خودخواهی حق شماست؛ اما کِی؟!

خودخواهی حق شماست؛ اما کِی؟!

تردید نداشته باشید اولویت دادن به خودتان تصمیم درستی است. در این مطلب ۶ موقعیت را معرفی می‌کنیم که خودخواه بودن در آن‌ها طبیعی است.
کد خبر: ۱۰۷۵۰۵
بازدید : ۱۷۸۷
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸

فرادید| واژه‌ی «خودخواه» غالباً بار منفی دارد و در بسیاری از موارد افراد ترجیح می‌دهند رفتار‌های خودمحورانه از خود بروز ندهند. با این حال موقعیت‌های زیادی وجود دارد که ما را متوجه خودمان می‌کند طوری که تصمیم می‌گیریم خودمان را نسبت به اطرافیان‌مان در اولویت قرار دهیم.

«اگه ما مدام وقت و انرژی‌مون رو به دیگران بدیم بدون اینکه هیچ‌وقت خودمون رو در اولویت قرار بدیم، این خطر وجود داره که سلامت فیزیکی، روانی و احساسی خودمون رو به خطر بندازیم.» میشِل فِلدِر

به گزارش فرادید؛ به علاوه، توجه نکردن به «خودمراقبتی» به مرور توجه ما را نه تنها به نیاز‌های خودمان بلکه به نیاز‌های عزیزترین افراد زندگی‌مان کم می‌کند. اگر مایلیم در مقابل دیگران از خود صبر، هم‌دردی و محبت نشان دهیم پیش از همه باید این احساسات را برای خودمان قائل شویم. گاهی‌اوقات دشوار است که بدانیم «خودخواهی» چه زمانی حق ماست. در این مطلب ۶ موقعیت را معرفی می‌کنیم که خودخواه بودن در آن‌ها طبیعی است.

مدتی ا‌ست با خودتان خلوت نکرده‌اید

زمان تنهایی در سلامت روان ما نقش بسیار مهمی دارد و زمانی برای خودشناسی، تقویت خلاقیت و تجدید انرژی ماست. اگر مدتی است برای تمرکز روی خودتان وقت نگذاشته‌اید، در اسرع وقت یک بعد از ظهر، یک آخر هفته یا حتی چند ساعت را فقط به خودتان اختصاص بدهید.

«پیشنهاد می‌کنم به طور مرتب این زمان تنهایی را برای خودتان قائل شوید تا مطمئن شوید کار به خالی شدن کامل انرژی‌تان نمی‌رسد.» میشِل فِلدِر

احساس می‌کنید از نظر اجتماعی از پا درآمده‌اید

لذت بردن از رویدادها، دورهمی‌ها و پیوند‌های اجتماعی عالیست. با این حال، سرمایه‌گذاریِ بیش از حد روی فعالیت‌های اجتماعی پتانسیلِ از پای درآوردنِ ما را دارد. گاهی‌اوقات با بله گفتن به چیزی که با همه‌ی وجود می‌خواهیم به آن نه بگوییم به خودمان خیانت می‌کنیم. در این لحظاتِ متناقض، خودخواه بودن خوب است و بیان چنین نظراتی اشکالی ندارد: «دورهمیِ معرکه‌ای میشه، اما این دفعه نمی‌تونم بهتون ملحق بشم.»

در تعطیلات هستید

معنای تحت‌اللفظی تعطیلات «دوره‌ی طولانیِ آسودگی و تفریح» است. تعطیلات برای شما خواه لذتِ در خانه ماندن باشد یا یک سفر طولانی فرقی نمی‌کند، مهم فاصله گرفتنِ شما از کار و مسئولیت‌های زندگیست.

بر اساس مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۸ انجام شد، تعطیلات حتی اگر کوتاه‌مدت باشد سطوح استرس را پایین می‌آورد. شرکت‌کنندگان این تحقیق پس از گذشت ۳ روز حال خوب فیزیکی، بهتر شدن کیفیت خواب و خلق و خویشان را گزارش کردند. نکته‌ی جالب اینجا بود که این نتایجِ مثبت تا ۵ هفته بعد همچنان ادامه داشت.

در راهِ رسیدن به یک هدف سخت در تلاش هستید

در راهِ رسیدن به یک هدفِ بزرگ حس خودخواهی و خودشیفتگی عادیست. صرف‌نظر از عادی بودن این حس، رشد و پیشرفت فردی برای تندرستی ما ضروریست.

«وقتی شما از نیاز‌های احساسی خودتون دفاع کنین، به خودتون قدرت می‌دین. خودخواهانه نیست اگه شما درخواست افزایش حقوق کنین یا از هر چیزی که بهش نیاز دارین دفاع کنین. اگه چیزی که شما دنبالش هستین به نفع شماست و در عین حال به دیگران آسیبی نمی‌رسونه، شما در حال تجربه‌ی خودخواهی سالم هستین.» هیلاری شوُنینگِر

شما در حال جشن گرفتن به مناسبت یک دستاورد هستید

وقتی صحبت از تعیینِ هدف می‌شود موقعیتِ مناسب دیگر خودخواهی زمانیست که شما در حال جشن گرفتن برای یک دستاورد مهم هستید. وقتی از بیرون به این قضیه نگاه کنید، شاید به نظر شما چنین فردی که نقاط عطف زندگی شخصی خودش را جشن می‌گیرد خودشیفته باشد. با این حال اجباری نیست ما به دستاورد‌های خودمان یا دیگران با این دیدگاه بنگریم.

«وقتی ما بتونیم اتفاقات قشنگ زندگی‌مون رو جشن بگیریم حضور معنادار و هدفمند خودمون رو نشون دادیم که لزومی نداره بهش برچسب خودشیفتگی ناسالم زده بشه.» هیلاری شوُنینگِر

نکته‌ی جالبی که مطالعات ثابت کرده اینست که تجلیلِ علنیِ موفقیت‌های خودمان می‌تواند بر دیگران هم اثر مثبت بگذارد. وقتی خودتان را تشویق می‌کنید به دیگران هم اجازه می‌دهید همین کار را در حق خودشان انجام دهند.

شما در حال رویارویی با یک چالش هستید

لحظات چالش‌برانگیز در سرتاسر زندگی رخ می‌دهند، لحظاتی که تمرین خودمراقبتی در آن‌ها برای سلامت ما حیاتی است. تمرین «خودخواهی» در این لحظات ممکن است به شکل فاصله گرفتن از مسئولیت‌ها، متکی شدن بر دیگران، درخواست کمک و روی آوردن به تنهایی برای خویشتن‌نگری باشد. درباره‌ی نیازهایتان صحبت کنید و برای رسیدگی به احساسات سردرگم‌کننده‌ا‌ی مانند غم، کشمکش یا ناامیدی هر کاری که لازمست انجام دهید.

وقت گذاشتن برای خودتان به تعادل بیشتر در تمام جنبه‌های سلامت و تندرستی‌تان کمک می‌کند. خودخواهی راهی برای شناخت بهتر و بیشتر خودتان است. خودخواهی‌های سالم نه تنها شما را به خودآگاهی می‌رساند بلکه سبب می‌شود به یک روش سالم قادر به برطرف کردن نیازهایتان باشید. خودخواهی اگر به‌جا باشد بخشی از خودمراقبتی است و حاصل آن انرژی بیشتر شما برای کمک به عزیزان‌تان است.

منبع: verywellmind

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه