و مهم­ترین مواردی که به شما برای انتخاب کفش مناسب وضعیت شغلی­ تان کمک می­کند را بیان خواهیم نمود.

استانداردهای کفش ایمنی

نهادهای مختلفی برای طراحی آزمایش­های تست ایمنی و ارائه تضمین کیفیت کفش ایمنی وارد عمل شده­اند. در سطح ملی، علامت مشهور استاندارد برای تضمین کیفیت وجود دارد و در سطح بین ­المللی، گواهینامه­های ایزو (iso) این وظیفه را دارند.

21

گواهینامه­ های ایزو با اعداد مشخصی به بررسی کیفیت اقلام مختلف می­پردازند. برای کفش­های ایمنی، گواهی شماره 20345 طراحی و تدوین شده است. اگر کفشی این گواهینامه را دریافت کرده باشد، به این معناست که تست­ های مورد نظر را با موفقیت پشت سر گذاشته شرایط کیفی مشخصی دارد. نوع قابلیت تست شده و نتیجه به دست آمده نیز به شکل علائم مشخصی روی کفش درج می­شوند. از آنجا که تعداد این علائم زیاد است، در اینجا تنها به معرفی مهم­ترین آنها خواهیم پرداخت:

(1    استانداردهای S و P: این دو حرف، مربوط به تست مقاومت ضربه بخش سرپنجه کفش ایمنی است. کفشی که روی آن حرف S درج شده، مقاومت 200 ژول و کفش با حرف P مقاومت 100 ژول را ارائه داده است. اگر معیار درستی از اعداد بالا در ذهن ندارید، لازم است بدانید اگر وزنه­ای 10 کیلوگرمی را از ارتفاع 1 متری روی کفش بیاندازید، انرژی آن به 100 ژول خواهد رسید. به عبارت دیگر، کفشی که حرف S روی آن حک شده است، می­تواند در برابر ضربه وارده از جسمی 20 کیلوگرمی که از ارتفاع 1 متری روی کفش افتاده مقاومت کند.

(2    استانداردهای SRA، SRB و SRC: این سه استاندارد، مربوط به تست ایمنی کفش­ها در برابر لغزش هستند. به طور کلی دو تست برای لغزش کفش وجود دارد. اول، تست کفش روی سطح سرامیکی آغشته به محلول آب و صابون و دیگری تست کفش روی فولاد آغشته به گلیسرول است. کفشی که تست اول را پاس کند گواهی SRA، کفشی که تست دوم را پاس کند گواهی SRB و کفش دارای هر دو گواهی، SRC را کسب خواهد کرد.

(3    استانداردهای عایق: با توجه به این هر کفش در برابر چه چیزی عایق است، با حروف مختلفی این قابلیت مشخص می­شود که در قسمت بعدی با انواع این حروف آشنا خواهید شد.

 هر یک از خصوصیات ایمنی، چه نمادهایی دارند؟

(1    کفش ضدضربه: کفش­هایی که دارای نمادهای S1، S2، S3 و SB هستند، در برابر ضربه مقاومت حدود 200 ژول خواهند داشت. مدل­های با مقاومت بالاتر، می­توانند نواحی پنجه و پاشنه پا را نیز مورد حفاظت قرار دهند که نماد S1P این خاصیت را به نمایش می­گذارد.

(2    کفش ضد لغزش: همانطور که در قسمت قبل گفتیم، این نوع کفش با استانداردهای SRA، SRB و SRC متمایز می­شوند.

(3    کفش عایق الکتریسیته: کفش­هایی که روی آنها علامت I درج شده در برابر جریان برق و کفش­های دارای علامت ESD و A در برابر الکتریسیته ساکن مقاوم هستند.

(4    کفش غیر قابل نفوذ در برابر آب: اگر روی یک کفش علامت S1 یا S2 درج شده باشد یا حروف WU یا WRU وجود داشته باشد، آن کفش در برابر نفوذ آب ایمن خواهد بود.

(5    کفش ضد نیروی برشی: گاهی لازم است رویه کفش در برابر تنش برشی مقاوم باشد. کفشی که این مقاومت را دارد با نماد CR مشخص می­شود.

(6    کفش عایق حرارت: نماد مربوط به این نوع کفش­ها، HI است که مخفف Heat Insulation می­باشد.

22

جمع ­بندی

کفش ایمنی، یکی از پوشش­های لازم برای اغلب کارهاییست که در محیط ­های دارای مخاطرات انجام می­پذیرند. این کفش­ها بر اساس دستورالعمل ­های مشخصی تولید می­شوند و برای آزمایش میزان مقاومتشان در زمینه­ های مختلف، از آنها تست گرفته می­شود.

گواهینامه ایزو 20345 در زمینه کفش­های ایمنی می­تواند استاندارد و کارآمدی یک کفش را تضمین کند. این گواهی در صورت قبولی کفش در هر آزمایش، علامت مشخصی را روی کفش حک می­کند تا به کمک این علائم، افراد با زمینه ­های کاری مختلف بتوانند کفش مناسب خود را تشخیص داده و آن را خریداری نمایند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید