طرز تهیه سوپ کدوحلوایی؛ غذایی که در یونسکو ثبت شد

طرز تهیه سوپ کدوحلوایی؛ غذایی که در یونسکو ثبت شد

این سوپ غذای مخصوص روز استقلال این کشور است و همچنین به عنوان صبحانه سنتی روز‌های تعطیل خورده می‌شود، اما آژانس فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) گفت که این سوپ «خیلی بیشتر از یک غذا» است.

کد خبر : ۱۰۱۸۰۲
بازدید : ۵۹۶۱

یونسکو سوپ آزادی هائیتی را به فهرست میراث فرهنگی و ناملموس خود اضافه کرد. مردم هائیتی این سوپ را که جومو نام دارد به عنوان نمادی ملی برای آزادی خود می‌شناسند.

این سوپ غذای مخصوص روز استقلال این کشور است و همچنین به عنوان صبحانه سنتی روز‌های تعطیل خورده می‌شود، اما آژانس فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) گفت که این سوپ «خیلی بیشتر از یک غذا» است.

ادری آزولای، مدیرکل یونسکو گفت: «میراث فرهنگی ناملموس این ظرفیت را دارد که جوامع را حول دانش و سنت‌های منحصر به فردشان متحد و در نتیجه انسجام اجتماعی را تقویت کند... این میراث نقش مهمی در افزایش تاب‌آوری جوامعی دارد که در شرایط دشوار قرار گرفته‌اند.»

تاریخ این سوپ به زمان استعمار این کشور بازمی‌گردد؛ مردم هائیتی هرگز اجازه خوردن این غذا را نداشتند چراکه منحصرا متعلق به برده‌داران فرانسوی بود، اما زمانی که این کشور در سال ۱۸۰۴ از استعمار فرانسه نجات یافت، مردم بومی مالکیت سوپ جومو را از آن خود کردند و جشن استقلال را با خوردن این غذا برگزار می‌کنند.

سوپ جومو به صورت گرم سرو می‌شود.

سوپ جومو راوی داستان قهرمانان استقلال هائیتی، مبارزه آن‌ها برای حقوق بشر و آزادی به سختی به دست آمده آنهاست و اعلامیه یونسکو درست زمانی منتشر شد که این کشور کوچک حوزه کارائیب گرفتار مجموعه‌ای از بحران‌ها شده است:

هائیتی به عنوان یکی از فقیرترین کشور‌های جهان، با افزایش خشونت‌های گروهی که پس از ترور رئیس‌جمهور این کشور آغاز شده دست و پنجه نرم می‌کند؛ در ماه‌های اخیر، باند‌های مسلح و قدرتمند، پایانه‌های سوخت را محاصره کرده و منجر به کمبود و افزایش قیمت سوخت شده‌اند.

آدم‌ربایی برای باج‌گیری نیز افزایش یافته و این در حالی است که این کشور در تلاش است تا پس از زلزله ۷.۲ ریشتری اخیر که تلفات و ویرانی‌های بسیاری به جای گذاشته، خود را احیا کند. این حوادث تلخ، زندگی روزمره مردم را به‌طور چشمگیری تحت تأثیر قرار داده و این انتخاب شاید التیامی کوچک بر رنج‌های تمام نشدنی این مردم و یادآور روز‌های شاد آزادی باشد.

انواع مختلفی از سوپ جومو وجود دارد که در منطقه کارائیب و آمریکای لاتین رواج دارد، اما دستور اصلی آن از کدو تنبل، سبزیجات، گوشت، رشته و ادویه تشکیل شده است؛ در ادامه با طرز تهیه این سوپ ویژه آشنا می‌شوید.

 سوپ کدوحلوایی

مواد لازم

برای تهیه این سوپ خوشمزه، غنی و غلیظ به این مواد احتیاج داریم:

حدود نیم کیلو گوشت بدون استخوان، ترجیحا گوساله، که به صورتی مکعبی خُرد شده
½ فنجان آبلیموی تازه
ادویه گوشت ۵ قاشق غذاخوری
یک عدد کدو حلوایی متوسط پوست کنده و خرد شده
۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
۵ عدد سیب زمینی پوست کنده که آن هم به صورت مکعبی خرد شده
۴ عدد هویج متوسط، پوست کنده و خرد شده
۱ پیاز سفید بزرگ، ریز خرد شده
۲ ساقه کرفس، به قطعات کوچک خرد شده
۲ عدد پیازچه خرد شده
۳ شاخه جعفری تازه
۱ عدد فلفل سبز در صورت تمایل
¼ قاشق چای‌خوری آویشن
۲ قاشق چای‌خوری نمک
¼ قاشق چای‌خوری فلفل سیاه
نصف پیمانه ورمیشل یا هر نوعی از پاستا که در اختیار دارید.

طرز تهیه سوپ کدوحلوایی

۱- گوشت را بشویید و به یک کاسه بزرگ منتقل کنید. آب لیموترش را اضافه کنید و ۵ قاشق غذاخوری ادویه را هم بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید. روی کاسه را بپوشانید و در یخچال بگذارید تا گوشت مزه‌دار شود، در حالت ایده آل یک شب و اگر وقت ندارید، حداقل ۳۰ دقیقه به آن استراحت دهید.

۲- کدو حلوایی را با یک فنجان آب در مخلوط کن پوره کنید.

۳- در یک قابلمه بزرگ، روغن زیتون را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. گوشت را به همراه رب گوجه فرنگی اضافه کنید و بپزید؛ هر از گاهی هم بزنید تا مخلوط کاراملی و تیره شود.

۴- در یک قابلمه دیگر، ۶ فنجان آب را به جوش بیاورید و پوره کدو حلوایی، سیب زمینی، هویج، پیاز، کرفس، پیازچه، جعفری، فلفل سبز، آویشن، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و بجوشانید.

۵- گوشت پخته را به آن اضافه کنید و زمانی که مخلوط به جوش آمد، در قابلمه را ببندید، حرارت را کم کنید تا کم کم بجوشد و خوب بپزد؛ هر از گاهی هم بزنید.

۶- ورمیشل را هم اضافه کنید و برای ۱۰ دقیقه دیگر بپزید.

۷- نکته مهم اینکه اضافه کردن فلفل سبز سلیقه‌ای است، ولی حتما بعد از نیم ساعت آن را از قابلمه خارج کنید و مراقب باشید فلفل شما نترکد که سوپ بسیار تند خواهد شد.

۸- اگر سوپ برای ذائقه شما خیلی غلیظ شد می‌توانید حدود یک فنجان آب دیگر نیز حین پخت مواد اضافه کنید؛ بعد از جا افتادن این خوراک، قابلمه را از روی حرارت بردارید و این سوپ خوشمزه را گرم سرو کنید.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید