علائم کبد چرب چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

علائم کبد چرب چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

کبد چرب یا جگر چرب (Fatty liver) یا (استئاتوز کبدی) به حالتی گفته میشود که چربی در سلول های کبد تجمیع میشود. این بیماری در افرادی که از چاقی مفرط برخوردارند و همچنین الکل زیاد مصرف می کنند، بسیار شایع است. شیوع این بیماری در اکثر نقاط جهان بخصوص در کشورهای غربی به طور قابل توجهی در حال افزایش است و تقریبا ۲۵درصد از مردم جهان درگیر این بیماری هستند.

کد خبر : ۱۸۷۰۷۷
بازدید : ۲۷۲

در این مقاله به گزارش و تحقیق تیم محتوایی عطاری آنلاین سلامت مارکت به یکی از مهمترین عارضه ها و علائم و درمان کبد چرب خواهیم پرداخت:

کبد چرب چیست؟

کبد چرب یا جگر چرب (Fatty liver) یا (استئاتوز کبدی) به حالتی گفته میشود که چربی در سلول های کبد تجمیع میشود. این بیماری در افرادی که از چاقی مفرط برخوردارند و همچنین الکل زیاد مصرف می کنند، بسیار شایع است. شیوع این بیماری در اکثر نقاط جهان بخصوص در کشورهای غربی به طور قابل توجهی در حال افزایش است و تقریبا ۲۵درصد از مردم جهان درگیر این بیماری هستند.

با انواع گرید های بیماری کبد چرب آشنا شویم:

گرید یک کبد چرب:

استئاتوز کبدی ساده خفیف ترین شکل کبد چرب است که با جمع شدن چربی در کبد مشخص میشود و در این مرحله التهاب یا آسیب قابل توجهی به کبد وارد نشده است.

علائم گرید یک:

اغلب بدون علامت، و همچنین ممکن است شامل خستگی، درد خفیف شکم، حالت تهوع و کاهش اشتها باشد.

درمان گرید یک:

اصلاح سبک زندگی، کم کردن وزن، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و در برخی موارد مصرف دارو زیر نظر پزشک.

گرید دو کبد چرب:

استئاتو هپاتیت غیرالکلی در این نوع علاوه بر جمع شدن چربی، التهاب هم در کبد وجود دارد. این التهاب می تواند منجر به آسیب سلولی کبد در طول زمان شود. کبد چرب گرید دو ممکن است برگشت پذیر باشد.

علائم گرید دو:

احساس خستگی، دردشکم، کاهش اشتها، حالت تهوع و استفراغ، افزایش وزن یا چاقی، بزرگ شدن کبد، زردی، خارش پوست، تغییرات در رنگ ادرار، مدفوع کم رنگ، تورم پاها و مچ پا.

درمان گرید دو:

در حال حاضر هیچ درمان قطعی وجود ندارد اما هدف از درمان کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب بیشتر کبد است. اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم از مهمترین بخش درمان هستند.

گرید سه کبد چرب:

فیبروز کبدی می تواند جریان خون در کبد را مختل و عملکرد آن را هم تحت تاثیر قرار دهد. کبد چرب گرید سه برگشت پذیر نیست اما با درمان کردن می توان از پیشرفت کردن آن جلوگیری کرد.

علائم گرید سه کبد چرب:

احساس خستگی شدید، کاهش اشتها، کاهش وزن بی دلیل، درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، زردی، خارش پوست، تغییر رنگ ادرار، مدفوع کم رنگ، تورم پاها و مچ ها، احساس گیجی و آشفتگی ذهنی.

درمان گرید سه:

هیچ درمان قطعی برای فیبروز کبدی در حال حاضر وجود ندارد اما هدف از درمان شدن، کند کردن و متوقف کردن پیشرفت بیماری و جلوگیری از عوارض آن است. اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن، رژیم غذایی سالم و ورزش کردن از مهمترین بخش درمان هستند.

گرید چهار کبد چرب:

سیروز شدیدترین نوع کبد چرب است که با نارسایی در کبد مشخص میشود. در سیروز کبد به شدت آسیب می بیند و برگشت پذیر نیست و همچنین می تواند کشنده هم باشد.

علائم گرید چهار:

خستگی شدید، کاهش اشتها، کاهش وزن بی دلیل، درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، زردی پوست، خارش پوست، تغییر در رنگ ادرار، مدفوع کم رنگ، تورم پاها و مچ ها، احساس گیجی و آشفتگی ذهن، بزرگ شدن طحال، سرطان کبد.

درمان گرید چهار:

درحال حاضر هیچ درمان قطعی وجود ندارد اما هدف از درمان شدن جلوگیری از عوارض بیشتر و در صورت امکان معکوس کردن آسیب کبدی است. تغییر سبک زندگی، پرهیز از الکل، رژیم غذایی سالم، ورزش کردن.

1001

علائم شاخص نشان دهنده بیماری در فرد:

درد شکم از شایع ترین علائم مرتبط با بیماری کبد چرب میباشد. این درد اغلب بصورت یک درد مبهم در سمت راست بالای شکم توصیف میشود و ممکن است با احساس پری و نفخ همراه باشد که میتواند بصورت خفیف تا شدید باشد و بیشتر مواقع بعد از غذا خوردن بدتر هم میشود.

احساس خستگی همیشگی حتی پس از خواب و استراحت کافی.

بی اشتها شدن ناگهانی یا بی دلیل.

وقتی بیماری در حال پیشرفت باشد شما از کاهش وزن و بی اشتهایی رنج می برید.

کاهش وزن ممکن است به این دلیل باشد که کبد کمتر قادر به پردازش مواد مغذی و تولید صفرا برای کمک به هضم و جذب کردن چربی ها است و باعث میشود شما بدون هیچگونه تلاشی برای کاهش وزن، وزن کم کنید.

حالت تهوع و استفراغ وقتی اتفاق می افتد کبد مملو از چربی شده و این عمل باعث میشود التهاب و اختلالاتی در عملکرد آن ایجاد شود، که بر هضم غذا اثر بگذارد.

زردی پوست و چشم که عنوان یرقان شناخته میشود، می تواند یکی از علائم بالینی کبد چرب باشد و زمانی رخ می دهد که بیلی روبین محضول جانبی تجزیه گلبول های قرمز خون، در خون تجمع یابد که کبد مسئول پاکسازی بیلی روبین از خون است و در صورت اختلال در عملکرد کبد، بیلی روبین در خون انباشته میشود و باعث زرد شدن پوست و چشم میگردد.

تورم شکم و پاها به دلیل نشت مایع از رگ های خونی به داخل حفره شکمی (آسیت) یا اطراف مچ پا ایجاد میشود.

احساس گیجی و آشفتگی ذهن در موارد شدیدتر بیماری، آسیب کبدی منجر به مشکلات عصبی هم میشود. این عارضه ناشی از جمع شدن سموم در مغز به علت ناتوانی کبد در پاکسازی خون از سموم است.

درمان کبد چرب با طب سنتی:

در طب سنتی کبد چرب به عنوان سوء مزاج کبد شناخته شده است و به عدم تعادل در گرمی و سردی، رطوبت و خشکی کبد نسبت داده میشود.

درمان بر اساس اصلاح این عدم تعادل و بازگرداندن کبد به عملکرد طبیعی خود تمرکز دارد.

رژیم های غذایی مناسب و گیاهان دارویی، حجامت و فصد از جمله روش های رایج در طب سنتی برای درمان کبد چرب میباشند.

عرق خار مریم این نوع عرق بعنوان محافظ کبد شناخته شده است و به کاهش التهاب و بهبود عملکرد کبد کمک می کند.

عرق کاسنی تصفیه کننده خون و کبد میباشد و کمک می کند سموم از بدن دفع شوند.

عرق شاهتره خاصیت ضد التهابی دارد و به بهبود عملکرد کبد کمک می کند.

زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی میباشد و کبد را در برابر آسیب محافظت می کند.

زنجبیل کمک به هضم و التهابات کبد را کاهش می دهد.

شیرین بیان که اغلب بعنوان چای استفاده می شود، دارای خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی می باشد که می تواند به کاهش التهابات و بهبود عملکرد کبد کمک کند.

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک میکند و همچنین به التهاب کبد و عملکرد آن کمک می کند.

قبل از مصرف هرگونه گیاه دارویی، با پزشک خود مشورت کنید بخصوص اگر باردار یا شیرده هستید و یا دارویی مصرف می کنید.

راه های تشخیص بیماری کبد چیست؟

۱) بررسی سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی:

با مراجعه به پزشک مورد نظر با انجام معاینه فیزیکی، و همچنین بررسی سابقه پزشکی بیمار و انجام آزمایش خون، کبد چرب را تشخیص دهد. در برخی موارد ممکن است به تصویربرداری با سونوگرافی یا سی تی اسکن نیاز باشد.

جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد سابقه پزشکی بیمار از جمله عواملی مانند چاقی، دیابت، سوء مصرف الکل و سابقه خانوادگی بیماری کبد، ضروری میباشد.

۲) آزمایش خون:

پنل های آزمایشگاهی استاندارد کبد، سطح آنزیم های کبدی را اندازه گیری می کنند که درصورت آسیب به سلول های کبدی افزایش می یابند.

تست های اضافی خون ممکن است برای ارزیابی عملکرد، وضعیت متابولیک و وجود هپاتیت ویروسی انجام شود.

۳) تصویربرداری شکمی:

سونوگرافی: روشی غیر تهاجمی و به طور گسترده در دسترس که تصاویر التراسونوگرافی از کبد را برای بررسی وجود چربی، بزرگ شدن و ناهنجاری های ساختاری ارائه می دهد.

سی تی اسکن و ام آر آی: تکنیک های تصویربرداری با وضوح بالا که جزییات دقیق تر آناتومیکی کبد را برای ارزیابی دقیق تر تجمع چربی، التهاب و فیبروز کبدی فراهم می کنند.

۴) بیوپسی کبد:

معیار طلایی برای تشخیص کبد چرب شامل نمونه گیری از بافت کبد برای بررسی میکروسکوپی توسط پاتولوژیست است.

بیوپسی کبد اطلاعات دقیق درمورد نوع و شدت آسیب کبدی درجه التهاب و فیبروز را ارائه می دهد.

اما در پایان این مطلب راه های ویژه ای برای کمک به پیشگیری و درمان کبد چرب را با عطاری آنلاین سلامت مارکت ارائه داده ایم: مشاهده محصولات درمان کبدچرب در عطاری

از محصولاتی که در طب سنتی از فرآورده های گیاهی و با کیفیت تایید شده تولید شده اند تا خود گیاهان را در این عطاری می توانید با مجوزات رسمی و معتبر تهیه نمائید:

عصاره سیکوریا عالیان

نوشیدنی برنا کامبوچا ماریتیغال

عصاره کاسیا زرین گل ۱۴گیاه

عصاره گیاهی کاسیامون

عصاره مخلوط ۴گیاه کاسیانیل

عصاره کبد چرب سلام

عرق کاسنی مهرگل

عرق خارمریم مهرگل

عرق شاطره مهرگل

عرق خارشتر مهرگل

عرق زنجبیل مهرگل

عرق رازیانه مهرگل

عرق دارچین مهرگل

دمنوش چای سبز عالیان

چای سبز فله مهرگل

دمنوش مریم گلی دربند

دمنوش شاه تره دربند

خاکشیر فله مهرگل

شربت سکنجبین

و محصولاتی از این قبیل که از اصلی ترین و پرمصرف ترین محصولات ارگانیکی هستند که عموما استفاده شده و نتیجه مطلوبی داشته که همه محصولات ذکر شده و هزاران محصول عطاری و طب سنتی دیگر را می توانید از عطاری آنلاین سلامت مارکت تهیه نمائید.

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید