پمپ های مورد استفاده در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و شیمیایی

پمپ های مورد استفاده در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و شیمیایی

به صورت کلی مونو پمپ ها از جمله پمپ های جا به جایی مثبت محسوب می شوند. بنابراین عملکردی بر اساس حرکت پیوسته یک قطعه متحرک داخل پمپ دارند. در واقع نحوه پمپاژ سیال توسط مونو پمپ ها به این صورت است که با روشن نمودن الکتروموتور آن، قطعه مارپیچی داخل پمپ شروع به چرخش کرده و با این حرکت، میزان مکش لازم برای پمپاژ سیال به سمت دهانه خروجی پمپ فراهم می شود. برای آشنایی با مدل های مختلف انواع مونو پمپ، با ما همراه باشید.

کد خبر : ۱۸۷۳۴۶
بازدید : ۸

امروزه به دلیل گسترش صنایع و پیشرفت تکنولوژی، سیالات گوناگونی هم نسبت به گذشته در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این سیالات دارای ویژگی های خاصی هستند و به همین خاطر تجهیزاتی که برای انتقال آن ها لازم است نیز باید به گونه ای باشد تا با این ویژگی ها سازگار باشد. سازگاری به این معنا که در تماس با این سیالات به ماهیت آن ها صدمه ای وارد نکند.

یکی از این ویژگی ها میزان ویسکوزیته سیالات است. انتقال سیالات ویسکوز که غالبا در صنایع شیمیایی همچون نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارند، نیازمند قدرت بالایی است. بنابراین پمپ هایی که برای این منظور استفاده می شوند هم باید توان بالایی داشته باشند.

از دیگر ویژگی های خاص در برخی از سیالات، لزوم استریل بودن کامل آن ها حین انتقال می باشد. معمولا صنایعی که دارای این دسته از سیالات هستند، شامل صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی می شوند. برای این قبیل نیازمندی ها نیز همچون انتقال سیالات غلیظ که در بالا ذکر شد، نوعی خاص از پمپ ها طراحی و ساخته شده اند که با نام مونو پمپ شناخته می شوند. در ادامه به معرفی بیشتر این پمپ ها و انواع مختلف آن ها پرداخته شده است.

مونو پمپ چیست؟

به صورت کلی مونو پمپ ها از جمله پمپ های جا به جایی مثبت محسوب می شوند. بنابراین عملکردی بر اساس حرکت پیوسته یک قطعه متحرک داخل پمپ دارند. در واقع نحوه پمپاژ سیال توسط مونو پمپ ها به این صورت است که با روشن نمودن الکتروموتور آن، قطعه مارپیچی داخل پمپ شروع به چرخش کرده و با این حرکت، میزان مکش لازم برای پمپاژ سیال به سمت دهانه خروجی پمپ فراهم می شود. برای آشنایی با مدل های مختلف انواع مونو پمپ، با ما همراه باشید.

34

انواع مونو پمپ

با توجه به توضیحات بالا، ساختمان مونو پمپ ها متشکل از دو قطعه اصلی با نام های استاتور و روتور می باشد. با شروع به کار پمپ، استاتور شروع به حرکت کرده و از این طریق روتور را نیز می چرخاند. نهایتا این پروسه در طولانی مدت منجر به انتقال سیال از نقطه ای به نقطه دیگر خواهد شد. اما انواع مختلف این مونو پمپ ها بر اساس نحوه قرارگیری روتور و استاتور بوده و شامل سه دسته به شرح زیر می شوند.

مونو پمپ عمودی بشکه کش

ساختمان کلی و کاربرد های این دسته از انواع مونو پمپ، بر اساس نامی که دارند، کاملا مشخص است. با توجه به این موضوع، روتور و استاتور در انواع محصولات پمپ بشکه کش، به صورت عمودی قرار می گیرد و الکتروموتور در قسمت فوقانی آن واقع می شود. این طراحی جهت سهولت استفاده از آن ها در پر و خالی نمودن انواع بشکه ها و مخازن می باشد. پس اصلی ترین کاربرد این پمپ ها، در صنایعی است که نیازمند تخلیه تعداد زیادی بشکه در طول روز می باشد.

مونو پمپ افقی اسکرو

این دسته از محصولات مونو پمپ، بر خلاف مدل بالا دارای ساختاری افقی هستند و سیال در طول لوله پمپ در مسیری افقی پمپاژ می گردد. با توجه به این موضوع برای هر گونه سیالی در هر صنایعی که به منظور جا به جایی آن ها نیاز به میزان دبی و فشار بالایی است، می توان از این دسته از مونو پمپ ها استفاده نمود. طبق این توضیحات، این محصولات بیشترین استفاده را در مقایسه با دو دسته دیگر در صنعت دارند.

مونو پمپ افقی دوزینگ

انواع دوزینگ از مونو پمپ ها، ساختاری همچون مدل بالا به صورت افقی داشته، با این تفاوت که دارای طول کمتری می باشند. علت این طول کمتر، افزایش دقت میزان پمپاژ در آن ها است. البته وجود یک گیربکس متغیر در ساختار این نوع پمپ ها، از دیگر دلایل دقت بالای پمپاژ در این محصولات به حساب می آید. بر اساس این ویژگی ها، معمولا از مونو پمپ های دوزینگ در مواردی استفاده می شود که جدا از مهم بودن دقت پمپاژ، فشار بالا و در عین حال دبی کمی برای پمپاژ مد نظر باشد.

جنس انواع مونو پمپ

همانطور که در قسمت های بالا هم ذکر شد، بخش اعظمی از مصارف استفاده از مونو پمپ ها در صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی و آرایشی می باشد و همانطور که می دانید سیالات مورد استفاده در این صنایع، باید در تمام طول مسیر پمپاژ کاملا بهداشتی و استریل شده باشند. بنابراین انتخاب متریال مناسب برای این منظور بسیار مهم بوده و معمولا از استنلس استیل 304 یا 316 برای ساخت آن ها بهره گرفته می شود.

35

مزایای استفاده از مونو پمپ

⦁    کاملا بهداشتی و مناسب برای پمپاژ موادی با حساسیت های بالا نظیر خون، دارو و مواد غذایی

⦁    جایگزینی مناسب برای پمپ های گران تری همچون لوب پمپ ها و پمپ های دنده ای

⦁    امکان تولید جریانی یکنواخت

⦁    هزینه نگهداری پایین

⦁    تولید سر و صدا و لرزش کم حین کارکرد

⦁    امکان انتقال سیالاتی با درصد ذرات جامد و غلظت بالا

⦁    دقت بالا در زمینه کنترل دبی ورودی و خروجی

درباره فروشگاه شهر پمپ

شهر پمپ به عنوان بزرگترین مرکز فروش اینترنتی انواع تجهیزات صنعتی اعم از پمپ، گیربکس و الکتروموتور، مرجعی مناسبی برای خرید انواع مختلف مونو پمپ ها محسوب می شود. علی الخصوص که با خرید از این مجموعه این امکان وجود دارد تا از طریق تماس با واحد فروش شهر پمپ، از مشاوره های رایگان ما نیز برای داشتن بهترین انتخاب بهره مند گردید.

همچنین لازم به ذکر است که تمامی برند های خارجی و داخلی مونو پمپ ها در شهر پمپ موجود می باشد. چراکه این مجموعه به صورت مستقیم با وارد کنندگان و تولید کنندگان این برند ها در ارتباط بوده و علاوه بر این، جزو یکی از سازندگان مونو پمپ ها نیز محسوب می شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید