فوت و فن‌های تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام

فوت و فن‌های تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام

تمیز کردن توالت می‌تواند یک کار بسیار ناخوشایند باشد. ولی پیچیده نیست اگر به روش صحیحی انجام گیرد. روشی که در آن تمام باکتری‌ها و میکروب‌ها از بین بروند.

کد خبر : ۱۰۵۶۹۰
بازدید : ۵۱۴۸

توالت یکی از پرکاربردترین بخش‌های منزل است که البته تعجبی ندارد. ولی برای تمیز کردن این بخش از خانه لازم است اراده و قدرتی آهنین داشته باشید.

تمیز کردن توالت می‌تواند یک کار بسیار ناخوشایند باشد. ولی پیچیده نیست اگر به روش صحیحی انجام گیرد. روشی که در آن تمام باکتری‌ها و میکروب‌ها از بین بروند. در ادامه راهنمایی برای تمیز کردن سرویس بهداشتی از هر گونه کثیفی و میکروب ارائه شده است.

گام اول آماده کردن لوازم تمیز کردن سرویس بهداشتی

خودتان را آماده کنید. قرار نیست کار سختی انجام دهید فقط باید لوازم تمیز کردن سرویس بهداشتی را دم دستتان بگذارید. همه چیز را داخل یک سطل بگذارید. قبل از استفاده کردن از هر گونه شوینده‌ای ترکیبات خطرزای تمیزکننده‌ها را بشناسید.

مواد ضدعفونی کننده

دستمال

دستکش

سفیدکننده

جوش شیرین

برس توالت

بخش بیرونی توالت‌ها را در تمیز کردن سرویش بهداشتی نادیده نگیرید

معمولا اکثر افراد هنگام تمیز کردن توالت به بخش داخلی فکر می‌کنند، ولی بخش بیرون کاسه توالت هم پر از آلودگی و میکروب است. از یک اسپری ضدعفونی‌کننده استفاده کنید و بیرون توالت فرنگی، بخش پایینی و پشتی آن را اسپری کنید.

حدود پنج دقیقه منتظر بمانید و سپس آب بکشید. در مورد اطراف توالت ایرانی هم از این روش استفاده کنید. حتما بعد از اسپری کردن، به ماده پاک‌کننده وقت دهید تا اثر کنند بعد آبکشی کنید.

نوبت بخش داخلی توالت می‌رسد

حتما وقتی صحبت از تمیز کردن سرویس بهداشتی می‌شود، اول به فکر بخش داخلی توالت می‌افتید. کاملا درست است. این بخش مهم‌ترین مرحله تمیز کردن سرویس بهداشتی است. برای پاک کردن این بخش از مواد پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده قوی استفاده کنید.

برای توالت فرنگی ابتدا آب داخل توالت را خالی کنید و سپس ماده پاک‌کننده را داخل کاسه توالت بریزید و تمام بخش داخلی کاسه توالت را با فرچه بشویید و سپس آب بکشید.

از بالا به پایین این کار را انجام دهید و در مورد لبه‌های داخلی آن غفلت نکنید. بعد از آن درب‌های توالت فرنگی را تمیز کنید. از مسواک قدیمی استفاده کنید تا نقاط سخت بین درب و بدنه توالت و همچنین لولا را پاک کنید.

شستن توالت ایرانی (چمباتمه‌ای) از توالت فرنگی آسان‌تر است. کافی است مایع ضدعفونی و پاک‌کننده را داخل کاسه توالت بریزید و حواستان باشد که لبه‌های پایینی را فراموش نکنید. با فرچه همه بخش را بشویید و چند بار آب بکشید.

می‌توانید از تمیز‌کننده‌ای که خودتان درست می‌کنید استفاده کنید. یک فنجان نمک را با یک لیوان جوش شیرین و یک فنجان ماده سفید‌کننده ترکیب کنید و روی کاسه توالت بپاشید.

نمک با اثر سایندگی کاسه توالت را تمیز و ماده سفید‌کننده آن را ضدعفونی می‌کند. اگر از سفید‌کننده استفاده می‌کنید حتما پنجره‌ها را باز بگذارید و از دستکش استفاده کنید.

حتما برای تمیز شدن بخش‌های داخلی توالت مواد شوینده را که ریختید بین پنج تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا اثر کنند و سپس بشویید.

روش دیگر این است که یک فنجان جوش شیرین و یک فنجان سرکه سفید را مستقیم داخل کاسه توالت بریزید.

اگر لکه‌های زرد حاصل از ماندگی روی توالت باقی مانده از جوش شیرین استفاده کنید؛ و روی بخش زرد بریزید. می‌توانید از یک بطری نوشابه سیاه استفاده کنید. آن را همراه با جوش شیرین داخل توالت بریزید و بعد از چند دقیقه آب بکشید.

بخشی مهمی از تمیز کردن سرویس بهداشتی، تمیزی حمام است

حمام محلی تمیز به نظر می‌رسد. اما به دلیل رطوبت این محیط بخش اعظمی از حمام مرکز رشد باکتری، قارچ است.
دوش حمام را هفتگی تمیز کنید و پرده‌های حمام را هر سه ماه یکبار بشویید. بعد از هر بار حمام، در و دیوار حمام را تمیز کنید. مو‌ها و مواد زائد دیگر را جمع کنید.

با شستشوی کلی حمام ابتدا تمام وسایل داخل حمام را جمع کنید. شامپوها، صابون‌ها و سایر وسایل را از حمام خارج کنید. اگر چیزی را استفاده نمی‌کنید، دور بریزید.

درب و پنجره حمام را باز کنید یا فن حمام را روشن کنید.

برای تمیز کردن دیوار‌ها و کف حمام از محلول یک به یک سفید‌کننده و آب استفاده کنید و با دستکش و دستمال تمام سطوح کف و دیوار را پاک کنید برای این‌که اثر کند حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس آب گرم بشویید. دقت کنید حتما دیوار‌ها را از بالا به پایین بشوید.

در روشی دیگر مواد تمیز‌کننده چند منظوره را روی دیوار اسپری کنید و دوش آب گرم را برای پنج دقیقه باز کنید تا بخار تولید شود بعد درب حمام را حداقل برای ۲۰ دقیقه ببندید. سپس با یک دستمال خشک همه جا را پاک کنید.

می‌توانید از جوش شیرین و سرکه سفید برای تمیز کردن کف و دیوار استفاده کنید و همه جا را با برس نرم کامل تمیز کنید. برای تمیز کردن دوش مقدار کافی سرکه سفید توی کیسه نایلونی بریزید و روی دوش ببندید و بگذارید یک شب بماند. بعد آبکشی کنید.

سایر وسایل سرویس بهداشتی را را هم تمیز کنید

تمام وسایل حمام را کاملا بشویید و سر جایشان قرار دهید.

حوله‌های حمام را در ماشین لباسشویی بیاندازید تا شسته شوند. سعی کنید داخل سرویس بهداشتی حوله قرار ندهید، چون مرکز تجمع میکروب‌ها خواهند بود.

اگر داخل سرویس بهداشتی کابینت دارید، درست مثل تمیز کردن کابینت آشپزخانه تمام وسایل آن را خارج کنید. داخل کابینت را با دستمال مرطوب پاک کنید و وسایل را مرتب و سازماندهی شده در آن بچینید.

در تمیز کردن سرویس بهداشتی فن‌ها را هم تمیز کنید

سراغ فن‌های سرویس بهداشتی بروید. محافظ آن را بردارید و خوب بشویید. پرده‌های فن را هم جدا کنید و با آب و صابون بشویید و بگذارید تا خشک شود. سپس آن‌ها را نصب کنید. فن‌ها رطوبت محیط سرویس بهداشتی را خارج می‌کنند و محیط را خشک می‌کنند. به همین دلیل بهتر است از بعد از هر بار دوش گرفتن فن را حدود ۳۰ دقیقه روشن بگذارید تا کاملا رطوبت از حمام خارج شود.

وسایل تمیز کردن سرویس بهداشتی را هم تمیز و ضدعفونی کنید.

در پایان کار برس توالت و سایر لوازم تمیز کردن سرویس بهداشتی را داخل محلول سفید‌کننده قرار دهید و سپس با آب کامل بشویید و سپس در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود. در آخر کار دستکش‌ها را هم با آب و صابون گرم تمیز و آویزان کنید تا خشک شوند.

نکات مهم در تمیز کردن سرویس بهداشتی.

چون مواد تمیز‌کننده ممکن است به چشم آسیب برساند، سعی کنید از عینک استفاده کنید.

استفاده از دستکش را به هیچ وجه فراموش نکنید تا به پوست دستتان آسیب نرسد.

سعی کنید از اسفنج برای تمیز کردن سرویس بهداشتی استفاده نکنید، چون اسفنج‌ها به دلیل رطوبت مرکز رشد قارچ‌ها و کپک‌ها هستند.

حوله‌های کاغذی یا دستمال‌های پارچه‌ای بهترین وسایل پاک کردن هستند. فقط دستمال‌های پارچه‌ای را بلافاصله بشویید و حوله‌های کاغذی را بلافاصله دور بیاندازید.

روی شیرآلات سرویس بهداشتی مواد پاک‌کننده شیمیایی نریزید، چون خاصیت خورندگی دارند و به آن‌ها آسیب می‌رسانند.

برای جلوگیری از صدمه رسیدن به توالت، سطوح آن‌ها را با وسایل زبر نسابید.

منبع: آخرین خبر

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید