جعفر پناهی: در ایران میمانم و کار میکنم؛ اسکورسیزی خواستار حمایت از فیلمهای ایرانی شد

در گفتوگویی صمیمی در جشنواره فیلم نیویورک، مارتین اسکورسیزی کارگردان سرشناس آمریکایی، از پلتفرمهای نمایش آنلاین و جشنوارههای جهانی خواست تا از سینمای ایران و فیلمسازان مستقل آن حمایت کنند.
در یک گفتوگوی صمیمی و گسترده در جشنواره فیلم نیویورک، مارتین اسکورسیزی و جعفر پناهی درباره آینده سینمای ایران و عوامل موفقیت آن سخن گفتند.
پس از آنکه در ابتدا حضور جعفر پناهی به دلیل مشکلات مربوط به ویزا لغو شده بود، تماشاگران جشنواره فیلم نیویورک روز جمعه شاهد گفتوگویی گرم و عمیق میان این دو چهره بزرگ سینمای جهان در سالن «والتر رید» بودند. در این نشست، پناهی با همراهی مترجمش درباره مسیر کاری خود، سالهایی که ناچار به فیلمسازی پنهانی بوده، و تازهترین اثرش با عنوان «یک تصادف ساده» – برنده نخل طلای کن – صحبت کرد.
این فیلم نخستین اثر بلند پناهی پس از ماهها زندان در سال ۲۰۲۳ است؛ مجازاتی که بهدلیل انتقاد از حکومت ایران برای او رقم خورد. او مانند چند سال اخیر، ناچار شد فیلم را به صورت مخفیانه بسازد. این اثر از تجربههای شخصی پناهی در زندان الهام گرفته است.
تبعید ناخواسته هنرمندان ایرانی
در بخش پایانی گفتوگو، اسکورسیزی از پناهی درباره آینده سینمای ایران پرسید؛ بهویژه در شرایطی که برخی فیلمسازان برجسته ایرانی مانند بهمن قبادی و محمد رسولاف کشور را ترک کردهاند یا در تبعید زندگی میکنند.
پناهی در پاسخ گفت:«پس از انقلاب، موجهای پیدرپی مهاجرت و در واقع تبعید اجباری آغاز شد. بسیاری از بازیگران و کارگردانانی که در اوج دوران کاریشان بودند، مجبور به ترک ایران شدند. این روند به مرور شدت گرفت و در سالهای نخست پس از انقلاب واقعاً تحملش سخت بود. تقریباً تمام ستونهای اصلی سینمای ایران از کشور خارج شدند. من دلم برای فیلمهایی که میتوانستند در ایران بسازند و ساخته نشدند، تنگ شده است. برخی توانستند بمانند و کار کنند، اما عدهای مثل من نمیتوانند کشور را ترک کنند.»
پناهی که در ۱۵ سال اخیر بارها بازداشت و ممنوعالکار شده، تأکید کرد که قصد خروج از ایران را ندارد و همچنان در کشورش کار خواهد کرد.
«من نه شجاعتش را دارم و نه توانش را که از ایران بروم و در خارج بمانم. من ماندهام و قرار است در همانجا کار کنم. اما چیزی که باعث دلگرمی است این است که نسل جدیدی از فیلمسازان در حال ظهورند که بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را میسازند. آنها دیگر سانسور را نمیپذیرند و پنهانی فیلم میسازند. حالا در حلقههای سینمایی ایران همه درباره آنها صحبت میکنند و جدیشان میگیرند؛ اتفاقی که تا چند سال پیش غیرممکن بود.»
او افزود:«ما نگران آینده سینمای ایران نیستیم، اما دلمان میخواهد دوستانی که رفتهاند، روزی برگردند. محمد رسولاف هم در تلاش است راهی برای بازگشت و کار در کشور خودش پیدا کند.»
دعوت اسکورسیزی از پلتفرمها برای حمایت از فیلمهای ایرانی
در ادامه، اسکورسیزی که همواره تحسینگر سینمای پناهی بوده، بر لزوم حمایت جهانی از فیلمسازان ایرانی تأکید کرد و گفت:«باید از سوی نظام توزیع بینالمللی، پلتفرمهای استریم و جشنوارههای جهانی از این فیلمها حمایت شود تا ما بتوانیم آنها را ببینیم. پلتفرمها ظرفیت بالایی دارند، اما گاهی آثاری را نمایش میدهند که کیفیت چندانی ندارند. هیچ دلیلی وجود ندارد که مجموعههایی مانند کریتریون، مووی، آمازون و دیگران این فیلمها را در اختیار مخاطبان قرار ندهند.»
اسکورسیزی با اشاره به تأثیر فرهنگی سینما ادامه داد:« نئورئالیسم ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم، روح ازدسترفته مردم را دوباره به آنها بازگرداند. سینما میتواند چنین قدرتی داشته باشد. اما مهم این است که این فیلمها دیده شوند. فقط کافی نیست آنها را روی پلتفرم بگذارید؛ باید برایشان برنامهریزی و نمایش هدفمند داشت، تا تماشاگر بداند چه میبیند و چرا مهم است.»
اشاره طنزآمیز اسکورسیزی به «صفحه خانه پلتفرمها و کاشیهای بینظم آنها» با خنده و تشویق تماشاگران روبهرو شد. گفتوگوی او و پناهی با آغوشی طولانی روی صحنه و ایستادن حضار به احترامشان پایان یافت – گفتوگویی که بهگفته حاضران، «ارزش انتظار را داشت.»
فیلم «یک تصادف ساده» با پخش شرکت Neon از روز چهارشنبه، ۱۵ اکتبر، در نیویورک و لسآنجلس اکران میشود و سپس در سطح ملی به نمایش درمیآید.
منبع: اطلاعات آنلاین