(ویدئو) فناوری ۱۰ سال پیش اندروید در آیفون ۱۴

(ویدئو) فناوری ۱۰ سال پیش اندروید در آیفون ۱۴

اپل هیچ تخمین رسمی در مورد تاثیر استفاده از ویژگی نمایشگر همیشه روشن بر عمر باتری ارائه نکرده است، از این رو وب سایت فون آرنا آزمایش خود را در این زمینه انجام داده است.

کد خبر : ۱۱۱۱۷۵
بازدید : ۹۲۳

ویژگی جدید نمایشگر همیشه روشن (Always-on display) در سری پرو آی‌فون ۱۴ مدت هاست که عرضه شده است. تلفن‌های هوشمند اندرویدی حدود یک دهه است که دارای ویژگی مشابهی هستند!

با این وجود، اپل توضیح خود در مورد این که چرا اینقدر طول کشیده است تا این ویژگی را در تلفن‌های همراه خود ارائه کند، دارد که با کارایی نمایشگر و به حداقل رساندن مصرف انرژی در حالت نمایشگر همیشه روشن ارتباط دارد.

با فناوری جدید نمایشگر، آی‌فون ۱۴ پرو می‌تواند نرخ تازه‌سازی (Refresh rate) صفحه نمایش خود را به ۱ هرتز کاهش دهد که ۶۰ برابر کمتر از یک نمایشگر سنتی است و این عنصر جادویی است که اپل برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در انتظار آن بوده است.

اما آیا واقعا این کار را کرده است؟ و میزان مصرف باتری در حالت نمایشگر همیشه روشن آی‌فون ۱۴ پرو چقدر است؟ اپل هیچ تخمین رسمی در مورد تاثیر استفاده از ویژگی نمایشگر همیشه روشن بر عمر باتری ارائه نکرده است، از این رو وب سایت فون آرنا آزمایش خود را در این زمینه انجام داده است.

برای این آزمایش، شرایط به شرح زیر بوده است:

- آزمایش با استفاده از یک دستگاه آی‌فون ۱۴ پرو انجام شد.

- میزان مصرف باتری در حالت نمایشگر همیشه روشن در یک بازه زمانی ۸ ساعته (۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر) اندازه گیری شد.

- تلفن همراه طی آزمایش بدون سیم کارت فعال بود.

- طی مدت آزمایش از تلفن همراه اصلا استفاده نشد.

- تلفن همراه با چند اپلیکیشن اصلی و یک اپلیکیشن رسانه اجتماعی (اینستاگرام) فعال راه اندازی شد.

مصرف باتری طی دو روز اندازه گیری شد. در روز نخست، ویژگی نمایشگر همیشه روشن فعال بود و در روز دوم این ویژگی غیرفعال بود. سطح باتری در آغاز آزمایش هر دو روز ۱۰۰ درصد بود.

نتایج آزمایش نمایشگر همیشه روشن آی‌فون ۱۴ پرو به شرح زیر است:

روز نخست (ویژگی نمایشگر همیشه روشن فعال در بازه زمانی ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر) - در پایان زمان آزمایش شارژ باتری از ۱۰۰ درصد به ۹۴ درصد کاهش یافت.

روز دوم (ویژگی نمایشگر همیشه روشن غیرفعال در بازه زمانی ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر) - در پایان زمان آزمایش شارژ باتری همچنان ۱۰۰ درصد بود.

به نظر می‌رسد که فعال بودن ویژگی نمایشگر همیشه روشن آی‌فون ۱۴ پرو حدود ۶ درصد از شارژی باتری را در یک بازه زمانی ۸ ساعته کاهش می‌دهد. با این وجود، باید به یک نکته توجه داشت که اپل به این که به طور مصنوعی مدت زمان ۱۰۰ درصد باقی ماندن شارژ باتری را طولانی می‌کند، شناخته شده است. در نتیجه، اختلاف ۶ درصد ممکن است دقیق نباشد.

اگر ۱ درصد تغییرپذیری را در نظر بگیریم، میزان کاهش شارژ واقعی باتری برای ۸ ساعت استفاده از ویژگی نمایشگر همیشه روشن ممکن است حدود ۵ درصد باشد.

یک ترفند برای نمایشگر همیشه روشن

یکی از مواردی که بسیاری از کاربران و منتقدان از آن گله دارند، عدم وجود گزینه‌های سفارشی‌سازی برای ویژگی جدید نمایشگر همیشه روشن در سری آی‌فون ۱۴ پرو است.

در حال حاضر می‌توانید این ویژگی را همان گونه که اپل طراحی کرده است، استفاده کنید یا آن را به طور کامل غیرفعال کنید.

برخی به این نکته اشاره داشته اند که ویژگی نمایشگر همیشه روشن می‌تواند یک عامل حواس پرتی باشد و به جای مفید بودن حتی موجب افزایش اضطراب کاربر شود.

یکی از راه‌های رفع این مشکل دور زدن محدودیت‌های اپل است. یک گزینه پنهان برای کم نور کردن ویژگی نمایشگر همیشه روشن وجود دارد تا کمتر موجب حواس پرتی شما شود. برای این کار باید حالت تمرکز (Focus mode) فعال انتخاب شود.

پس یک حالت تمرکز را تنظیم کرده و روند زیر را دنبال کنید:

به آدرس Settings > Focus مراجعه کرده و گزینه Focused را فعال کنید.

از قسمت Options گزینه Lock Screen را انتخاب کنید.

گزینه Dim Lock Screen را فعال کنید.

با این کار تصویر زمینه رنگارنگ تقریبا حالتی تیره به خود می‌گیرد، اما همچنان زمان، تاریخ، و ویجت‌های انتخابی نمایش داده می‌شوند.

نکات و ترفند‌های نمایشگر همیشه روشن

نخستین و آشکارترین مورد خاموش کردن نمایشگر در زمانی است که به ویژگی نمایشگر همیشه روشن نیاز ندارید.

شرایطی که در آن‌ها ویژگی نمایشگر همیشه روشن به طور اتوماتیک غیرفعال می‌شود، شامل موارد زیر می‌شوند:

نمایشگر آی‌فون رو به سطح قرار گرفته باشد.

آی‌فون در جیب یا کیف کاربر قرار داشته باشد.

ویژگی تمرکز خواب (Sleep Focus) فعال باشد.

حالت نیروی کم (Low Power Mode) فعال باشد.

آی‌فون به CarPlay متصل باشد.

کاربر در حال استفاده از ویژگی Continuity Camera باشد.

کاربر برای مدتی از آی‌فون خود استفاده نکند (دستگاه می‌تواند الگو‌های فعالیت کاربر را فرا گرفته و بر اساس آن نمایشگر را خاموش کند، از جمله اگر زنگ هشدار یا برنامه خواب تنظیم شده باشند).

آی‌فون تشخیص دهد که کاربر با یک اپل واچ جفت شده از آن دور شده است (ویژگی نمایشگر همیشه روشن زمانی که اپل واچ به آی‌فون نزدیک شود، دوباره روشن می‌شود).

مشخصات آی‌فون ۱۴ پرو

قلب تپنده آی‌فون ۱۴ پرو پردازنده‌ای ۱۶ بایونیک (۴ نانومتری) است. این تلفن هوشمند دارای نمایشگر اولد ۶.۱ اینچی ۱۲۰ هرتزی است که از فناوری‌های اچ‌دی‌آر ۱۰ و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند.

آی‌فون ۱۴ پرو از نظر حافظه داخلی و حافظه رم در انواع ۱۲۸ گیگابایت/۶ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت/۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت/۶ گیگابایت و ۱ ترابایت/۶ گیگابایت در دسترس است.

این گوشی هوشمند دارای دوربین سه گانه است که دوربین اصلی آن ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی است. دوربین سلفی این تلفن همراه نیز ۱۲ مگاپیکسلی است.

نیروی مورد نیاز آی‌فون ۱۴ پرو را یک باتری لیتیوم یون ۳۲۰۰ میلی آمپر ساعتی تامین می‌کند که از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید