مروری بر تاریخچه صنعت ساختمان سازی در ایران

مروری بر تاریخچه صنعت ساختمان سازی در ایران

در این مقاله با نگاهی به گذشته قصد داریم روند تکاملی صنعت ساخت و ساز را بررسی کنیم؛ زیرا از دوران باستان تا امروزی که نقشه‌های ساختمانی را به صورت سه بعدی چاپ میکنیم مسیر پر فراز و نشیبی را پیموده است.

کد خبر : ۱۸۰۲۶۲
بازدید : ۶۶

صنعت ساختمان سازی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع بشری است. این صنعت باعث رشد و تکامل جامعه بشری شده در واقع میتوان گفت صنعت ساخت و ساز قدمتی به اندازه زندگی انسان دارد. از این رو اولین خانه‌ها که با سنگ و چوب ساخته شده تا سازه‌های شیش‌های بلند را میتوان جزئی از صنعت ساخت و ساز در نظر گرفت.

در این مقاله با نگاهی به گذشته قصد داریم روند تکاملی صنعت ساخت و ساز را بررسی کنیم؛ زیرا از دوران باستان تا امروزی که نقشه‌های ساختمانی را به صورت سه بعدی چاپ میکنیم مسیر پر فراز و نشیبی را پیموده است.

هدف ما امروز نه تنها کسب اطلاعات از این تغییرات است بلکه به دنبال آن هستیم تا به درک دقیق تری از این مسئله برسیم که تاریخچه صنعت ساختمان سازی چه نقشی در فضای زندگی، کار، تفریح انسان، محیط زیست و جامعه گذاشته است. در این سفر تاریخی متوجه میشویم مواد و فناوری مورد استفاده در ساخت و ساز با گذشت زمان تکامل یافته اند.

ساختمان چیست:

ساختمان اصطلاحی است که به یک سازه دائمی یا نیمه دائمی اشاره دارد که برای استفاده مسکونی، تجاری، صنعتی یا عمومی است این سازه‌ها میتوانند از اجزا مختلفی مانند آجر سیمان، چوب، شیشه، فولاد، وال پست و ... ساته شوند. درواقع ساختمان‌ها بر اساس کاربرد و نیاز‌های ساکنان آن طراحی و ساخته می‌شوند.

ساختمان سازی چیست

ساختمان‌ها نقش اساسی در روزمره زندگی انسان‌ها دارند و در کیفیت زندگی، بهرهوری از کار امنیت افراد تاثیر گذار هستند. ساختمان سازی فرآیندی است که طی آن ساختمان‌ها و زیر بنا‌ها از ابتدا طراحی و بعد ساخته می‌شوند.

این فرآیند شامل مراحل مختلفی از برنامهریزی، طراحی، تامین منابع، ساخت و نهایتا تحویل پروژه به کارفرما یا صاحب امتیاز است. ساختمان سازی نه تنها به فرآیند ساخت یک ساختمان اشاره دارد بلکه تمامی مراحل قبل ساختمان سازی نیز مانند، مطالعه زمین، تحلیل محیطی، طراحی معماری و مهندسی و تدارکات را نیز در برمی گیرد.

انواع ساختمان و کاربر‌های آن:

مسکونی: شامل خانه‌های ویلایی، آپارتمانی و ویلاهاست

صنعتی: کارخانه ها، انبار‌ها و تاسیسات تولیدی

تجاری: فروشگاهها، دفاتر کار، هتل‌ها

عمومی: مدارس، بیمارستان، کتابخانه ایستگاه‌های حمل و نقل

مراحل ساختمان سازی:

.۱ طراحی

.۲ صدور مجوز‌ها

.۳ خرید مواد و استخدام پیمانکاران

.۴ ساخت و ساز

.۵ نظارت و کنترل کیفیت

.۶ تکمیل و تحویل پروژه

تاریخچه ساختمان سازی در ایران:

تاریخچه ساختمان سازی به زمان‌های بسیار دور بر میگردد. زمانی که انسان‌های اولیه برای محافظت از خود در برابر بلا‌های طبیعی و حیوانات وحشی دست به ساخت سرپناهی از جنس شاخه درختان، استخون‌های حیوانات و پوشش گیاهان زدند. در طول این سال‌ها و با گذشت زمان این صنعت رشد کرد و به توسعه تمدن بشری کمک کرد.

تاریخچه ساختمان سازی در ایران به دوران باستان و تمدن‌هایی مانند ماد‌ها و هخامنشیان و ساسانیان و دوره‌های بعد از اسلام بر میگردد. ایران پیشین‌های غنی از معماری را در جای جای خاک خود نهان کرده است و با ارائه ساختمان‌های خلاق و نمونه‌های برجسته از ساختمان سازی کارنامه خوبی را برای خود ساخته است. این آثار برجسته نه تنها از لحاظ تکنیکی و مواد استفاده شده؛ بلکه از جنبه‌های زیبایی شناختی و کاربرد قابل توجه است. ­

چالش‌های ساختمان سازی

صنعت ساختمان سازی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه شهری و روستایی با مشکلات بسیاری مواجه است. از جمله این چالش‌ها میتوان بر پایداری، اقتصاد، زمان بندی پروژه ها، افزایش هزینه ساخت و ساز، محدودیت زمانی، نگرانی‌های زیست محیطی، تضمین کیفیت و دوام ساختمان اشاره کرد.

در میان راه حل‌های موجود برا حل این چالش‌ها میتوان استفاده از تیرچه کرومیت را به عنوان یک فناوری نوین دانست.

کاهش هزینه ساختمان سازی

تیرچه کرومیت با وزن کمی که نسبت به مصالح ساختمانی گذشته مانند فولاد دارد، در کاهش هزینه‌های حمل و نقل و نصب مؤثر است. همچنین، سرعت بالای نصب آن باعث میشود در زمانی که برای ساخت و ساز در نظر گرفتهاید صرفه جویی کنید.

201

فن آوری در صنعت ساختمان

صنعت ساختمان سازی، همواره در جستجو راهکار‌های خلاقانه برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی است. در این راستا فناوری‌های جدید نقش بسیار مهمی در این روند دارند. یکی از این راه حل‌ها هوشمندانه استفاده از وال پست است، زیرا برای مدیریت فضا و استحکام سازی سازه بسیار مفید است.

افزایش کارایی و فضاسازی مطلوب:

برای آن که معماران و طراحان این فرصت را داشته باشند تا بتوانند فضا‌های داخلی را با انعطاف پذیری بالا طراحی کنند و از نهایت فضای خود استفاده کنند انتخاب وال پست کمک میکند که تمامی این معیار‌ها را در انتخاب خود داشته باشند. این سیستم در فضا‌های چند منظوره مانند دفاتر کاری که نیازمند چیدمان متغیر هستند ایده آل‌ترین گزینه است.

کلام آخر:

در پایان بررسی تاریخچه صنعت ساختمان سازی در ایران، به نقش حیاتی این صنعت در توسعه تمدن و فرهنگ این سرزمین پی بردیم. صنعت ساختمان سازی در ایران با به کارگیری فناوری‌های جدید و رویکرد‌های پیشرفته در پی رشد خود بوده است. در این میان شرکت‌های فروش مصالح ساختمانی نقش بسیار زیادی در این پیشرفت داشته اند.

یکی از شرکت‌های برجسته این زمینه آهن بازار است که با فروش انواع محصولات ساخت و ساز مانند: تیرچه کرومیت، وال پست، فولاد، سیمان و ... دسترسی را برای سازندگان آسان کرده است. خرید از شرکت‌های معتبر که متعهد هستند تا نوآوری و کیفیت را در ارائه محصولات خود حفظ کنند؛ نه تنها این امکان را برای سازندگان به عمل آورده؛ بلکه کمک میکند که پروژه‌ها با استاندارد‌های بالایی اجرا شوند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید