کشف دندان ۱.۸ میلیون ساله‌ی انسان اولیه در گرجستان

کشف دندان ۱.۸ میلیون ساله‌ی انسان اولیه در گرجستان

باستان‌شناسان در گرجستان یک دندان ۱.۸ میلیون ساله متعلق به گونه‌های اولیه‌ی انسان را یافته‌اند.

کد خبر : ۱۱۰۳۵۴
بازدید : ۱۶۸۴

فرادید | باستان‌شناسان در گرجستان یک دندان ۱.۸ میلیون ساله متعلق به گونه‌های اولیه‌ی انسان را یافته‌اند که به گفته‌ی آن‌ها این منطقه را به خانه‌ی یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسانِ ماقبل تاریخ در اروپا تبدیل می‌کند.

به گزارش فرادید؛ این دندان نزدیک روستای اُرُزمانی (Orozmani) کشف شد که حدود ۶۰ مایلی جنوب غرب پایتخت گرجستان؛ تفلیس و نزدیک دمانیسی (Dmanisi) است، جایی که جمجمه‌های انسان متعلق به ۱.۸ میلیون سال پیش در اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ پیدا شدند.

کشف دندان ۱.۸ میلیون ساله‌ی انسان اولیه در گرجستان

یافته‌های بدست‌آمده در دمانیسی، قدیمی‌ترین اکتشاف در دنیای خارج از آفریقا بودند و درک دانشمندان را از تکامل انسان اولیه و الگو‌های مهاجرت او تغییر دادند. تازه‌ترین اکتشاف این سایت حدود ۱۲ مایل دورتر به گفته‌ی کارشناسان شواهد بیشتری را ارائه کرده که نشان می‌دهد ناحیه‌ی کوهستانی جنوب قفقاز احتمالاً یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان‌های اولیه پس از مهاجرت به خارج از آفریقا است.

به گزارش مرکز ملی تحقیقات باستان‌شناسی و پیش از تاریخ گرجستان: «اُرُزمانی و دمانیسی مرکز قدیمی‌ترین تراکم جمعیت انسان‌های اولیه یا هوموی اولیه (early Homo) در دنیای خارج از آفریقا هستند.» جورجی بیدزیناشویلی رهبر علمی تیم حفاری می‌گوید که به تصور او این دندان متعلق به خویشانِ Zezva و Mzia است.

جَک پِرت دانشجوی باستان‌شناسی که دندان را در اُرُزمانی یافت می‌گوید: «این یافته‌ها نه فقط برای این سایت بلکه برای گرجستان و داستانِ انسان‌هایی که آفریقا را ۱.۸ میلیون سال پیش ترک کردند فوق‌العاده است و گرجستان را به مکان واقعاً مهمی برای انسان‌شناسی دیرین و به طور کلی داستان انسان تبدیل می‌کند.» قدمت قدیمی‌ترین فسیل‌های هومو در دنیا به حدود ۲.۸ میلیون سال پیش باز می‌گردد، یعنی بخشی از آرواره‌ای که در اتیوپی امروزی کشف شد.

منبع: theguardian

مترجم: زهرا ذوالقدر

۵
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید