(ویدئو) اف 117؛ اولین جنگنده رادارگریز جهان چگونه صدام را غافلگیر کرد؟

در این ویدئو روایتی جالب از فرآیند تولید اف 117 نایت هاک، اولین جنگنده رادارگریز جهان و نحوه غافلگیر شدن صدام با آن را می بینید و می شنوید.

کد خبر : ۱۸۷۳۴۱
بازدید : ۵۰۸

فرادید| اف 117 نایت هاک، اولین هواپیما رادارگریز دنیا، با ظاهری زشت و رعب آور، از جمله تسلیحاتی ست که در لبه تکنولوژی ساخته شده و آغازگر عصری جدید در فناوری های نظامی بوده است.

به گزارش فرادید به نقل از Admiral، در سال ۱۹۷۴ ایده این هواپیما توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا به بخش پروژه‌های سری لاکهید داده شد. به این صورت که هواپیمایی طراحی شود که با انعکاس کمترین میزان نور، امواج رادار و امواج فروسرخ در برابر سیستم‌های هشدار الکترونیکی دشمن پنهان بماند.

نمای این هواپیما مثلثی شکل بوده و دمهای به عقب برگشته با زاویه‌ای باز دارد. سطح این هواپیما با صفحات صافی پوشیده شده که امواج راداری را از فرستنده دور می کند. تا قبل از آن که لاکهید مارتین دو نمونه اولیه اف 117 را در سال 1977 عرضه کند، این گونه طراحی بدنه زاویه دار، در هیج هواپیمای دیگری دیده نشده بود. در واقع در کل این هواپیما، هیچ سطح انحناداری وجود ندارد.

البته در طراحی هواپیماهای رادارگریز نسل های بعدی، مانند بی 2 اسپریت و F-35 از سطوح خمیده استفاده شده است. با این حال تولید هواپیمای F-117، پیش از بکارگیری کامپیوترهای بسیار پیشرفته در این صنعت بود که قادر باشند، محاسبات پیچیده مورد نیاز برای طراحی سطوح خمیده بدنه را پردازش کنند.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید