تراشه آسفالت (آسفالت سرد)

تراشه آسفالت (آسفالت سرد)

تراشه آسفالت که به آن آسفالت سرد نیز گفته می شود، برای استفاده در جاده هایی که دارای ترافیک سبک و یا متوسط می باشند، مناسب است و یک گزینه ی بسیار خوب برای آسفالت کاری در این جاده ها محسوب می شود.

کد خبر : ۱۸۶۹۲۷
بازدید : ۷۳

آسفالتی که از تراش دستگاه ویرتگن به دست می آید تراشه آسفالت نامیده می شود که این آسفالت به آسفالت بازیافتی نیز مشهور است. زمانی که در سطح خیابان ها و جاده ها، آسفالت آسیب میبیند و خراب می شود، به طوری که لکه گیری نیز پاسخگو نمی باشد؛ این آسفالت باید تراش داده شود و سپس آسفالت جدید اجرا گردد،تراش دادن آسفالت به وسیله ی دستگاهی به نام ویرتگن انجام می شود.

ساز و کار تراشه آسفالت

فرایند تراشه آسفالت به این صورت است که آسفالت به وسیله ی درام مخصوص و ناخن های دستگاه تراش، تراش داده شده و به داخل کامیون ریخته می شود و بعد از حمل به محل های مخصوص، در آنجا دپو می شود و یا مستقیما به محل پروژه ارسال می گردد.

برای ساخت آسفالت بازیافتی از مصالح سنگی، قیر و همچنین قیر آبه ها استفاده می گردد؛ بدین ترتیب که تمامی مصالح را به صورت خشک و سرد با یکدیگر مخلوط می کنند که البته ممکن است بر حسب ضرورت قیر را کمی داغ کنند.

تراشه آسفالت (آسفالت سرد) برای چه مکان هایی مناسب است؟

تراشه آسفالت که به آن آسفالت سرد نیز گفته می شود، برای استفاده در جاده هایی که دارای ترافیک سبک و یا متوسط می باشند، مناسب است و یک گزینه ی بسیار خوب برای آسفالت کاری در این جاده ها محسوب می شود ولی در صورت استفاده در جاده ای با ترافیک سنگین، باید روکشی از آسفالت گرم نیز بر روی آن اجرا شود.

استفاده از تراشه آسفالت های درجه یک و با کیفیت، علاوه بر این که کیفیت بالای پروژه های مختلف آسفالت کاری را تأمین می کنند، موجب کاهش هزینه ها نیز می گردند؛ بنابراین استفاده از این نوع آسفالت در بسیاری از پروژه های بزرگ مانند محوطه سازی، آسفالت کاری جاده ها، باند فرودگاه و … توصیه می گردد.

مزایای تراشه آسفالت (آسفالت سرد)

 تراشه آسفالت یا آسفالت سرد عملا یک محصول تولیدی را به صورت سرد را ارائه می کند که این سرد بودن مسلما مزیت های زیادی را به همراه خواهد داشت.

از عمده مزیت های آسفالت سرد می توان به حمل و انبار کردن طولانی مدت آن اشاره نمود. چرا که حمل و نقل مصالح داغ همواره دارای مشکلاتی است و به دلیل خطرات احتمالی آن، لازم است تا با رعایت تمامی نکات مربوطه انجام شود.

بنابراین، این نوع آسفالت به نسبت آسفالت گرم توپکا و بیندر مزایایی دارد که در زیر آمده است:

1) آسفالت سرد به دلیل بازیافتی بودن و عدم صرف هزینه های تولید در کارخانه ی آسفالت،  قیمت پایین تری نسبت به آسفالت گرم دارد.

2) این نوع از آسفالت را به دلیل سرد بودن می توان در مکانی دپو کرده و بعدا مورد استفاده قرار داد.

3) این آسفالت، به دلیل عدم پخت در فرآیند ساخت آن، برای محیط زیست آلودگی ایجاد نمی کند.

4) این نوع آسفالت، به علت عدم نیاز به زیرسازی، سرعت اجرای بیشتری دارد.

5) به زیرسازی نیاز ندارد.

701

معایب تراشه آسفالت (آسفالت سرد)

1) سطح ناصاف تر به نسبت آسفالت گرم

چون تراشه آسفالت دارای دانه بندی درشتی است و سرد می باشد، غلطک نمی تواند آن را به طور کامل صاف و سیقلی کند، بنابراین نسبت به آسفالت گرم سطحی ناهموارتر ایجاد می شود.

2) دوام کمتر

آسفالت سرد به دلیل داشتن قیر کمتر و عدم چسبندگی لازم در ترددهای زیاد و سنگین، تحمل زیادی نداشته و آسیب می بیند؛ بنابراین نسبت به آسفالت گرم دوام کمتری دارد.

قیمت تراشه آسفالت (آسفالت سرد)

قیمت تراشه آسفالت در تهران به ازای هر متر مربع و یا به ازای هر تن محاسبه می گردد. اماهمانطور که گفته شد، آسفالت سرد به دلیل بازیافتی بودن و عدم صرف هزینه های تولید در کارخانه ی آسفالت،  قیمت پایین تری نسبت به آسفالت گرم دارد.

یکی از مهم ترین بخش های برآورد قیمت و اجرای آسفالت سرد، بازدید از محل پروژه می باشد.اما می توان گفت که در حال حاضر (بهار 1403) قیمت تهیه و اجرای تراشه آسفالت با ضخامت 5 سانتی متر برای متراژ های بالای 500 متر مبلغ 000/85 تومان در هر متر مربع میباشد و برای ضخامت 8 سانتی متر 000/95 تومان در هر متر مربع می باشد.پیشنهاد آسفالت چی برای بهتر شدن نتیجه کار،اجرای تراشه آسفالت با ضخامت 8 سانتی متر می باشد.

جمع‌بندی

تراشه آسفالت از تراش آسفالت به وسیله دستگاه ویرتگن به دست می آید، فرایند تراشه آسفالت به این صورت است که آسفالت به وسیله ی درام مخصوص و ناخن های دستگاه تراش، تراش داده شده و به داخل کامیون ریخته می شود و بعد از حمل به محل های مخصوص، در آنجا دپو می شود و یا مستقیما به محل پروژه ارسال می گردد.معمولا قیمت تراشه آسفالت یا آسفالت سرد با بازدید از محل مشخص می شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید