کشیشی که با ادعای درمان کرونا؛ پول کلانی به جیب زد

کشیشی که با ادعای درمان کرونا؛ پول کلانی به جیب زد

وقتی دونالد ترامپ تزریق وایتکس را پیشنهاد داد، کلیسای جنسیس دو دقیقاً این «آیین مقدس» را اجرا می‌کرد، تا اینکه چهار نفر از سران کلیسا طی عملیات کوآک هَک به زندان افتادند.

کد خبر : ۱۰۳۰۶۷
بازدید : ۸۷۳

بلومبرگ بیزنس‌ویک، توماس باکلی | مارک گرنان در حالی از خواب پرید که صورتش خیس عرق بود و قلبش تند می‌تپید. کابوس دیده بود که نیرو‌های مسلح می‌خواهند خانواده‌اش را دستگیر کنند و خودش را، تا آخر عمر، پشت میله‌های زندان بیندازند.

هرچند گرنان پیامبری دروغین بود، اما این بار رؤیایش، به‌طرز عجیبی، رنگ واقعیت به خود گرفت. سپیده‌دم روز بعد، ۸ ژوئیۀ ۲۰۲۰، هلیکوپتر‌های پلیس بر فراز خانه‌اش آمدند، تیمی از نیرو‌های ویژه با خودرو‌های زرهی سر رسیدند و به مقر «کلیسای سلامت و شفای جنسیس دو» در برادنتون فلوریدا حمله کردند، کلیسایی که منزل خانوادۀ گرنان هم بود. دو نفر از پسران گرنان، جوردن و جاناتان، بازداشت شدند.

گرنان، اسقف خودخواندۀ این کلیسا، و یکی دیگر از هشت پسرش به نام جوزف نیز تحت تعقیب دفتر تحقیقات جنایی سازمان غذا و داروی آمریکا بودند، اما چند هفته قبل به کلمبیا گریخته بودند. گرنان‌ها، به‌مدت بیش از یک دهه، با فروش محلول معدنی معجزه‌آسا (یا اِم‌اِم‌اِس) جیب‌هایشان را پر از پول کرده بودند. اِم‌اِم‌اِس نوعی نوشیدنی «آیینی» بود که نوید درمان بیماری‌هایی همچون آلزایمر و سرطان را می‌داد، اما اجماع علمی بر این بود که این ماده می‌تواند مرگ‌آور باشد و هیچ ارزش درمانی‌ای ندارد. هزاران نفر این مایع را خریده بودند تا در آن استحمام کنند، بر بدن خود بیفشانند یا بنوشند.

در مِلک کلیسا، انباری آهنی وجود داشت که تیم مقابله با مواد خطرناک، در آن، بیش از ۵۰ گالن هیدروکلریک اسید و ۳ هزار و ۷۵۰ کیلوگرم سدیم کلریت، مادۀ اصلی تولید اِم‌اِم‌اِس، یافتند. مأموران تحقیق سازمان غذا و دارو برچسب‌هایی روی بشکه‌های پلاستیکی آبی سدیم کلریت چسباندند که رویش «۱۴۹۶» درج شده بود، یعنی این مادۀ شیمیایی چنان خورنده است که می‌تواند گلو را بسوزاند و سوراخ کند، معده را نیز سوراخ کند و موجب کوری شود. کلورین دی‌اکسید معمولاً به‌عنوان وایتکس صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از کاربرد‌های آن می‌توان به زدودن رنگ از پارچه و تبدیل خمیر کاغذ به کاغذ اشاره کرد.

این ماده، در صورت مصرف خوراکی، موجب آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به مجاری تنفسی و دیگر اندام‌های حیاتی می‌شود. در سال ۲۰۱۹، سازمان غذا و دارو به مردم آمریکا هشدار داد که از اِم‌اِم‌اِس استفاده نکنند و خاطرنشان کرد که، در پنج سال گذشته، بیش از ۱۶ هزار مورد مسمومیت کلورید دی‌اکسید در آمریکا وجود داشته و، از این میان، ۲ هزار و ۵۰۰ موردش مربوط به کودکان زیر ۱۲ سال بوده است.

یک ماه پس از حمله به کلیسای جنسیس دو در فلوریدا، مأموران مخفیِ ارتش ویژۀ کلمبیا مارک و جوزف را نیز در بندر سانتا مارتا دستگیر کردند. مارک و سه پسر بازداشتی‌اش به توطئه برای فریب مردم آمریکا، تخطی از «قانون فدرال غذا، دارو و مواد آرایشی»، توهین به دادگاه، توزیع و فروش اِم‌اِم‌اِس و تخطی از دستور پیشینِ توقف عملیات متهم شده بودند. بیانیۀ نیرو‌های انتظامی کلمبیا در زمان دستگیری مارک و جوزف می‌گفت که اِم‌اِم‌اِس با مرگ هفت نفر در آمریکا مرتبط بوده است.

تا قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، گرنان‌ها ماهانه حدود ۳۰ هزار دلار، از طریق فروش اِم‌اِم‌اِس، درآمد داشتند. آن‌ها این ماده را به خریداران بیمار یا روبه‌موت می‌فروختند، با این نوید کاذب که کلورین دی‌اکسید می‌تواند ۹۵ درصد بیماری‌های شناخته‌شده را از بین ببرد. پس از شیوع کرونا، مارک ادعا کرد کلورین دی‌اکسید می‌تواند کووید۱۹ را هم درمان کند. فروش این ماده ناگهان سه‌برابر شد و وقتی رئیس‌جمهور وقت، دونالد ترامپ، آن نظر مهمل را داد که تزریق مادۀ ضدعفونی‌کننده ممکن است ویروس را بکشد، فروشش باز هم بیشتر شد. طبق آمار بانکی مرورشده توسط سازمان غذا و دارو، این خانواده قصد داشتند، در سال ۲۰۲۰، یک‌میلیون دلار اِم‌اِم‌اِس بفروشند تا اینکه مارک و پسرانش، طی عملیات کوآک هَک، دستگیر شدند. عملیات کوآک هَک مأموریتی بود که این سازمان برای تعطیلی سودجویانِ توزیع‌کنندۀ دارو‌های مشکوک انجام می‌داد.

این شرح ظهور و سقوط گرنان‌ها بر پایۀ مدارک دادگاهی و صوتی و تصویری‌ای است که توسط بلومبرگ بیزنس‌ویک بررسی شده، به‌علاوۀ اطلاعاتی که در فرایند تحقیق از افراد آشنا به دست آمده است. این افراد خواستند نامشان فاش نشود، چون اجازه نداشتند علنی صحبت کنند. سخنگوی سازمان غذا و دارو به مأمورانش اجازۀ مصاحبه نمی‌داد و به سیاست این سازمان، مبنی بر عدم بحث دربارۀ پرونده‌های باز، استناد می‌کرد. گرنان‌ها در پروندۀ «ایالات متحدۀ آمریکا علیه مارک اسکات گرنان و دیگران» نمایندۀ خودشان بودند. ما چندین بار برای زندان‌هایی که گرنان‌ها در آن حبس بودند ایمیل زدیم و نامه نوشتیم تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم، اما پاسخی ندادند.

اعضای خانواده، اگر گناهکار شناخته شوند، ممکن است با حبس ابد روبه‌رو شوند. در صبح روزی که دو پسرِ گرنان در فلوریدا دستگیر شدند، او پادکستی ضبط کرد و، در آن، سرنوشتی وخیم‌تر را برای خودش متصور شد، اما اظهار امیدواری کرد که شبکۀ بین‌المللی توزیع‌کنندگان اِم‌اِم‌اِس به کار این خانواده ادامه دهند. «اگر هم ما را بکشند، باید بدانند آدم‌های زیادی را در سرتاسر دنیا آموزش داده‌ایم که حالا در ۱۴۵ کشور فعالیت دارند. این، شاید، بهترین اتفاقی است که می‌توانست برای ما بیفتد. تلاش‌ها متوقف
نخواهد شد».

کشیشی که با ادعای درمان کرونا؛ پول کلانی به جیب زد

***

جیم هامبل از پیروان سابق ساینتولوژی۱ بود و در آلاباما به دنیا آمده بود. او به طلایابی روی آورد و بعد‌ها ادعا کرد خدایی چندمیلیاردساله از کهکشان آندرومداست. در سال ۱۹۹۶، در مأموریتی برای معدن‌کاوی به گویان رفته بود که چهار نفر از اعضای تیمش مبتلا به مالاریا شدند. هامبل، بر اساس کتابی که دَه سال بعد منتشر کرد، آب شُربشان را با سدیم کلوریدی که در جعبه‌ابزارش داشت پاک‌سازی کرد و، درجا، درمانشان کرد. این مادۀ زرد کمرنگ را «محلول معدنی معجزه‌آسا» نامید و عزمش را جزم کرد تا خبر کشفش را به گوش همگان برساند. هامبل راهی کنیا، مالاوی، سیرالئون، تانزانیا و اوگاندا شد و، درنهایت، گفت با گروه‌های مسیحیِ امداد بین‌المللی کار کرده تا ۱۰۰ هزار بیمار را درمان کند. اینکه ۲۸ درصد از اِم‌اِم‌اِس را سدیم کلورید تشکیل می‌داد و مزه‌اش مثل آب متعفن استخر بود هم ظاهراً چیزی را عوض نمی‌کرد.

هامبل هرگز اقرار نکرد که مادۀ درمانی‌اش سمی بوده، اما در ویدئویی که بعد‌ها منتشر کرد گفت «چند نفر از میسیونر‌ها گفتند من شرارت‌پیشه‌ام». و، ازآن‌پس، مصرف اِم‌اِم‌اِس، در کشور‌های آفریقایی که او به آن‌ها سر زده بود، کاهش یافت. بااین‌حال، الهام‌بخش دَه‌ها نفر در سرتاسر دنیا شد تا از او تقلید کنند. از این جمله می‌توان به جوانْ عمانی اشاره کرد، واعظ کنیایی و عضو سابق پارلمان این کشور.

او از طریق پیشۀ مذهبی خود -که بر صد‌ها کلیسا مدیریت داشت‌-اِم‌اِم‌اِس می‌فروخت. همین‌طور می‌توان از رابرت بالدوین نام برد، کشیشی در نیوجرسی که سازمان غیرانتفاعی‌اش، موسوم به میسیون مسیحی شفای جهانی، ۱۲۰۰ روحانی اوگاندایی را اجیر کرد تا، در ازای پاداش‌هایی همچون گوشی‌های هوشمند، اِم‌اِم‌اِس بفروشند (پلیس محلی اوگاندا بعد‌ها چهار تن از همکاران بالدوین را، به جرم انجام آزمایش‌های غیرقانونی با مواد آسیب‌زا، دستگیر کرد. بالدوین هرگونه ارتباطی با این قضیه را انکار کرد). هرچه سوءظن نسبت به صنعت داروسازی افزایش می‌یافت، تقاضا برای این ماده بیشتر می‌شد. در سال ۲۰۰۹، کار به جایی رسیده بود که اِم‌اِم‌اِس را در محیط‌های برخط تبلیغ می‌کردند. مثلاً لیندسی واگنر، بازیگر سریال «زن اتمی» ۲، در تبلیغ این ماده ادعا می‌کرد که باعث درمان کهیر می‌شود.

در میان تبلیغاتی که برای اِم‌اِم‌اِس انجام می‌شد، هیچ تبلیغی به اندازۀ تبلیغ کلیسای جنسیس دو موفقیت‌آمیز نبود. گرنان مسیحیِ دوباره متولدشده‌ای بود که در ماساچوست بزرگ شد. پدرومادرش کاتولیک‌هایی بودند که به مورمونیسم گرویدند. گرنان از قدیم‌الایام به‌دنبال راهی برای هدایت رمه‌ای از آن خود بود. او، با الهام از اتفاقی که بعد‌ها دیدار با دو فرشته در میدان هاروارد توصیفش کرد، کوشید در حومۀ بوستون، پشت یک باشگاه اجتماعی ایتالیایی که بار هم داشت، کلیسایی را تأسیس کند، اما نتوانست پیروان چندانی را جذب خود کند. مشغول کار خلبانی شد و میسیونر‌های مسیحی را بین آمریکا و جمهوری دومینیکن جابه‌جا کرد. سرانجام هم تصمیم گرفت کلیسای خود را در همین کشور بسازد و مستقر شود.

گرنان ۵۰ جریب زمین زراعی را که مشرف به دریای کارائیب و نزدیک شهر بندری بارائونا بود خرید و کار بر مجتمع محصوری را آغاز کرد که قرار بود دو خانه، یک آپارتمان، یک کلیسا و یک استخر در آن ساخته شود. با فرارسیدن رکود بزرگ مالی به مشکل بودجه خورد و، با اکراه، این بنای نیمه‌ساخته را به قیمت ۳۵۰ هزار دلار برای فروش گذاشت، اما مشتری پیدا نشد.

گرنان کتابی دارد با عنوان تصور کن جهانی را بدون بیماری: آیا ممکن است؟. بر اساس آنچه در این کتاب آمده، در همان دوران، خانواده‌اش مبتلا به بیماری مرسا شدند، نوعی عفونت استافیلوکوک که مقاومت ویژه‌ای در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها دارد. به گفتۀ او، هیچ‌یک از دارو‌هایی که پزشکان محلی تجویز کردند نتیجه‌بخش نبودند. پس در اینترنت دنبال درمان‌های خانگی گشت، وب‌سایت هامبل را یافت و یک بسته محلول معدنی معجزه‌آسا سفارش داد. گرنان می‌گوید این محلول فوراً تب خانواده‌اش را فرونشاند و دردهایشان را تسکین داد. او، چندی بعد، با هامبل تماس گرفت و او را به جمهوری دومینیکن دعوت کرد. سال ۲۰۱۰، هامبل به یکی از خانه‌های مجتمع او نقل‌مکان کرد و دو نفری، با گرنان، شروع کردند به کشیدن نقشه‌هایی تا پول‌های کلانی به جیب بزنند.

گرنان در پادکستی توضیح داد که هدفشان این بود که عملیات مبهم هامبل در فضای اینترنت را ارتقا بدهند و آن را به بزرگ‌ترین تأمین‌کنندۀ بین‌المللی اِم‌اِم‌اِس تبدیل کنند. تمرکزِ کار نیز بر کشور‌های درحال‌توسعه بود، جایی که استاندارد‌های پایین بهداشت و سلامت، معمولاً، مردم را به پذیرش راحت‌ترِ درمان‌های اثبات‌نشده سوق می‌داد. او و هامبل، با علم به اینکه چنین تجارتی شاید با قوانین حمایت از مصرف‌کننده در بسیاری از بازار‌ها در تضاد باشد، توافق کردند که عملیات را در لفافۀ کلیسا به اجرا درآورند و اِم‌اِم‌اِس را نوشیدنی‌ای آیینی جلوه دهند، چون خیال می‌کردند با این کار در کشور‌هایی مثل آمریکا، به لطف آزادی‌های خاص گروه‌های مذهبی، مصون خواهند بود.

هامبل بعد‌ها در خبرنامه‌ای برای پیروانش نوشت «همین کاتولیک‌ها را ببینید. کشیش‌هایشان قرن‌هاست به زنان و کودکان تعرض می‌کنند و دولت‌ها نتوانسته‌اند جلوی این کار را بگیرند. کلیسا، اگر درست مدیریت شود، می‌تواند ما را از واکسیناسیون ناخواسته، بیمۀ اجباری و خیلی از چیز‌ها که دولت‌های ستمگر می‌خواهند به خوردمان بدهند مصون بدارد».

او در پادکست دیگری حرفش را بی هیچ ابهامی زد: «هر کاری کنید تحت قانون تجارت جهانی است، درست؟». منظورش قانون متحدالشکل تجاری است که اکثر تراکنش‌ها در ایالات آمریکا تابع آن هستند. «کلیسا‌ها کاملاً از این دستورالعمل، مقررات و قوانین معاف‌اند. به همین دلیل است که کشیش‌ها می‌توانند در ملأعام به بچه شراب بدهند و بازداشت نشوند. چون این آیین مقدس است. نمی‌شود که ما را به‌خاطر انجام یکی از آیین‌های مقدسمان دستگیر کنید».

کلیسای سلامت و شفای جنسیس دو، چند هفته پس از ورود هامبل به جمهوری دومینیکن، تأسیس و ثبت محلی شد. او و گرنان خود را اسقف اعظم خواندند و شروع به ساخت اِم‌اِم‌اِس کردند. ابتدا آن را در سینک‌های آشپزخـانۀ مجتمـع محصـور کلیسـا تولیـد می‌کـردنـد
و بعد در اتاقکی زهواردررفته در حیاط پشتی خانۀ گرنان‌ها در فلوریدا، سپس در یک چادر و نهایتاً در انباری فولادی و سفارشی. این محلول را در وب‌سایت جنسیس دو تحت عنوان «آب پاک‌کنندۀ آیینی» تبلیغ می‌کردند و بطری‌های چهار اونسی را، در ازای ۲۰ دلار اعانه به کلیسا، برای مصرف‌کننده ارسال می‌کردند.

گرنان در مقاطع مختلفی گفت این فرمول می‌تواند اوتیسم، افسردگی، ایدز، اِم‌اِس و خیلی بیماری‌های دیگر را درمان کند. اصولاً دستورالعمل‌ها بر اساس نوع بیماری متفاوت بود: برای رفع سنگ کلیه، به‌مدت سه هفته، در هشت ساعت از روز، هر ساعت سه قطره بخورید. برای درمان فوری حملۀ قلبی، ۲ قاشق. برای مبارزه با سرطان پوست، بر تمام بدن بیفشانید. در اوایل دهۀ ۲۰۱۰، اعضای گروه‌های آمریکاییِ مسئول ترویج اِم‌اِم‌اِس عکس‌هایی در فیس‌بوک بارگذاری می‌کردند که، ظاهراً، سوختگی‌های شیمیایی بر دست و پا و تن خودشان یا بچه‌هایشان بود و می‌پرسیدند آیا این سوختگی‌ها نشانۀ نتیجه‌بخشیِ نوشیدنی آیینی است؟

گرنان و هامبل و پسران اسقفِ گرنان -جردن و جاناتان و جوزف- شروع به برگزاری سمینار‌هایی دوروزه در سالن‌های کنفرانس هتل‌های شیلی، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، آمریکا و دیگر کشور‌ها کردند. هریک از شرکت‌کنندگان ۴۵۰ دلار می‌پرداختند (این مبلغ برای زوج‌ها ۸۰۰ دلار بود) تا ملقب به «کشیش سلامت» شوند، یاد بگیرند اِم‌اِم‌اِس تولید کنند و مجوز بگیرند تا بتوانند اِم‌اِم‌اِس را در اجتماعات محلی‌شان توزیع کنند. بر اساس گواهی‌های بانکی که شرکت ولز فارگو در اختیار سازمان غذا و دارو گذاشت (ولز فارگو پس از دستگیریِ گرنان‌ها تمام روابط خود را با آن‌ها قطع کرد)، گرنان‌ها توانستند، با برگزاری سمینار‌ها و فروختن مقدار زیادی اِم‌اِم‌اِس، سالانه دست‌کم ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشند.

گرنان و هامبل، برای اینکه نشان دهند اسقف اعظم هستند، با شلوار و کراوات و پیراهنِ سفید و آهارزده و کلاه فدورای مزین به سنگ فیروزه‌ای‌رنگ در سمینار‌ها ظاهر می‌شدند. در یکی از اسلاید‌های پاورپوینتشان می‌گفتند تنِ انسان معبد است و مؤمنان «باید این معبد را پاکیزه نگه دارند، چنان‌که خداوند متعال از ما می‌خواهد». این نیز توسل به باور‌های مسیحیان بود. اسلاید دیگر می‌گفت علائمی همچون تهوع حاد و اسهال نشانۀ این هستند که اِم‌اِم‌اِس در حال پاک‌سازی بدن از سموم است.

در آن زمان شواهدی وجود داشت که مصرف اِم‌اِم‌اِس می‌تواند منجر به مرگ شود. در سال ۲۰۰۹، داگ نَش، بازنشستۀ آمریکایی، و سیلویا فینک، همسر مکزیکی‌اش، با قایق بادبانی خود، ویندکَسِل، سفری را به دور دنیا آغاز کردند. در مسیر جزایر سلیمان با مردی بلژیکی و همسر آمریکایی‌اش آشنا شدند. این زوج اِم‌اِم‌اِس را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از مالاریا به فینک فروختند. صبح روزی از روز‌های ماه اوت، پس از یک شب پایکوبی با روستاییان در جزیرۀ دورافتادۀ اپی به مناسبت مسابقۀ سالانۀ بلم‌سواری، فینک دو قطره اِم‌اِم‌اِس را در ۱۰ قطره آبلیمو چکاند و ترکیب را در قسمت آفتابگیر عرشۀ قایقشان نوشید. پانزده دقیقه نشده بود که دچار تهوعی توقف‌ناپذیر شد و این حالتش آن‌قدر ادامه یافت که فقط صفرا بالا می‌آورد. مجاری ادراری‌اش سوزشی شدید گرفت. بی‌سیم زدند تا پزشک‌ها به دادشان برسند، اما قبل از غروب فینک به کما رفت و ساعت ۹ شب درگذشت.

گزارش کالبدشکافی حاکی از این بود که مقدار بسیار زیادی مِت‌هموگلوبین در خون او وجود داشت (علامت قرارگرفتن زیاد در معرض کلریت) که اکسیژنِ بدنش را خالی کرده بود. نش دربارۀ اِم‌اِم‌اِس می‌گوید «ماده‌ای بود که حتی اگر دقیقاً مطابق تجویز استفاده شود درون بدن مثل سم عمل می‌کند. بدن همسرم طوری دهیدراته شد که اعضای داخلی‌اش دچار نارسایی شدند».

نش حالا، در آستانۀ نَوَدسالگی، با ویندکسل به هونولولو رفته و مشغول نوشتن کتابی دربارۀ مرگ همسرش است. از گرنان می‌گوید که، در یکی از پادکست‌های قدیمی‌اش، این ماجرا را به سخره گرفت و حتی گفت تقصیر خود نش بوده است. نش درمورد دستگیری گرنان می‌گوید «آدم سنگدل و پست و رذلی است. نمی‌دانم مجازات فروش این مادۀ شیمیایی صنعتی که در صورت استفادۀ نادرست خطرناک است چیست، اما می‌دانم سزاوار مجازات است».

مرگ فینک به‌حدی در اقیانوسیه انعکاس یافت که پنج سال بعد، وقتی گرنان و هامبل به استرالیا و نیوزیلند رفتند تا ده دوازده سمینار برگزار کنند و اِم‌اِم‌اِس را به‌عنوان درمان ابولا (که در آن زمان در حال گسترش در غرب آفریقا بود) به فروش برسانند، دولت‌های محلی بعضی سانس‌های تور آن‌ها را تعطیل کردند. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، مرکز اطلاعاتِ سموم ویکتورین دست‌کم دَه مورد مسمومیت را به اِم‌اِم‌اِس نسبت داده بود، از جمله چهار مورد را که نیازمند بستری در بیمارستان بودند. در یکی از موارد وخیم در آوریل ۲۰۰۹، جریمه‌ای سنگین برای زنی بریده بودند که، در گاراژ خود، به مبتلایان به سرطان اِم‌اِم‌اِس تزریق می‌کرد و به آن‌ها توصیه می‌کرد که به سراغ شیمی‌درمانی نروند. بابت هر تزریق هم دو هزار دلار از آن‌ها می‌گرفت.

یکی از بیماران مبتلا به سرطان سینه بعداً مجبور شد به‌خاطر لختۀ خونی خطرناکی که پس از این تزریق‌ها به آن دچار شد تحت درمان قرار بگیرد. تا گرنان و هامبل در نیوزیلند بودند، قانون‌گذاران در پی تصویب لایحه‌ای بودند تا نهاد‌های تنظیم مقررات بتوانند محصولاتی همچون اِم‌اِم‌اِس را ممنوع کنند، اما این لایحه در نهایت راه به جایی نبرد.

به گفتۀ منبعی که با تحقیقاتی که بعد‌ها انجام شد آشنا بود، خبر فعالیت‌های جنسیس دو، در اوایل دهۀ ۲۰۱۰، به سازمان غذا و دارو رسید. وقتی مصرف اِم‌اِم‌اِس به‌لطف فعالیت گروه‌های فیس‌بوکی و وابستگان کلیسا افزایش یافت، آژانس با سفارت آمریکا در سانتو دومینگو تماس گرفت و سفارت، با همکاری دولت دومینیکن، اقداماتی انجام داد تا توزیع این محصول متوقف شود. به گفتۀ همان منبع، تیمی از پلیس‌های محلی به بارائونا رفتند تا گرنان و هامبل را بازداشت کنند، اما مأمورها، خشمگین و بی‌اطلاع از گسترۀ قدرتشان، آنجا را ترک کردند، چون دو مرد گفته بودند «ما یه کلیساییم».

در سال ۲۰۱۵، نیرو‌های پلیس بریتانیا به خانه‌ای در حومۀ لندن هجوم بردند. گرنان، در این خانه، با زوجی جلسه داشت که در هتلی در کنار یکی از پیست‌های اسکی بلغارستان اِم‌اِم‌اِس تولید می‌کردند. آن سال، دولت آمریکا لوئیس دنیل اسمیت، عضو کلیسای جنسیس دو در ایالت واشنگتن، را نیز به پنج سال حبس محکوم کرد، به این جرم که او، از طریق کسب‌وکاری موسوم به پروژۀ گرین لایف، اِم‌اِم‌اِس می‌فروخت. این پروژه در پوشش شرکت تصفیۀ فاضلاب کار می‌کرد تا مواد لازم برای تولید کلورین دی‌اکسید را، بدون اطلاع سازمان غذا و دارو، به دست آورد. طبق اسناد دادگاه، اسمیت به پدرش ایمیل داده بود و، ضمن توضیح مختصر وضعیت اقتصادی فروش اِم‌اِم‌اِس و محصولات مرتبط، خاطرنشان کرده بود که «۱۰۰ هزار بطری به قیمت ۱۵ دلار و ۱۰۰ هزار کتاب به قیمت ۱۵ دلار می‌شود ۳ میلیون دلار. این را که دوبرابر کنی، شش میلیون گیرمان می‌آید».

حدود سال ۲۰۱۵، هامبل و گرنان دچار اختلاف شدند. هامبل می‌گوید گرنان می‌خواسته سهم او از سود را برای خود بردارد. چنین بود که هامبل از جنسیس دو خارج شد تا زندگی جدیدی را در روستا‌های مکزیک بسازد. در سال ۲۰۱۶، پس از آنکه گروهی از اِی‌بی‌سی نیوز او را در گوادالاخارا ردیابی کردند، زیر حرف‌های پیشینش زد و در پستی وبلاگی گفت «امروز اعلام می‌کنم که اِم‌اِم‌اِس هیچ خاصیت درمانی‌ای ندارد!». (بعد هم به درخواست‌های ایمیلی برای اظهارنظر پاسخ نداد.)

با وجود ۱۶ هزار مورد مسمومیت بر اثر کلورین دی‌اکسید که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در آمریکا اتفاق افتاده بود، استفاده از اِم‌اِم‌اِس همچنان گسترش می‌یافت، آن هم عمدتاً دور از چشم مردم. مشخص نیست دقیقاً چه درصدی را می‌توان مستقیماً به اِم‌اِم‌اِس نسبت داد، اما در نمونه‌ای برجسته، در سال ۲۰۱۷ دختری شش‌ساله که مبتلا به اوتیسم بود، بر اثر نارسایی کبد، در بیمارستان بستری شد.

این اتفاق پس از آن بود که والدینش به او اِم‌اِم‌اِس دادند. جنسیس دو بر آن بود که، به مرور زمان، ۲ هزار کشیش را در سرتاسر دنیا تربیت کند و میلیون‌ها شیشه اِم‌اِم‌اِس (از طریق آمازون و ای‌بِی) به خریداران آنلاین و اعضا بفروشد. پس از دستگیری گرنان، اِم‌اِم‌اِس با برند کلیسا در این وب‌سایت‌ها درج نشده، اما کالا‌های تقلیدی متعددی با نام‌هایی همچون «فرمول جیم هامبل» همچنان برای خرید موجود است (آمازون و ای‌بِی در بیانیه‌هایی جداگانه گفتند رویه‌ها و ابزاری برای نظارت بر کالا‌ها و حذف موارد خلاف قوانین و مقررات دارند. هر یک از این دو شرکت محصول مبتنی بر کلورین دی‌اکسیدی را، که در درخواست پاسخ‌گویی از سوی بیزنس‌ویک درج شده بود، حذف کردند).

در ژوئیۀ ۲۰۱۹، خوسه ریورا، پس از اینکه مدت‌ها در زمینۀ تحقیقات جرائم مجازی و پول‌شویی با سرویس مخفی آمریکا همکاری کرد، مأمور ویژۀ سازمان غذا و دارو شد. بر اساس اظهارنامه، ریورا، در اکتبر آن سال، از وب‌سایت جنسیس دو بازدید کرد و، با نامی جعلی، «بستۀ آیینی جی۲» را سفارش داد تا به آدرسی تحت کنترل سازمان غذا و دارو بفرستند. وقتی بسته رسید، یادداشتی روی شیشۀ کپسول‌های اِم‌اِم‌اِس نوشته شده بود: «همان‌طور که باید آب را تصفیه کرد تا سالم شود، آب بدن، خون و بافت‌ها را نیز باید برای حفظ سلامت تصفیه کرد. اسقف اعظم، مارک گرنان».

در جزوه‌ای که همراه بسته بود آدرس ایمیلی درج شده بود. ریورا به آن آدرس پیام داد و پرسید همسرش برای درمان سرطان مثانه باید چقدر اِم‌اِم‌اِس بنوشد. جوردن گرنان پاسخ داد و گفت هر ساعت دو قطره. در ژانویۀ ۲۰۲۰، ریورا آدرس فرستنده در برادنتون را تحت نظر گرفت، آدرس مجتمع خانوادگی گرنان. اسناد عمومی نشان می‌داد که این ملک -که لوگوی کلیسا (کُرۀ زمینی با تاج گل طلایی که رویش نوشته بود جنسیس دو) را هم داشت- به جاناتان گرنان تعلق دارد.

دو ماه بعد که همه‌گیری کرونا به سواحل آمریکا رسید، موجی از شکایت‌ها به سازمان غذا و دارو رسید دربارۀ افزایش فروش بسته‌های آزمایشی و درمان‌های تأییدنشدۀ کووید، و سازمان غذا و دارو به همین دلیل تصمیم گرفت عملیات کوآک هَک را آغاز کند، عملیاتی که ۷۰۰ گروه مظنون به شیادی را هدف قرار می‌داد. در اوایل ماه مارس، گرنان در خبرنامه‌ای ادعا کرد اِم‌اِم‌اِس می‌تواند بیماری را متوقف کند و، بعد از این ادعا، فروش محصولات کلیسا از ۱۰۰ هزار دلار در ماه فراتر رفت.

ریورا سفارش دومش را ثبت کرد تا برای آدرسی تحت کنترل سازمان غذا و دارو در آتلانتا بفرستند. به مافوق‌هایش گزارش داد که در دستورالعملش آمده افراد مبتلا به کووید باید «یک دُز شش‌قطره‌ای اِم‌اِم‌اِس، و ساعتی بعد از آن، دُز شش‌قطره‌ای دیگری مصرف کنند. پس از مصرف دو دُز شش‌قطره‌ای، هر ساعت دُزهای سه‌قطره‌ای در چهار اونس آب مصرف کنند. کودکان نیز همین دستورالعمل را پیش بگیرند، اما مقادیر را نصف کنند».

سازمان غذا و دارو و کمیسیون فدرال تجارت، در ۸ آوریل، نامه‌ای به گرنان فرستادند و هشدار دادند فروش اِم‌اِم‌اِس تخطی از قانون فدرال است. هفتۀ بعد، دادگاه فدرالی در فلوریدا حکم رسمی ممنوعیت توزیع را صادر کرد و نوید داد که «تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا مجریان طرح‌های شیادانه را که از همه‌گیری کووید۱۹ سوءاستفاده می‌کردند تحت پیگرد قرار دهد». اما مسئولان فکرش را نمی‌کردند چه کسی قرار است این درمان‌های وایتکس‌مبنا را تأیید کند.

ترامپ در جلسۀ توجیهیِ ۲۳ آوریل، در کاخ سفید، گفت «ضدعفونی‌کننده‌ای دیده‌ام که در یک دقیقه از بین می‌بردش، یک دقیقه. آیا راهی وجود دارد که بشود مثلاً همین را تزریق کرد، مثل تمیزکاری؟ چون، چنان‌که مستحضرید، این ویروس وارد ریه می‌شود و تعدادش داخل ریه فوق‌العاده زیاد می‌شود. پس امتحان‌کردن این کار جالب است».

مشخص نیست ترامپ چطور به این نتیجه رسید که تزریق ضدعفونی‌کننده می‌تواند فایده‌ای درمانی داشته باشد. نظرات تأییدی درمان‌های وایتکس‌مبنا، بی‌شک، در میان طرفداران تئوری‌های توطئۀ کیواِنان۳و در محافل واکسن‌ستیز دست‌به‌دست می‌شد.


اما می‌توان تصور کرد که جنسیس دو هم‌دستی در این قضیه داشته است. قطعاً اسقف اعظمش را باید عامل این کار دانست. چند روز پیش از سخنرانی ترامپ، گرنان در وب‌کست هفتگی‌اش گفته بود مشکلات حقوقی‌اش را برای رئیس‌جمهور نوشته و اِم‌اِم‌اِس را «سم‌زدایی فوق‌العاده» معرفی کرده که «می‌تواند ۹۹ درصد از پاتوژن‌های درون بدن را بکشد» و «بدن را از کووید۱۹ پاک کند». پس از تأییدیۀ ترامپ، گرنان بدون ارائۀ هیچ‌گونه شواهدی ادعا کرد رئیس‌جمهور از بیش از بیست نفر از حامیان کلیسا وایتکس دریافت کرده و جنسیس دو، از طریق یکی از اعضای خانوادۀ ترامپ، با او ارتباط برقرار کرده است.

گرنان، همان ماه، در پادکستی اعلام کرد که تسلیم تلاش‌های دولت برای تعطیلی کارش نمی‌شود. نکته‌ای را هم هشدار داد و به متمم قانون اساسی استناد کرد که حق حمل سلاح را به فرد می‌دهد. «متمم دوم داریم، درست؟ وقتی کنگره کار‌های غیراخلاقی می‌کند و قوانین غیراخلاقی تصویب می‌کند، آن‌وقت است که باید سلاح به دست گرفت، درست؟ خواهان تکرار ماجرای واکو هستید؟ می‌خواهند ماجرای واکو تکرار شود؟». منظورش محاصرۀ مقر یکی از فرقه‌های مذهبی در تگزاس توسط دولت آمریکا در سال ۱۹۹۳ بود که باعث مرگ ۸۶ نفر شد.

در ماه مه، قاضی فدرال کاتلین ویلیامز دستور داد که برچسب‌زنی، نگهداری و توزیع هرگونه داروی فریبکارانه، از جمله اِم‌اِم‌اِس، برای جنسیس دو ممنوع است. گرنان، در پاسخ، برای قاضی و دفتر دادستان ناحیه‌ای ایمیل داد و نوشت «شما هیچ حقی ندارید که برای کلیسای ما تعیین‌تکلیف کنید». او، در پادکست دیگری که مدتی پیش از فرار خودش و جوزف به کلمبیا ضبط شده بود، هشدار داد «مراقب جان خودت باش، خانم ویلیامز».

البته جنسیس دو صفحۀ محصولات اِم‌اِم‌اِس را از فروشگاه آنلاینش حذف کرد و فقط لینکی ازکارافتاده را نگه داشت که می‌گفت کلیسا موقتاً «در حال عبادت» است. اما طبق مدارک دادگاه، گرنان‌ها، از راه ایمیل و تماس تلفنی، به فروش اِم‌اِم‌اِس ادامه دادند، از جمله محصولاتی که به مأموران مخفیِ تحقیقات سازمان غذا و دارو فروختند.

این خانواده، تا ماه ژوئیه که حمله صورت گرفت، همچنان محصولاتشان را می‌فروختند. یکی از منابع آشنا با این عملیات می‌گفت، با توجه به ادبیات خشن گرنان، آژانس و دفتر کلانتری شهرستان نتیجه گرفته‌اند که این عملیات باید بی‌درنگ انجام شود. مارک، پس از دستگیری دو پسرش، در پادکستی سازمان غذا و دارو را «بی‌اهمیت» خواند و گفت به ترامپ اعتماد دارد تا پرونده را از دادگاه بیرون بیاورد. نیز افزود که وزارت دادگستری از نقشی که در دادگاهی‌کردن این پرونده داشته پشیمان خواهد شد و، اگر محاکمه‌ای صورت گیرد، قاضی و دادستان‌ها خودشان به زندان خواهند افتاد و سازمان غذا و دارو منحل خواهد شد.

پیش از آنکه مارک و جوزف از کلمبیا استرداد شوند، جاناتان و جوردن در ۲۶ آوریل برای پاسخ‌گویی به دادگاه احضار شدند. هر دو ادعای بی‌گناهی کردند. جاناتان، از طریق نرم‌افزار زوم.

در اتاقی خاکستری نزدیک سلولشان در زندان پینلاسِ فلوریدا، شروع به خواندن بیانیه‌ای چهارصفحه‌ای کرد که روی انجیلی با جلد چرمی قرار گرفته بود و ابتدایش خود را «فرزند خدا» معرفی کرد. قاضی از او خواست بس کند و، بعد که او کارش را ادامه داد، قاضی دستور داد صدای فید او قطع شود.

جردن خود را «جردن پال از خانوادۀ گرنان و مظهر الهی و ویژۀ خداوند» معرفی کرد. قاضی از او پرسید آیا این مطلب را می‌فهمد که حق دارد، به‌جای تماس تصویری، حضوری برای رویه بیاید. جردن پاسخ داد «من فقط خدای متعال را می‌فهمم». ادعا کرد اعلام‌جرم ۱۹‌صفحه‌ای پیشِ رویش را نخوانده است. وقتی قاضی خودش آن را خواند، جردن چند بار تکرار کرد که او «دریافت‌کننده‌ای» نیست که اسمش در متن اعلام‌جرم با حروف بزرگ آمده، بلکه فقط «مأمور اجرای آن دریافت‌کننده» بوده است.

مارک و جوزف در ماه‌های آتی در آمریکا، همراه جاناتان و جردن، محاکمه خواهند شد. اگر جرمشان به اثبات برسد، هر چهار نفر، احتمالاً، با حبس ابد روبه‌رو می‌شوند. این شدیدترین مجازات قانونی‌ای خواهد بود که برای جرم مسموم‌کردن قربانیان با کلورین دی‌اکسید به قصد منافع شخصی در نظر گرفته می‌شود.

اما این پیشگویی گرنان -که اِم‌اِم‌اِس پابرجا خواهد ماند- ممکن است درست از آب دربیاید. بر اساس گزارش‌های محلی، کلیسا اخیراً پیروان زیادی در بعضی کشور‌های آمریکای جنوبی به دست آورده است. در مناطق فقیر روستایی که سرعت واکسیناسیون کمتر از شهر‌های بزرگ است، صد‌ها نفر جلوی مراکز موقتیِ توزیعِ اِم‌اِم‌اِس صف می‌کشند تا این ماده را خریداری کنند. وزارت بهداشت بولیوی، سال گذشته، ۱۰ مورد مسمومیت بر اثر کلورین دی‌اکسید را گزارش داد. فوریۀ امسال هم آرژانتین، پس از مرگ مردی پنجاه‌ساله و کودکی پنج‌ساله که این مادۀ وایتکس‌مبنا را خورده بودند، تحقیقات کیفری را با هدف یکی از رهبران محلی جنسیس دو آغاز کرد.

وب‌سایت رسمی کلیسای سلامت و شفای جنسیس دو همچنان برخط است و، پس از تعطیلی در آمریکا، به سرور‌های شیلی انتقال داده شده است. شورا‌های فعالی در آرژانتین، استرالیا، بورکینافاسو، کامرون، کانادا، شیلی، کلمبیا، غنا، ایرلند، هلند، نیوزیلند، بریتانیا، آمریکا و اوروگوئه در وب‌سایت درج شده است. اسقف‌های دست‌پروردۀ گرنان نیز همچنان حاضر و آماده‌اند تا، در ازای اعانه‌ای بیست‌دلاری، آیین را اجرا کنند.

پی‌نوشت‌ها:
• این مطلب را توماس باکلی نوشته و در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۲۱ با عنوان «The Family Behind the Covid Bleach Cure Was Making a Fortune» در وب‌سایت بلومبرگ بیزنس‌ویک منتشر شده است؛ و برای نخستین‌بار با عنوان «ماجرای کشیش خودخوانده‌ای که ادعا کرد کرونا با وایتکس درمان می‌شود و پول کلانی به جیب زد» در بیست‌ویکمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی با ترجمۀ علیرضا شفیعی نسب منتشر شده است. وب سایت ترجمان آن را در تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۰با همان عنوان منتشر کرده است.
•• توماس باکلی (Thomas Buckley) گزارشگری است که برای بلومبرگ می‌نویسد.

scientology [۱]: مجموعه‌ای از تعالیم که رون هابارد، نویسندۀ داستان‌های علمی‌تخیلی، آن را توسعه بخشید. بنا بر این عقاید، انسان‌ها ارواحی فناناپذیرند که اتصال با اصل خود را گم کرده‌اند [مترجم].
Bionic Woman [۲]

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید