دو دسته‌‌گی خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه

دو دسته‌‌گی خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه

بازگشایی مدارس به چالشی بزرگ برای خانواده‌های دانش آموزان به خصوص مادران نگران تبدیل شده، تا جایی که دغدغه‌های خودشان را در توئیتر منتشر کرده اند.

کد خبر : ۱۰۱۰۲۲
بازدید : ۸۸۰۹

فرادید | وزارت بهداشت با ادعای اینکه ۷۰درصد خانواده‌ها موافق تشکیل کلاس‌های حضوری هستند، مدارس را در مناطق قرمز کرونایی هم بازگشایی کرد، موضوعی که با مخالفت عده‌ای از والدین دانش آموزان مواجه شده است.

به گزارش فرادید؛ حدود دوماه از بازگشایی برخی مدارس کم جمعیت در شهر‌ها و روستا‌های کم خطر می‌گذرد و طبق دستورالعملی که در شهریورماه ابلاغ و متمم آن در یازدهم مهرماه از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد، مقرر شد مدارس متوسطه دوره دوم از ۱۵ آبان ماه و مدارس متوسطه اول و مقطع ابتدایی از ابتدای آذرماه فعالیت خود را آغاز کنند.

حالا زمان موعد مقرر شده فرا رسید و آخرین دسته از مدارس باقی مانده هم از بازگشایی شدند.

به گفته علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، تعداد کلاس‌های حضوری مدارس در اختیار مدرسه است و حضور دانش آموزان در این کلاس‌ها الزامی است.

کاظمی گفته که دانش آموزانی که علائم بیماری داشته و یا اعضای خانواده آنان بیمار هستند می‌توانند همچنان به صورت مجازی دروس خود را دنبال کنند.

همچنین به گفته او، آموزش صرف مجازی در همه مدارس از یکم آذر ممنوع است و باید مدارس حداقل هفته‌ای یک یا دو روز آموزش حضوری داشته باشند.

اجباری شدن حضور دانش آموزان آن هم تحت هر شرایطی، بسیاری از خانواده‌ها را بر سر دوراهی فرستان یا نفرستادن فرزندان خود به مدرسه گذاشته است.

مسئله‌ای که از نظر کارشناسان می‌تواند ناشی از ترس از ابتلا به کرونا و عملکرد ضعیف مدارس و برخی مسئولان دانسته اند.

دو دستگی خانواده‌ها برای حضور فرزندان شان در مدرسه
تقابل مادران موافق و مخالف

بازگشایی مدارس به چالشی بزرگ برای خانواده‌های دانش آموزان، به خصوص مادران نگران تبدیل شده، تا جایی که دغدغه‌های خودشان را در توئیتر منتشر کرده اند.

یکی از مادرانی که به شدت با بازگشایی مدارس مخالف است، نسبت به اجباری کردن حضور دانش آموزان انتقاد کرده و پرسیده «یک کودک چگونه می‌تواند از خودش در برابر این ویروس منحوس محافظت کند!»

همچنین دسته‌ای از مادران گفته‌های اخیر محمدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش تهران را بازنشر داده که گفته «بوفه و پایگاه تغذیه سالم صراحتا در دستورالعمل اعلام شده است که به هیچ عنوان اجازه بازگشایی نداریم و این موضوع حتی در مورد آبخوری‌های سنتی هم مصداق دارد؛ علاوه بر آن در مدارس اجازه سرو غذای گرم برای دانش آموزان و معلمان نیست».

مادران با اشاره به اظهارات محمدی گفته اند که «فرزندانمان نه حق خوردن خوراکی و غذا و نه حق نوشیدن آب را دارند. پنجره‌های کلاس هایتان هم باز است و فرزندمان باید سرما را هم تحمل کند. از طرفی واکسن هم نزده اند. خدا به داد دانش آموز شما و فرزند ما برسد».

موضوعی که یکی از مدیران ابتدایی مدارس کرج هم به آن اشاره کرده و گفته است: «در پروتکل‌های بهداشتی تأکید شده است که در و پنجره کلاس‌ها باز باشد. دانش‌آموزان با کاپشن و دستکش سر کلاس می‌نشینند و اگر سرما بخورند ما باید پاسخگو باشیم. ما نمی‌توانیم کارت واکسن را اجباری کنیم، اما برخی همکارانم این کار را کرده‌اند. از نظرم این کار تخلف است چرا که اگر دانش‌آموز بیمار شود مسئولیتش با خانواده است».

از طرفی سازمان هواشناسی نسبت به تداوم آلودگی هوا کلانشهر‌های (تهران، تبریز، اراک، اصفهان، کرج، مشهد) هشدار داده. موضوعی که مادران با اشاره به آن گفته اند که باید در این خصوص با متخصصین مشورت کرد و از مسئولان خواسته اند تا بدون اطلاع سلامت فرزندشان را به خطر نیاندازند.

باان حال همچنان تعدادی از مادران و والدین دانش آموزان موافق حضور فرزندشان در مدرسه هستند و معتقدند مدارس توانایی کنترل شرایط را داشته و فرزندشان در سلامت خواهند بود.

دو دستگی خانواده‌ها برای حضور فرزندان شان در مدرسه
شیوع کرونا خطری برای دانش آموزان ندارد؟

درباره این موضوع هم علیرضا کمره‌ای، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به رسانه‌ها گفته است که با توجه به بخشنامه ابلاغی وزارت بهداشت، همه مدارس باید چک لیست‌های بهداشتی را برای بازگشایی تکمیل و در سامانه آموزش و پرورش اعلام شده، بارگذاری کنند.

به گفته او، پس از آن درخواست مدیران مدارس به منطقه اعلام و پس از بررسی‌های صورت گرفته و داشتن شرایط لازم، مدارس مورد نظر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقدام به بازگشایی حضوری کنند.

کمره‌ای درباره نگرانی برخی خانواده‌ها، هم گفته است: «وقتی خانواده‌ای دانش‌آموزش را در مدرسه ثبت‌نام کرده برای ما به این معناست که می‌خواهد بهترین آموزش را دریافت کند و برای خانواده‌ها آموزش با کیفیت بسیار مهم است. اگر مدرسه باز باشد و دانش‌آموز به مدرسه برود فعالیت آموزشی اثربخشی دریافت می‌کند».

به گفته او، در حال حاضر هم شرایط کشور به سمتی رفته است که ادارات به حالت عادی برگشته‌اند. خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند خطر بی‌سوادی و افت تحصیلی دانش‌آموزانشان را تهدید می‌کند و ما هم تمام پروتکل‌های بهداشتی را برای ورود دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ایم. با این حال برای مدارس بازگشایی‌ها اجبار است و مدیران مدارس برای دانش‌آموزانشان برنامه‌ریزی می‌کنند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید