۱۰‌ویژگی که نشان می‌دهد، از سلامتِ روان برخوردارید

۱۰‌ویژگی که نشان می‌دهد، از سلامتِ روان برخوردارید

اغلب آدم‌هایی که به لحاظِ روانی سالم هستند در ویژگی‌هایی با هم اشتراک دارند. این ویژگی‌ها باعث شده که آن‌ها سلامتِ روانی خودشان را حفظ کنند و بتوانند در برابر ناملایمات تاب‌آوری از خود نشان دهند.

کد خبر : ۱۰۸۷۷۵
بازدید : ۴۰۸۴

فرادید | مردم اغلب از من می‌پرسند سلامتی روانی چه معنایی دارد و چه کسی سالم محسوب می‌شود؟ درواقع آن‌ها می‌خواهند بدانند وقتی به سلامتِ روانی برسند چه رفتاری دارند و به چه شکلی دیده می‌شوند.


به گزارش فرادید، با‌اینکه این ویژگی‌ها از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما اغلب آدم‌هایی که به لحاظِ روانی سالم هستند در ویژگی‌هایی با هم اشتراک دارند. این ویژگی‌ها باعث شده که آن‌ها سلامتِ روانی خودشان را حفظ کنند و بتوانند در برابر ناملایمات تاب‌آوری از خود نشان دهند.


اگر شما در وضعیتِ خوبِ روانی باشید این ۱۰ مورد در موردِ شما صدق می‌کند:


۱۰. هر روز صبح که بیدار می‌شوید قدردان چیزی در زندگی‌تان هستید
در روز‌ها و هفته‌های بد ممکن است به اطراف‌تان نگاه کنید و ببینید به غیر از شما همه خوشحال هستند. زمانی که از چیزی رنج می‌برید، سخت است چیز‌های ارزشمندی که در زندگی‌تان وجود دارند را تأیید کنید و قدردان‌شان باشید. اما توانایی فکر کردن به حداقل یک‌چیزِ ارزشمند در زندگی و شکرگذاری روزانه به خاطر داشتنِ آن، نشانه‌ای از استقامت و تاب‌آوری است.


نشانه‌ای است از اینکه شما تمایل دارید چیز‌ها و روابطِ خوبی که دارید را ارج بنهید. سپاس‌گزاری به خاطرِ داشتنِ این موهبت‌ها اگر به صورتِ منظم صورت بگیرد، می‌تواند سلامتِ روانی‌تان را بهبود ببخشد.


۹. چیزی دارید که می‌توانید به خاطر داشتن یا تجربه کردنش شکرگزار باشید
ممکن است قراری دوستانه، تعطیلات، سفر یا چیزی بسیار ساده مثل تماشای فیلم محبوب‌تان در خلوتی شبانه در خانه‌ای امن و راحت باشد. اینکه بتوانید برای چیزی برنامه‌ریزی کنید یا در انجام کاری لذت و رضایت را تجربه کنید، نشانه‌ایست از اینکه به دنبال تجربه‌های مثبت در زندگی هستید که می‌تواند اضطراب و حسِ افسردگی را در شما کاهش دهد.


۸. احساس عصبانیت را رها می‌کنید و اجازه نمی‌دهید رنجی که دیگران بر شما رواداشته‌اند به مدتِ طولانی کینه و دشمنی در دل‌تان جای دهد
همه ما روابط تلخ و درگیری‌هایی را در مقاطعی در زندگی‌مان تجربه کرده ایم، اما چسبیدن به این وقایع مانع از آن می‌شود که بتوانیم در زندگی رو به جلو حرکت و پیشرفت کنیم. این حالت منجر به درونی کردنِ احساساتِ منفی مثل خشم، غم و حتی انزوا می‌شود و ما را از پیدا کردنِ دوستان و ساختنِ روابطِ جدید باز می‌دارد.


اگر بتوانید با موفقیت عصبانیت را رها کنید و فکر کردن به کسانی که مایه رنجش‌تان بودند، را متوقف کنید، احتمال تجربه آرامش در زندگی و دستیابی به سلامتِ روانی نیز بیش‌تر خواهد شد.


۷. از چیز‌های ساده در زندگی لذت می‌برید
آدم‌هایی که از سلامتِ روانی برخوردارند، اغلب کسانی هستند که چیز‌های بسیار ساده در زندگی، مثل قدم زدن در طبیعت، خندیدن با دوستان یا عزیزانشان یا گوش دادن به یک موسیقی خوب شادشان می‌کند. اگر سلامتِ روانی داشته باشید، لازم نیست که تجربه‌ها بسیار هیجان‌انگیز یا خارق‌العاده باشند، هر تجربه ساده‌ای شما را راضی و خوشحال می‌کند.


۶. وقتی اوضاع سخت می‌شود به تلاش‌تان ادامه می‌دهید
وقتی شرایط سخت می‌شود، انگیزه‌مند ماندن سخت می‌شود. ممکن است کم‌کم انرژی‌تان تقلیل رفته و امیدتان از دست برود. اما کسانی که سلامتِ روانی دارند حتی با سخت شدنِ شرایط نیز می‌توانند به تلاش ادامه دهند و این کار گاهی آن‌ها را مقاوم‌تر می‌کند.


۵. به دیگران کمک می‌کنید
آدم‌هایی که به لحاظِ روانی سالم و مقاوم هستند، فقط روی خودشان متمرکز نیستند. حتی وقتی شرایطِ خودتان چالش‌برانگیز است و تحتِ فشار هستید، به کمک کردن به دیگران و حمایت کردن از آن‌ها ادامه می‌دهید. حال ممکن است به دلیلِ فشار‌هایی که خودتان متحمل می‌شوید، نتوانید کار‌های خیلی بزرگی برای دیگران انجام دهید. اما تاحدی که در توان‌تان است سعی می‌کنید که دیگران را نیز در نظر داشته باشید و تلاش کنید دستِ یاری را به سوی آن‌ها هم دراز کنید.


۴. از خودتان مراقبت می‌کنید
آدم‌هایی که به لحاظِ روانی سالم هستند به دیگران اهمیت می‌دهند، اما نه تا حدی که خودشان را فراموش کنند. شما اطمینان حاصل می‌کنید که نیازهای‌تان برطرف می‌شود، زیرا می‌دانید فقط در اینصورت است که می‌توانید به دیگران بیش‌تر کمک کنید و در روابطی که دارید حاضر باشید.


۳. خط قرمز‌ها و مرز‌های خوبی در زندگی دارید
دانستنِ زمانِ نه‌گفتن و حریم قائل شدن برای خود، باعث می‌شود که سلامتِ روانی ما حفظ شود. امکانش هست که بدون عبور از فضا و حریم خصوصی‌مان بتوانیم فردی مفید باشیم و به دیگران هم کمک کنیم.


۲. نسبت به چیزی که دیگران دارند حسادتی ندارید
وقت‌تان را صرفِ مقایسه خودتان با دیگران و چیز‌هایی که آن‌ها دارند، نمی‌کنید. روی چیزی که می‌خواهید و چیزی که در دسترس‌تان است تمرکز می‌کنید.


۱. می‌توانید حتی وقتی زندگی خودتان غرق در چالش است برای دیگران خوشحال باشید
ظرفیت و تواناییِ خوشحال بودن برای دیگران و ابراز این خوشحالی یکی از مهم‌ترین جلوه‌های سلامتیِ روان است. این یعنی می‌توانید فراتر از درد و رنجی که دارید را بنگرید و فارغ از اینکه در زندگی خودتان چه چالش‌هایی وجود دارد برای موفقیت‌ها و شادی‌های دیگران، شاد باشید.


دستیابی به برخی از این ویژگی‌ها کار سختی به نظر می‌رسد. بعضی از ما در خانواده‌هایی بزرگ شده‌ایم که در آن‌ها منفی‌بافی، درگیری و ترس جزء جدایی‌ناپذیرِ زندگی بوده است. شکستنِ این چرخه‌های معیوب و ساختنِ عادت‌های تازه همیشه آسان نیست. یادگرفتنِ چارچوب‌بندیِ مجددِ افکار‌مان و همیشه آماده بودن برای لذت بردن از هر آنچه در اطراف‌مان است، مهارت‌های بزرگی هستند که باید برای داشتنِ سلامتِ روانیِ بهتر، آن‌ها را کسب کنیم.


منبع: The Psychology Today
نویسنده: Carla Shuman Ph.D.
ترجمه: عاطفه رضوان‌نیا- سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید