(ویدئو) رمز و راز ساخت بزرگترین شهر شناور جهان در عربستان

(ویدئو) رمز و راز ساخت بزرگترین شهر شناور جهان در عربستان

در این مجتمع می‌توان یک زندگی ویژه در هماهنگی با طبیعت را از طریق یک موقعیت ایده‌آل در دریای سرخ در نزدیکی کانال سوئز تجربه کرد که حدود ۱۳ درصد از تجارت جهانی از این کانال می‌گذرد.

کد خبر : ۱۱۱۷۹۸
بازدید : ۳۲۷۲

عربستان سعودی جایی در امتداد دریای سرخ، نزدیک به کانال سوئز، در حال ساخت یک شهر شناور است که چهره صنعت جهان را به کلی دگرگون خواهد کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در زمان آغاز پروژه اعلام کرد که این شهر جدید دقیقا به همان شکلی که نام دارد، بخشی از پروژه بزرگ سلطنتی نئوم (Neom) است و بر ایجاد یک مرکز لجستیک جدید متمرکز است که «رویکرد جهان برای توسعه صنعتی در آینده» را بازتعریف خواهد کرد.

این موضوع اولین بار در نوامبر سال گذشته اعلام شد و تکمیل کامل آن تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است. انتظار می‌رود برخی از ویژگی‌های کلیدی آن - از جمله امکانات لجستیکی پیشرفته - تا سال ۲۰۲۵ شکل بگیرند.

اکساگون قرار است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۹۰ هزار نفر را در خود جا دهد و اولین مورد آن پیش‌بینی می‌شود که در اوایل سال آینده محقق شود.

اما دقیقا در اکساگون چه خبر خواهد بود؟

قرار است قسمت وسیعی از بخش جنوب غربی شهر نیوم عربستان توسط مجتمع صنعتی اکساگون اشغال شود. همچنین تمرکز این مجتمع روی محیط شهری اساسی پیرامون بندر یکپارچه و مرکز لجیستک خواهد بود تا بتواند بخش زیادی از جمعیت شهر صنعتی را در خود جای دهد.

همچنین این پروژه با استفاده از روش‌های بهینه اراضی برای حفظ ۹۵ درصدی زیست محیط طبیعی به اجرا خواهد رسید. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اکساگون به عنوان بزرگترین مجتمع صنعتی شناور جهان می‌تواند اقتصاد عربستان را متحول سازد.

در این مجتمع می‌توان یک زندگی ویژه در هماهنگی با طبیعت را از طریق یک موقعیت ایده‌آل در دریای سرخ در نزدیکی کانال سوئز تجربه کرد که حدود ۱۳ درصد از تجارت جهانی از این کانال می‌گذرد. همچنین این شهر با برخورداری از تاسیسات بندری پیشرفته و ارتباط آن با فرودگاه می‌تواند به یکی از پیشرفته‌ترین مراکز لجستیکی از لحاظ فناوری در جهان تبدیل شود.

پروژه نیوم می‌تواند به کمک مجتمع صنعتی اکساگون نخستین سیستم زیست محیطی یکپارچه جهان و اکوسیستم بندری را ارائه کند که در آن عملیات بندر، لجستیک و تسهیلات تحویل ریلی به شکل یکپارچه در دسترس خواهند بود. همچنین با این پروژه سطح تولید جهانی گاز‌های گلخانه‌ای نیز به صفر کاهش پیدا خواهد کرد.

ضمن این که فرایند واردات، خدمات لجستیکی و دیجیتال یکپارچه و امکان تحویل‌دهی ایمن و به موقع نیز فراهم می‌شود که برای شرکای صنعتی بازدهی مقرون‌به‌صرفه‌ای را به همراه خواهد داشت.

بزرگترین مجتمع صنعتی شناور جهان از فناوری‌های پیشرفته‌ای، چون اینترنت اشیا، تعامل انسان و ماشین، هوش مصنوعی، امکان پیش‌بینی و رباتیک برخوردار خواهد بود که تمام آن‌ها با شبکه‌ای از مراکز توزیع کاملا اتوماتیک همکاری خواهند داشت. در واقع پروژه نیوم به دنبال ایجاد زنجیره کاری پیشرفته، هوشمند و کارآمد است.

از اهداف اصلی مجتمع OXAGON می‌توان به ایجاد اقتصاد دورانی واقعی با زیست محیط مشارکتی بر پایه تحقیق و نوآوری اشاره کرد. همچنین این شهر یک سیستم زیست محیطی در آموزش، تحقیق و نوآوری را نیز شامل می‌شود تا بتواند با مراکز جهانی به رقابت بپردازد.

منبع: برترین ها

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید