همه چیز درباره چاقی هراسی

همه چیز درباره چاقی هراسی

اگر از افزایش وزن می‌ترسید، ممکن است برای اجتناب از آن دست به کار شوید. این خطر ابتلا به اختلال خوردن را افزایش می‌دهد، یا می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به این اختلال باشد.

کد خبر : ۱۰۶۰۹۸
بازدید : ۸۸۹

چاقی هراسی که «پوکرسکوفوبیا» نیز نامیده می‌شود، ترس از افزایش وزن است. در زنان بیشتر شایع است، اما مردان نیز می‌توانند آن را داشته باشند. مانند همه فوبیاها، چاقی‌هراسی نیز نوعی اختلال اضطرابی است.

اگر دچار چاقی هراسی هستید، صحبت کردن یا فکر کردن در مورد افزایش وزن باعث می‌شود احساس اضطراب اغراق‌آمیزی داشته باشید. همچنین ممکن است در مورد موقعیت‌های مرتبط با افزایش وزن، مانند نزدیک شدن به ترازو، ترس شدیدی را تجربه کنید.

اگر از افزایش وزن می‌ترسید، ممکن است برای اجتناب از آن دست به کار شوید. این خطر ابتلا به اختلال خوردن را افزایش می‌دهد، یا می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به این اختلال باشد.

چه چیزی باعث ایجاد چاقی هراسی در افراد می‌شود؟

چاقی هراسی دلیل مشخصی ندارد. احتمالاً به دلیل عوامل مختلفی است، از جمله:

انگ زدن به اضافه وزن

انگ زدن به وزنبه معنای عمل قضاوت افراد بر اساس وزن آنهاست. این بخش مهمی از جامعه مدرن است که اغلب لاغری را ستایش می‌کند. برخی از افراد ممکن است به دلیل عوامل محیطی دیگر، مانند انتظارات خانوادگی یا فشار همسالان، انگ زدن به وزن را تجربه کنند. عموماً بین افراد دارای اضافه وزن یا چاقی تبعیض قائل می‌شود. در نتیجه، می‌تواند باعث ایجاد ترس در افراد خاص شود.

کمال‌گرایی

در فرهنگی که لاغری را ایده‌آل می‌کند، افزایش وزن به عنوان یک نقص به تصویر کشیده می‌شود. می‌تواند باعث چاقی هراسی شود، به خصوص در کسانی که نیاز شدید به کمال‌گرایی دارند. کمال گرایی ممکن است با فشار دوستان و خانواده مرتبط باشد. برخی از افراد نیز ممکن است تمایل ژنتیکی به کمال‌گرایی داشته باشند.

اختلالات اضطرابی

انواع دیگر اختلالات اضطرابی ممکن است به چاقی هراسی کمک کنند. به عنوان مثال، چاقی هراسی ممکن است از اختلال اضطراب اجتماعی ناشی شود، که شامل ترس از طرد اجتماعی است. ممکن است به دلیل نگرش جامعه در مورد افزایش وزن از افزایش وزن بترسید.

تجربیات شخصی

چاقی هراسی می‌تواند به دلیل تجربیات شخصی شما باشد. اگر به خاطر وزن یا ظاهرتان مورد تمسخر قرار گرفته‌اید، ممکن است افزایش وزن را با قضاوت منفی مرتبط کنید. می‌تواند باعث ترس شما از افزایش وزن شود.

علائم چاقی هراسی چیست؟

شامل احساسات منفی هنگام فکر کردن یا صحبت در مورد افزایش وزن است. می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• ترس شدید و طاقت‌فرسا

• اضطراب

• فشار

• موارد وحشت‌زدگی

• فشار خون بالا

• سرگیجه

همچنین ممکن است زمانی که افزایش وزن را تجربه می‌کنید یا در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید که با افزایش وزن مرتبط هستید، مانند رویداد‌های اجتماعی با غذا، این احساسات را داشته باشید.

همچنین می‌تواند شما را مجبور به انجام کار‌های خاصی برای جلوگیری از افزایش وزن کند، مانند:

• روزه‌داری

• کالری شماری با وسواس

• ورزش بیش از حد

• رژیم غذایی مکرر

منبع: سلامت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید