آنوریسم؛ درد کنار ناف را جدی بگیرید!

آنوریسم؛ درد کنار ناف را جدی بگیرید!

در بدترین حالت آنوریسم شکمی ممکن است باعث پارگی شود و خونریزی داخلی ایجاد کند که برای زندگی فرد خطرناک است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال زنده ماندن خیلی پایین خواهد بود.

کد خبر : ۱۰۷۷۶۸
بازدید : ۸۰۳

برخلاف تصور بسیاری از افراد که درد ناف را مشکل جدی نمیدانند، درد کنار ناف خبر بیماری کشنده‌ای را میدهد که درصورت بی توجهی به سرعت جان فرد را می‌گیرد.

آنوریسم زمانی اتفاق می‌افتد که رگ اصلی (آئورت که خون بدن را تامین می‌کند)؛ به شدت ضعیف می‌شود. این موضوع باعث ورم رگ خواهد شد که ممکن است به مرور زمان بدتر شود؛ البته گاهی اوقات این اتفاق خیلی هم با سرعت رخ می‌دهد.

در بدترین حالت آنوریسم شکمی ممکن است باعث پارگی شود و خونریزی داخلی ایجاد کند که برای زندگی فرد خطرناک است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال زنده ماندن خیلی پایین خواهد بود، اما اگر زود تشخیص داده شود، گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارند تا بتوان زندگی فردِ مبتلا را نجات داد.

آنوریسم را به عنوان قاتل خاموش می‌شناسند

آنوریسم تشخیص راحتی ندارد و معمولاً علامت و نشانه خاصی با آن همراه نیست. خیلی از بیماران از آن مطلع نیستند و معمولاً به عنوان قاتل خاموش از این بیماری یاد می‌شود.

بسیاری از افراد زمانی متوجه این مشکل می‌شوند که در حال پیگیری برای بیماری‌های دیگر بوده اند؛ به عنوان مثال در موارد اورژانسی بعد از تصادف با ماشین ممکن است که سی تی اسکن آنوریسم را نشان دهد. طبق اطلاعات موجود، بعضی از علائم کلیدی هستند که ممکن است باعث شوند تا این وضعیت را راحت‌تر تشخیص دهید که در صورت شناسایی آن‌ها باید به پزشک مراجعه کرد.

علائم آنوریسم و دلیل درد کنار ناف سمت چپ

درد کنار ناف در قسمت چپ، ارتباط نزدیک با آنوریسم دارد که اغلب با برخی علائم به این مشکل مشکوک میشوند، علائمی شامل:

درد قوی یا تپش در قسمت چپ ناف: احساس درد در نزدیکی ناف می‌تواند یک علامت هشدار دهنده باشد. احساسِ درد قوی یا تپش در قسمت چپ ناف گاهی اوقات طبیعی است؛ اما از آنجایی که رگ آئورت رگ اصلی است و خون را از قلب به دیگر قسمت‌های بدن می‌برد، به خاطر همین باید درد در آن را جدی گرفت.

در چنین حالتی اگر فرد به آنوریسم مبتلا باشد، ممکن است یک تپش یا ضربان در ناحیه ناف بعد از غذا یا هنگام دراز کشیدن یا حتی در دوران بارداری تجربه کند. اگر متوجه این تپش شدید که یک علامت کلیدی است، می‌توانید مشکل را پیگیری کنید.

درد جلوی شکم و کمر درد از علائم کلیدی آنوریسم: درد مداوم و عمیق و گا‌ها ناگهانی در قسمت جلو یا کنار شکم یکی دیگر از علائم آنوریسم می‌باشد. این درد معمولاً رایج‌ترین علامت آنوریسم شکمی است که ممکن است به قفسه سینه یا دیگر قسمت‌ها هم انتقال پیدا کند و گاهی اوقات نشان دهنده وضعیتی خطرناک است.

افرادی که عوامل خطر مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، سابقه مصرف دخانیات یا سابقه ابتلا به آنوریسم را در خانواده شان دارند، باید بیشتر مراقب باشند و در مورد علائم حساسیت بیشتری نشان دهند.

مراقب پارگی آنوریسم باشید: متخصصان اعلام کرده اند که اگر علائم آنوریسم شکمی در مراحل اول شناسایی شود، راحت‌تر می‌توان جلوی پارگی را گرفت؛ در غیر این صورت باید جراحی صورت بگیرد. اگر آنوریسم پاره شود، باعث خونریزی داخلی خیلی شدید خواهد شد که معمولاً کشنده است. تقریباً از هر ۱۰ نفر؛ ۸ نفر قبل از این که به بیمارستان برسند، بر اثر این مسئله جان خود را از دست می‌دهند.

علائم آن هم شامل درد شدید و ناگهانی است که حالتی شبیه به حس پارگی چیزی در شکم یا کمر را ایجاد می‌کند و همزمان با آن؛ افت فشار خون و ضربان یا تپش در بدن اتفاق می‌افتد که حتماً باید به اورژانس مراجعه کرد.

منبع: ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید