«بی ام و» سری ۷؛ بزرگترین سدان لوکس باواریایی در طول تاریخ
هفتمین نسل بی ام و سری ۷ با کد G۷۰ و G۷۱ در حالی توسط بی ام و معرفی شده که این شرکت برای اولین بار در طول تاریخ بیش از ۱۰۰ ساله خود به طور همزمان از یک محصول با دو مدل برقی و احتراق داخلی رونمایی کرده است
بی ام و سری ۷ جدید، یک سدان پلاگین هیبرید لاکچری آلمانی است که به کمک باواریاییها توانسته تا به کلاس خودروهای پرچمدار هیبرید BMW را چند سطح افزایش دهد.
در ماههای گذشته، اخبار زیادی در مورد بی ام و سری ۷ جدید شنیده بودیم. اما عکسهای این خبرها در اکثر موارد، یا به رندرها مربوط میشدند یا با عکسهای جاسوسی طرف بودیم. ولی بالاخره وقت آن رسیده است تا پوششهای استتاری کنار برود و با یکی از عجیبترین باواریاییهای تاریخ آشنا شویم.
هفتمین نسل بی ام و سری ۷ با کد G۷۰ و G۷۱ در حالی توسط بی ام و معرفی شده که این شرکت برای اولین بار در طول تاریخ بیش از ۱۰۰ ساله خود به طور همزمان از یک محصول با دو مدل برقی و احتراق داخلی رونمایی کرده است.
طراحی ظاهری این مدل با چراغهای دوتکه، تاکنون انتقادات زیادی را متوجه این کمپانی کرده است، اما در نقطه مقابل، انبوهی از نمایشگرهای پیشرفته و امکانات رفاهی مدرن، باعث شده تا نسل تازه سری هفت یک گام رو به جلو برای این کمپانی قلمداد شود.
بی ام و از سال ۱۹۷۷ میلادی به طور پیوسته در حال عرضه بی ام و سری ۷ است. این بزرگترین سدان لوکس باواریایی در طول تاریخ خود با فراز و نشیبهای بسیار زیادی رو به رو شده است. اما این اولین بار است که یک مدل برقی آن نیز به بازار عرضه شده است.
اولیور زیپس مدیرعامل شرکت بی ام و رسما اعلام کرده که این شرکت متعهد به قرارداد تغییر اقلیم پاریس است و قصد دارد تا در آینده نزدیک تمام محصولاتش را به صورت تمام برقی به بازار عرضه کند.
بدون شک جلوپنجره جدید BMW در سالهای اخیر، به سیبل منتقدان و طرفداران تبدیل شده است. خوشبختانه تا همین سال قبل هم میتوانستیم از نعمت دیدن چراغهای زیبای بیامو بهرهمند باشیم. چیزی که آلمانیها با بی ام و سری ۷ جدید، آن را به صورت کامل از بین بردهاند. در ادامه راجع به این موضوع بیشتر صحبت میکنیم و اکنون وقت آن است که به تمامی زوایای این سدان هیبرید پرچمدار آلمانی، نگاهی داشته باشیم.
سبد گستردهی پیشرانههای مختلف برای تمامی سلیقهها
آلمانیها فکر همه جا را کردهاند. برای همین بی ام و سری ۷ جدید با پیشرانههای دیزلی و بنزینی (هر دو هیبرید) قابل سفارش است. این پیشرانهها در دو نسخهی ۶ سیلندر خطی توربو شارژ ۳ لیتری (کد B۵۸TU۲) با ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور یا ۸ سیلندر خورجینی تویین توربو شارژ ۴.۴ لیتری با ۵۲۳ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور قابل سفارش هست.
پیشرانه V۸، یک نسخه بهبود یافته از همان موتوری است که در نسخه فیس لیفت X۷ مدل ۲۰۲۳ هم وجود داشت. نسخه l۶ هم نسبتا به نسل قبلی خود که با کد E۵۸ معرفی شده بود، از دریچههای هوای جدیدتر و سیستم کنترل الکتریکی تایمینگ سوپاپ متغیر به روز، برخوردار است. به علاوه مدل l۶ با نام M۷۶۰e و V۸ با نام xDrive۶۰ شناخته خواهند شد.
نهایت سرعت هر دو نسخه به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است، اما به لطف موتور الکتریکی قدرتمند BMW، شتاب ۰-۱۰۰ آنها به کمتر از ۴.۳ ثانیه میرسد.
به هر حال فرقی ندارد که کدام نسخه را سفارش میدهید، سیستم مایلد هیبرید ۴۸ ولت DC، یار همیشگی شما خواهد بود که به لطف پکیج باتریهای ۱۹ کیلو وات ساعتی خود، حدود ۲۰۰ اسب بخار بیشتر را هدیه میدهد؛ بنابراین مجموع قدرت پیشرانههای ۶ و ۸ سیلندر، به ترتیب با ۵۷۵ و ۷۲۳ اسب بخار برابر خواهد بود. بد نیست بدانید که پیشرانه ۱۲ سیلندر خورجینی M۷۶۰i، تقریبا ۵۵۰ اسب بخار قدرت داشت.
اگر این اعداد برای شما زیاد از حد هستند، میتوانید ۷۵۰e را سفارش دهید که شتاب ۰-۱۰۰ کمتر، شعاع حرکتی بیشتری دارد، اما فقط ۴۸۳ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور را هدیه میدهد.
ولی باید بگوییم که به تنهایی، نباید از این موتور الکتریکی، توقع زیادی داشته باشید چرا که طبق آمار موسسه WLTP، حداکثر شعاع حرکتی (در حالت تمام الکتریکی) به کمتر از ۱۰۰ کیلومتر میرسد. اما به لطف شارژهای سریع ۷.۴ کیلو واتی، میتوانید مدت شارژ آنها را به زیر ۳ ساعت بیاورید.
به هر حال جای اعتراضی وجود ندارد چرا که از همان ابتدای کار هم قرار بود با یک خودرو مایلد هیبرید یا پلاگین هیبرید معمولی طرف باشیم نه یک پلاگین هیبرید قوی! اما حیف است که به یکی از مهمترین افتخارات این خودرو یعنی مصرف سوخت بزرگراهی فقط ۳.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، اشاره نکنیم. یک V۸ با ۳ لیتر در هر صد کیلومتر؛ آفرین به آلمانیها!
در آخر به پیشرفتهترین نسخه از گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته دو کلاچهی BMW میرسیم که میتواند تمام این قدرت را به هر ۴ چرخ بی ام و سری ۷ جدید برساند.
طراحی ظاهری نه چندان رضایت بخش
اجازه دهید تا کار خودمان را با قسمت عقب خودرو، یعنی جایی که چشم ما با آن بیشتر آشنا است شروع کنیم. در این قسمت، همه چیز واقعا ساده است. چراغهای خطر آشنا با ۲۲ الایدی در کنار نشان زیبای BMW، یک فرورفتگی زیبا در زیر صندوق، دریچههای هوا، اگزوز ۴ کانالهی واقعی و آنتن اسپرت سقفی، تمام چیزی است که میبینیم.
اما این جلو پنجره بی ام و سری ۷ جدید است که همه چیز را خراب کرده! چراغهای اصلی خودرو، تقریبا به روی کاپوت منقل شدهاند و در پاینترین قسمت سپر هم میتوانید مه شکنها را که به نوعی با طراحی ترند این روزهای صنعت خودرو، سازگار شده است را ببینید.
خدا را شکر که هنوز کاپوت کشیده و زیبا را داریم، اما هرچقدر که بیشتر نگاه میکنیم، جلو پنجره، چراغهای کشیده و ناهماهنگ و دریچههای هوای سپر است که روح و روانِ ما بیامو دوستان را میرنجاند.
کابین زیبا بدون تقلید از اشتوتگارتیها
مرسدس بنز اس کلاس ۲۰۲۲، یک قصر زیبای متحرک بود، اما طراحان Benz، یک اصل مهم برای ساخت خودروهای لاکچری را فراموش کرده بودند. خودرو مجلل، خودرویی نیست که در سرتاسر آن با نمایشگرهای غول پیکر طرف باشید بلکه فضای کابین و دسترسی راحت به تمامی امکانات، مهمترین اصل در ساخت یک سدان سایز بزرگ لاکچری است. چیزی که BMW کاملا آن را رعایت کرده.
در کابین بی ام و سری ۷ جدید، با یک تریم چرمی زیبا، کروم کاری و تزئینات چوبی چشم نواز، نمایشگرهای کاربردی و مقدار متناسبی از دکمههای فیزیکی طرف هستیم.
در داشبورد خودرو، یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی برای پشت آمپر و یک صفحه نمایش ۱۴.۹ اینچی مولتی مدیا را میبینیم که در کنار تاچ اسکرینهای ۵.۵ اینچی نصب شده بر روی دربها، نمایشگرهای اصلی کابین را تشکیل میدهند و خود داشبورد هم تا حد امکان خلوت شده است به طوری که حتی نمیتوانید دریچههای تهویه هوا را مشاهده کنید، اما باور کنید که آنها وجود دارند.
اما این تمام ماجرا نیست! در ردیف عقب، یک نمایشگر ۳۱.۳ اینچی ۸K لمسی که در سقف خودرو نصب شده است را میبینیم که میتواند بی ام و سری ۷ جدید را به سالن سینما تبدیل کند. منظور ما یک سالن سینمای واقعی است. بله کاملا درست متوجه شدید چرا که وقتی این نمایشگر باز میشود، نورپردازی کابین به سرعت کاهش پیدا میکند، شیشهها بالا میروند و صندلیهای ردیف عقب خودرو به راحتترین حالت خود تنظیم میشوند.
این نمایشگر با ۳۶ اسپیکر ۱۹۶۵ واتی ترکیب شده که مستقیما از دل کارخانهی (Bowers & Wilkins) بیرون آمده است. یعنی جایی که هانس زیمر افسانهای، مسئولیت نظارت بر ساخت اسپیکرها را بر عهده دارد. بله آلمانیها، همه جا هوای هم را خواهند داشت! همچنین اگر این عدد برای شما بی معنی و زیاد است، میتوانید همان سیستم استاندارد ۱۸ اسپیکره را حفظ کنید.
بی ام و سری ۷ جدیداز حجم کابین و فضای مناسب پا در ردیف عقب که بگذریم، به سیستم تهویه هوای ۴ کاناله میرسیم که به فیلتر هوای نانو هم مجهز شده است و با توجه به اوج گرفتن دوبارهی کرونا، کاملا کاربردی به نظر میرسد. همچنین تمام صندلیهای خودرو هم به جای سیستم گرم کن سنتیِ «هیتر مقاومتی»، به سیستم «هیت پامپ» مجهز شدهاند که این سیستم در خودروهای تسلا هم دیده میشود.
این موضوع جدا از ماساژورهای فوق العادهی بی ام و است، اما برای داشتن یک ردیف عقبِ کاملا الکتریکی، باید هزینه جدایی را پرداخت کنید.
در ادامه به سیستم دربهای الکتریکی میرسیم که به صورت آپشن هستند. این سیستم، کاملا با نسخههای قبلی متفاوت خواهد بود و با سنسورهای جدید خود، میتواند عابرین، حیوانات، اشیاء، موتورسیکلت و دوچرخه سوارها و خودروها را تشخیص دهد و در صورت خطر برخورد دربهای خودرو با آنها، به راننده هشدار دهد. نهایتا به نورپردازی فوق العاده کابین با نام «Panoramic Sky Lounge LED» میرسیم که سقف خودرو را به یک کهکشان نورانی تبدیل میکند.
امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و سیستم رانندگی خودکار
از آن جایی که در مورد یک سدان پرچمدار آلمانی صحبت میکنیم، اجازه دهید تا از تجهیزات معمولی مثل کروز کنترل تطبیقی، دستیار کنترلی و هشدار خروج از بین خطوط، ترمز اضطراری، سیستم جلوگیری از تصادف، شارژر بی سیم، جالیوانیهای هوشمند و … عبور کنیم تا به مهمترین امکانات بی ام و سری ۷ جدید برسیم.
در این خودرو میتوانید فقط به وسیلهی گوشی هوشمند خود، خودرو را از پارکینگ منزل خارج کنید. مهم نیست در چه فضای کوچکی پارک کرده باشید یا خودروهای دیگر مزاحم شما باشند، این قابلیت میتواند به راحتی خودرو شما را از پارکینگ خارج کند. آیا کمی جیمز باندی به نظر نمیسد؟
اما شاهکارهای BMW تمامی ندارد. سیستم اتوپایلوت در BMW series ۷، ۲۰۲۳، میتواند حتی در سرعتهای بالا، مثل ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت هم بدون کوچکترین مشکلی، در بالاترین سطح هماهنگی با خودروهای دیگر، به کار خود ادامه دهد. البته که سنسورها و دوربینهای تعبیه شده بر روی فرمان، از شما میخواهند تا هر چند دقیقه، هوشیاری خود را اعلام کنید.
زمان عرضه و قیمت بی ام و سری ۷ جدید
قیمت نسخه پایه بی ام سری هفت مدل ۲۰۲۳، از ۹۵ هزار دلار برای ۷۴۰i شروع میشود، اما برای داشتن ۷۶۰i Xdrive باید چیزی حدود ۱۱۵ هزار دلار را کنار بگذارید. به علاوه نسخه V۸ با برچسب قیمتی ۱۲۱ هزار دلار معرفی شده است.
در پایان باید بگوییم که این خودرو برای تمامی کشورها رونمایی شده و در خریدن آن، هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت. در همین راستا، پیش فروش بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳ از همین حالا شروع شده است، اما برای دیدن آن در خیابانها، حداقل باید یک سال دیگر را صبر کنید.
نهایتا باید اشاره کنیم که آلمانیها برای ضمانت کار خود، یک گارانتی سه ساله یا ۵۰ هزار کیلومتری را پیشنهاد کردهاند که تمامی جوانب محصول پرچمدار جدید BMW را شامل میشود. همچنین یک گارانتی محدود ۹۰ هزار کیلومتری هم برای بعضی از قطعات خودرو و پیشرانه آن معرفی شده است که خیال تمام خریدان را راحت میکند.
منبع: برترین ها