ضدعفونی کردن اسکاچ با چند روش ساده

ضدعفونی کردن اسکاچ با چند روش ساده

اسفنج آشپزخانه اغلب برای شستن ظرف ها، تمیز کردن سطوح کابینت و... بکار می‌روند و بر خلاف تصور بسیاری از افراد یکی از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه است و در هر چهار سانتی متر مربع اسفنج حدود ۱۳۴ هزار باکتری وجود دارد.

کد خبر : ۱۱۰۱۴۳
بازدید : ۷۹۷

فرادید | اسفنج‌ها و اسکاچ‌ها که یکی از کاربردی‌ترین ابزار‌های پاکسازی در آشپزخانه شما هستند، خود نیاز به تمیز شدن منظم دارند.

آن‌ها نقش کلیدی در درخشش ظروف خانه شما ایفا می‌کنند، اما در عین حال میزان چشمگیری از میکروب‌ها و باکتری‌ها را نیز در خود جای می‌دهند. اسکاچ‌ها و اسفنج‌هایی که در ظاهر خشک هستند، اما درون آن‌ها کاملا مرطوب باقی مانده، مکان مناسبی برای رشد این ذرات هستند.

اسفنج آشپزخانه اغلب برای شستن ظرف ها، تمیز کردن سطوح کابینت و... بکار می‌روند و بر خلاف تصور بسیاری از افراد یکی از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه است و در هر چهار سانتی متر مربع اسفنج حدود ۱۳۴ هزار باکتری وجود دارد.

بنابراین اگر همه نقاط آشپزخانه را تمیز می‌کنید، اما فکر می‌کنید که اسکاچ و اسفنج ظرفشویی به علت تماس دائمی شان با آب و مواد شوینده، جزو تمیزترین قسمت‌های خانه اند، سخت در اشتباهید پس بهتر است همیشه اسکاچ و اسفنج‌های ظرفشویی را به طریقه‌ای که در این بخش آورده ایم، تمیز و ضد عفونی کنید.

راهنمای شستن اسکاچ و اسفنج ظرفشویی

برای شستن اسکاچ ظرفشویی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که هر یک دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند.

روش‌های اول تا سوم برای شستشوی روزانه اسکاچ ظرفشویی مناسب بوده و در صورت استفاده منظم از آن‌ها، به همراه تعویض ماهانه اسکاچ ظرفشویی، نیازی به استفاده سفید کننده نخواهد بود.

۱. اسکاچ ظرفشویی یا اسفنج را به ماشین ظرفشویی بسپارید

گاهی اوقات ساده‌ترین راه حل ممکن برای حل یک مشکل، می‌تواند بهترین راه حل نیز باشد. مهم نیست که اسکاچ یا اسفنج مورد استفاده شما از چه جنسی است. کافی است تا پس از شستشوی سینک و ظرف‌هایی که با دست شسته‌اید، اسکاچ ظرفشویی را به خوبی شسته و بچلانید. سپس پیش از استفاده مجدد، آن را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید.

بهتر است تقریبا هر بار که از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید اسفنج یا اسکاچ را نیز درون آن قرار دهید. پس از آن که یک سیکل از کار ماشین ظرفشویی به اتمام رسید، اسکاچ یا اسفنج شما کاملا تمیز شده و برای استفاده دوباره در آشپزخانه آماده شده است.

توجه داشته‌باشید که برای تمیزشدن اسکاچ، ماشین ظرفشویی باید در حالت SaniWash/Anti-Bacterial Cycle قرار بگیرد و دمای آب به ۷۰ درجه سانتی‌گراد (۱۵۵ درجه فارنهایت) برسد.

۲. مایکرویو، اسفنج شما را تمیز می‌کند

ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد، در آشپزخانه خود ماشین ظرفشویی نداشته باشید. در اینجا داشتن مایکرویو به کمک شما می‌آید. تمیز کردن اسکاچ ظرفشویی در مایکرویو یک روش سریع و کارآمد است. توجه کنید که پیش از قرار دادن اسفنج در مایکرویو حتما مواد غذایی و سایر خرده‌ریز‌ها را از سطح آن جدا کنید و سپس آن را با آب خیس کنید.

مقدار رطوبت اسفنج باید به حدی باشد که از آب اشباع شود، اما چکه نکند. سپس به مدت یک تا دو دقیقه آن را در مایکرویو قرار دهید. از آن جایی که اسفنج ممکن است بسوزد، چشم از آن برندارید و در صورت نیاز آن را پیش از مدت زمان مشخص‌شده از مایکرویو خارج کنید. همچنین پیش از استفاده مجدد باید صبر کنید تا اسکاچ کاملا خشک شود.

۳. از سرکه کمک بگیرید

اگر به فکر یک راه حل طبیعی برای ضدعفونی کردن اسکاچ یا اسفنج ظرفشویی خود هستید، آن را داخل سرکه قرار دهید. بهتر است در این روش از سرکه‌ای استفاده کنید که غلظت اسید آن بالاتر از سرکه سفید معمولی باشد. یک کاسه را از سرکه پر کنید. اگر چیزی به سطح اسفنج چسبیده، آن را جدا کنید.

سپس اسفنج را به خوبی شسته و بچلانید. حالا آن را درون ظرف سرکه بیندازید و اجازه دهید تا به مدت پنج دقیقه کاملا خیس بخورد. در این مرحله بار دیگر اسفنج را شستشو داده و آبش را بگیرید. بهتر است سرکه‌ای که در اینجا استفاده می‌کنید یک سرکه تند و غیر خوراکی باشد، چرا که می‌بایست غلظت اسید آن بالاتر از حد معمول باشد.

از آن جایی که در حین آبکشی نهایی اسفنج، ممکن است سرکه‌ی موجود روی سطح آن، پوست دست شما را تحریک کند، بهتر است در طول فرآیند آبکشی از دستکش استفاده کنید.

توجه داشته باشید که پس از اتمام مراحل شستشوی ظروف، هرگز اسکاچ‌ها را در قسمت‌های آلوده سینک یا کانتر آشپزخانه نگذارید و اگر مکان مشخصی برای قراردادن آن‌ها در نظر دارید، هربار پس از اتمام شسشتو، آن قسمت‌ها را نیز به‌خوبی شسته و تمیز نگه دارید تا از تجمع ذرات میکروبی جلوگیری شود.

ضدعفونی کردن اسکاچ
روش‌های دیگری نیز برای تمیز و ضدعفونی کردن اسکاچ وجود دارد که عبارتند از:

• بعد از اتمام شست و شوی ظروف باید این وسایل را با آب گرم و مایع ظرف شویی بشویید و با فشار زیاد، آب را از بافت آن خارج کنید و سپس در جایی که هوا جریان دارد، مثلا در کنار پنجره قرار دهید تا خشک شود. ‏

• برای از بین بردن میکروب‌های احتمالی، هر چند وقت یک بار اسفنج و اسکاچ را با شوینده ضدعفونی کننده استریل کنید، به این نحو که ۱۰ درصد سفید کننده را با ۹۰ درصد آب مخلوط کنید و چند ساعتی بگذارید این وسایل در آن غوطه ور باشد.

سپس آن را از این محلول خارج و به خوبی آبکشی کنید. تحقیقات نشان داده است که بخش عمده میکروب‌ها با این روش از بین می‌رود. همچنین می‌توانید این وسایل را چند ساعتی در مجاورت نور آفتاب قرار دهید تا میکروب زدایی شود.

• در صورتی که اسفنج و اسکاچ پاره و فرسوده شده باشد، بلافاصله آن را دور بیندازید و اسفنج نو جایگزین آن کنید. بهتر است هر دو هفته یک بار اسفنج را تعویض کنید. به این نکته هم توجه کنید که اگر اسفنج با خون و زواید گوشت و مرغ و ماهی تماس پیدا کرد با دقت بیشتری آن را بشویید.

پیشنهاد می‌شود اسفنج و اسکاچ و سیم ظرف شویی از دیگر اسفنج‌هایی که سطوح آشپزخانه، سینک یا تخته مرغ و ماهی با آن تمیز می‌شود، تفکیک شود.

• آبلیمو روش خوبی برای پاکسازی اسفنج‌های آشپزخانه است و یک عامل ضد باکتری طبیعی به شمار می‌رود که به ضدعفونی کردن سطوح و اجسام کمک می‌کند. برای ضد عفونی کردن اسفنج آشپزخانه با آبلیمو آب داغ را در ظرفی بریزید و سپس آب چند لیمو را به آن اضافه کنید و سپس، اسفنج را برای ۲۰ دقیقه در این ترکیب قرار دهید و در آخر، اسفنج را با آب سرد و صابون مایع بشویید.

هرچند وقت یک‌بار اسکاچ‌ها یا اسفنج‌های ظرفشویی را ضدعفونی کنیم؟

گفته شده که چه بخواهیم و چه نخواهیم سینک آشپرخانه یکی از کثیف‌ترین نقاط خانه است و اسکاچ‌هایی که برای شستشوی ظروف در سینک از آن‌ها کمک می‌گیریم نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ بنابراین در پاسخ به سوال بالا باید بگوییم که ضدعفونی‌کردن اسکاچ ظرفشویی می‌بایست به صورت روزانه انجام شود.

از آن‌جایی که اسکاچ‌ها پس از ضدعفونی‌شدن باید خشک شوند بهتر است که در آشپرخانه به‌طور همزمان چند اسفنج یا اسکاچ داشته باشید. این کار باعث می‌شود که در طول روز نگران شستشوی ظرف‌هایتان با یک وسیله کثیف نباشید!

از اسفنج‌ها برای مدت زمان طولانی استفاده نکنید

تا به حال متوجه بوی بد اسکاچ ظرفشویی خود شده‌اید؟ این بوی بد ناشی از ایجاد کلنی توسط باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا روی سطح اسفنج یا اسکاچ است. در بهترین حالت اگر به صورت روزانه اقدام به ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی کنید، می‌توانید به مدت دو هفته از آن استفاده نمایید. اسفنج‌های میکروفایبر نیز در صورت شستشوی مداوم می‌توانند تا یک ماه در آشپرخانه استفاده شوند.

از پارچه‌های نخی یا حوله‌ای مخصوص ظروف به جای اسفنج استفاده نکنید

برخی از افراد ممکن است استفاده از پارچه‌های مخصوص شستشو را به استفاده از اسفنج ترجیح بدهند. اما این کار از نظر بهداشتی درست نیست. زیرا پارچه‌ها به سرعت اسفنج خشک نمی‌شوند بنابراین احتمال رشد ذرات میکروبی نیز در آن‌ها بیشتر خواهد بود.

همچنین آن‌ها برای تمیز ماندن باید بسیار بیشتر شسته شده و ضدعفونی شوند، که اغلب پشت گوش انداخته می‌شود. استفاده از پارچه نه تنها نیاز به شستشوی مداوم، بلکه بعضا نیاز به تعویض روزانه نیز دارد.

حرف آخر

اگرچه روش‌های ضدعفونی کردن اسفنج‌های آشپزخانه کارآمد هستند، اما همچنان باید جایگزینی آن‌ها دو بار در ماه را مد نظر قرار دهید. در شرایطی که ظاهر اسفنج‌های آشپزخانه ممکن است تمیز و خوب به نظر برسد، اما درون آن‌ها می‌تواند منزل میکروب‌ها و مواد زائد خطرناک باشد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید