نتایج عجیب یک تحقیق: «دروازه‌بان‌ها» دنیا را متفاوت درک می‌کنند!

نتایج عجیب یک تحقیق: «دروازه‌بان‌ها» دنیا را متفاوت درک می‌کنند!

به گفته محققان، به نظر می‌رسد مغز دروازه‌بان‌ها قادر است با سرعت بیشتری سیگنال‌های حواس مختلف را ادغام کند. انگار آن‌هایی که داخل چارچوب می‌ایستند واقعا می‌توانند «خارج از چارچوب» فکر کنند!

کد خبر : ۱۵۶۱۶۲
بازدید : ۶۱۶

فرادید| زمانی برَد فریدِل، دروازه‌بان سابق لیگ برتر گفت برای اینکه بهتر بتوانید در چارچوب کار کنید، باید بتوانید خارج از چارچوب فکر کنید. 

به گزارش فرادید؛ اکنون جدیدترین داده‌های علمی از این ایده پشتیبانی می‌کنند که مغز دروازه‌بان‌ها واقعا دنیا را متفاوت درک می‌کند. به نظر می‌رسد مغز آن‌ها قادر به ادغام سیگنال‌های حواس مختلف با سرعت بیشتری است و این موضوع می‌تواند زیربنای توانایی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها در زمین فوتبال باشد. 

دروازه‌بانی تخصصی‌ترین موقعیت در فوتبال است و هدف اصلی آن جلوگیری از گل‌زنی حریف است. مطالعات قبلی به بررسی تفاوت‌ها در تاریخچه‌ی فیزیولوژیکی و عملکردی بین دروازه‌بانان و سایر بازیکنان پرداخته‌اند، اما در مورد اینکه آیا آن‌ها توانایی‌های ادراکی یا شناختی متفاوتی دارند یا خیر، اطلاعات کمتری موجود بود. 

مایکل کوئین، دروازه‌بان سابق لیگ برتر ایرلند که حالا در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم اعصاب رفتاری در کالج دانشگاهی دوبلین است، می‌گوید: «برخلاف سایر بازیکنان فوتبال، دروازه‌بان‌ها باید هزاران تصمیم بسیار سریع را بر اساس اطلاعات حسی محدود یا ناقص بگیرند.»

3

کوئین و محققان دانشگاه شهر دوبلین و کالج دانشگاهی دوبلین با گمان اینکه ممکن است این توانایی به ظرفیت افزایش‌یافته برای ترکیب اطلاعات از حواس مختلف بستگی داشته باشد، ۶۰ دروازه‌بان حرفه‌ای، بازیکنان خارج از زمین و غیربازیکن هم سن و سال را برای انجام یک سری آزمایش به کار گرفتند تا تفاوت آن‌ها را در تشخیص اصوات و فلاش‌ها به صورت مجزا از یکدیگر بررسی کنند. انجام این کار آن‌ها را قادر ساخت پنجره‌های ادغام زمانی داوطلبان را تخمین بزنند، یعنی چارچوب زمانی که در آن سیگنال‌های حسی مختلف در مغز با هم ترکیب می‌شوند. 

این مطالعه که نتایج آن اخیرا در نشریۀ علمی Current Biology منتشر شده، نشان داد دروازه‌بان‌ها نسبت به بازیکنان دیگر و افراد غیرفوتبالی، پنجره ادغام زمانی باریک‌تری دارند. 

دکتر دیوید مَک‌گاوِرن، روانشناس دانشگاه شهر دوبلین که این مطالعه را رهبری می‌کند، می‌گوید: «این شبیه تخمین سریعتر سیگنال‌های مختلفی است که دریافت می‌کنند.» 

دروازه‌بان‌ها تمایل بیشتری نیز به جدا کردن این سیگنال‌های حسی نشان دادند که ممکن است ناشی از نیاز به تصمیم‌گیری سریع بر اساس اطلاعات دیداری و شنیداری باشد که در زمان‌های مختلف دریافت می‌شود. مَک‌گاوِرن می‌گوید: «دروازه‌بان بودن یک کار چندحسی است. فقط به اطلاعات بصری نیاز ندارد، بلکه به اطلاعات شنیداری هم نیاز دارد و در برخی موارد، آن‌ها اصلا نمی‌توانند توپ را ببینند و فقط باید از صدای ضربه به توپ استفاده کنند تا در مورد پایان ضربه، بهترین حدس را بزنند.» 

«آنچه ما فکر می‌کنیم اتفاق می‌افتد این است که به دلیل نیاز به برخورد با اطلاعات حسی به روش‌های مختلف، به ندرت آن‌ها را ادغام می‌کنند. در عوض، آن‌ها اساساً با حسی پیش می‌روند که سریع‌ترین اطلاعات را به آن‌ها بدهد.» 

«شاید بسیاری از بازیکنان و هواداران فوتبال در سراسر جهان با این ایده آشنا باشند که دروازه‌بان‌ها با بقیه ما متفاوت هستند، اما این مطالعه ممکن است در واقع نخستین مطالعه‌ای باشد که شواهد علمی اثبات‌شده‌ای برای اثبات این ادعا پیدا کرده است.» 

هنوز مشخص نیست که آیا این تفاوت‌ها ناشی از رژیم‌های تمرینی سخت دروازه‌بان‌های حرفه‌ای است یا این توانایی طبیعی است که بازیکنان جوان را به سمت دروازه‌بانی سوق می‌دهد. مک‌گاورن می‌گوید: «برای تشخیص این احتمالات لازم است تحقیقات بیشتری در مورد مسیر رشد دروازه‌بانان مشتاق انجام شود.» 

در حالی که مطالعه فعلی فقط روی بازیکنان مرد متمرکز است، گروه تحقیق برای بررسی بازیکنان زن نیز برنامه‌هایی دارد و همچنین امیدوار است بتواند بررسی کند که آیا بازیکنان در پست‌های بسیار تخصصی دیگر مانند مهاجم و مدافع میانی هم تفاوت‌های ادراکی از خود نشان می‌دهند یا خیر.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید