بازگشت بورس به مدار صعودی!

بازگشت بورس به مدار صعودی!

بورس اوراق‌بهادار تهران در جریان معاملات روز شنبه به مدار صعودی بازگشت، اما این بازگشت به‌معنای عملکرد مطلوب بازار سهام طی روز یادشده نبود، چراکه در این روز برآیند معاملات تمام صنایع حاضر در بورس تهران با زیان مواجه شد.

کد خبر : ۱۱۲۵۰۱
بازدید : ۴۶۳

در جریان دادوستد‌های بازار سهام در اولین روز معاملاتی هفته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای ضمن افزایش ۲۹/ ۰‌درصدی در سطح یک‌میلیون و ۲۴۷‌هزار واحد قرار گرفت. نماگر هم‌وزن بازار، اما برخلاف شاخص‌کل با کاهش ۸۹/ ۰‌درصدی تا سطح ۳۶۱‌هزار واحد عقبگرد داشت.

نبود جریان نقدینگی کافی در بازار سهام در کنار بی خبری و ابهامات موجود در بازار، بورس تهران را در روند رکودی و فرسایشی پایدار کرده است؛ این در حالی است که با ابلاغ بسته ۱۰بندی حمایت فوری از بازار سرمایه؛ اصل سهام و سود ۲۰‌درصدی ۹۶‌درصد از حقیقی‌ها بیمه شد، به‌طوری‌که در بسته ۱۰‌بندی حمایت فوری از بازار سرمایه مصوباتی از جمله بیمه‌شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال‌آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور دیده می‌شود، ضمن اینکه بسته جامع حمایتی بازار سرمایه که در هفته گذشته طراحی و در جلسات رده‌عالی مقامات اقتصادی کشور مطرح‌شده بود، از شنبه صبح اجرایی شد.

بورس شنبه

بورس اوراق‌بهادار تهران در جریان معاملات روز شنبه به مدار صعودی بازگشت، اما این بازگشت به‌معنای عملکرد مطلوب بازار سهام طی روز یادشده نبود، چراکه در این روز برآیند معاملات تمام صنایع حاضر در بورس تهران با زیان مواجه شد. بر این اساس نماگر اصلی بازار سهام در اولین روز معاملاتی هفته با افزایش ۲۹/ ۰‌درصدی در سطح یک‌میلیون و ۲۴۷‌هزار واحد قرار گرفت، اما نماگر هم‌وزن بازار برخلاف شاخص‌کل با افت ۸۹/ ۰‌درصدی تا سطح ۳۶۱‌هزار واحد عقب‌نشینی داشت و بر این اساس نماگر مذکور در کمترین مقدار از اوایل فروردین‌ماه سال‌جاری قرار گرفته است.

این در حالی است که ارزش معاملات خرد سهام (سهام + حق‌تقدم) از ابتدای آبان در روند صعودی قرار دارد و با رسیدن به سطوح نیمه اول شهریور‌ماه در روز شنبه رقم هزار و ۸۳۹‌میلیارد تومان را به‌ثبت رساند، ضمن اینکه حدود ۶۸۶‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد؛ به‌طوری که در جریان روند رکودی بازار سرمایه گروه «محصولات شیمیایی» بیش از ۱۴۸‌میلیارد تومان و صنعت «بانک» با خروج پول حدود ۹۰‌میلیارد تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را داشتند.

به تفکیک نماد‌های معاملاتی نیز طی دادوستد‌های روز گذشته بازار سهام «وبملت» با خروج حدود ۳۳‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن «فولاد» با خروج بیش از ۳۲‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نماد‌های معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت.

در رتبه بعدی جدول نیز «میدکو» با خروج حدود ۳۰‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز شنبه را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نماد‌های «خموتور» و «وصنعت» به ترتیب با ورود پول حدود ۶/ ۴‌میلیارد‌تومان و بیش از ۶/ ۱‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.

روند معاملات

نگاهی دقیق‌تر به روند معاملات بازار سهام در روز شنبه نشان می‌دهد که نماگر اصلی بورس تهران از ابتدای معاملات تحت‌تاثیر معاملات پالایشی ها، فلزات اساسی و خودرویی‌ها با افزایش حدود چهار‌هزار واحدی همراه شد، به‌طوری‌که شاخص‌کل در میانه معاملات روز گذشته افزایش حدود پنج‌هزار و ۴۰۰ واحدی را ثبت کرده و نماد‌های «فولاد» با ۹۵۰، «شبندر» با ۸۶۸ واحد و «فملی» با ۸۴۰واحد بیشترین نقش را در صعود شاخص‌کل داشتند.

با این‌وجود نگاهی به معاملات این سه‌نماد نشان می‌دهد که قیمت آخرین معامله آن‌ها به کم‌تر از قیمت پایانی رسیده است. موضوعی که از افزایش فشار فروش یا حداقل کاهش تقاضا در بازار حکایت دارد. شاخص هم‌وزن، اما برخلاف شاخص‌کل در مدت زمان یادشده افت حدود ۸۲۰واحدی را به‌ثبت رساند.

نهایتا شاخص‌کل در حالی در اولین روز هفته افزایش بیش از ۳هزار و ۵۰۰ واحدی را ثبت کرد که از یک‌سو در نیم ساعت ابتدایی حدود ۶هزار واحد افزایش یافته بود و از سوی دیگر، از ساعت۱۰ شاهد عقب‌نشینی شاخص‌کل بودیم.

این در حالی است که نماد‌های معاملاتی «شبندر»، «فملی» و «فولاد» در این روز بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص‌کل را داشتند، اما در مقابل‌نماد معاملاتی «رمپنا» تاثیر منفی بر شاخص‌کل داشت، اما به دلیل ناچیزبودن این تاثیر در مقایسه با تاثیر مثبت سهام بزرگ بازار، نماد یادشده تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد شاخص‌کل در روز یادشده نداشت. در‌مرتبه دوم نیز‌نماد «شبهرن» با ۶۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص‌کل بیشترین تاثیر منفی بر نماگر یادشده را به‌ثبت رساند.

رفتار شاخص‌کل

بر اساس تحلیل کارشناسان، بررسی رفتار شاخص‌کل در دو سال‌گذشته نشان می‌دهد که نماگر یادشده در سومین موج نزولی بزرگ خود قرار دارد. شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار از آذر‌ماه سال‌۹۹ در یک موج نزولی قرار گرفت و در مدت ۱۰۸روز کاری ۸/ ۲۸‌درصد از ارزش خودش را از دست داد و از محدوده یک‌میلیون و ۵۲۷‌هزار واحدی به یک‌میلیون و ۹۶‌هزار واحد در خرداد۱۴۰۰ سقوط کرد.

بعد از آن یک موج صعودی را شروع کرد که هر چند بازدهی ۴۳‌درصدی را به‌دنبال داشت، اما در نهایت نتوانست به‌جایی بهتر از سقف قبلی خود دست پیدا کند، از این‌رو نماگر یادشده در محدوده یک‌میلیون و ۵۸۰‌هزار واحدی در شهریور۱۴۰۰ متوقف شد و از این محدوده یک موج نزولی قوی دیگر را شکل داد و رقمی در حدوده ۲۴‌درصد از ارزش خود را در مدت ۱۰۴روز کاری از دست داد، ضمن اینکه در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به عدد یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحدی رسید.

از این محدوده یک موج صعودی دیگر با بازدهی ۳۳‌درصدی شکل گرفت، اما بازهم شاخص‌کل نتوانست از سقف‌های قبلی خود عبور کند و در محدوده یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحدی در اردیبهشت۱۴۰۱ متوقف شد. نماگر یادشده برای بار سوم برای عبور از این مقاومت شکست خورد و یک موج نزولی دیگر و برای بار سوم از این محدوده شکل گرفت.

با درنظرگرفتن رفتار شاخص‌کل در گذشته به‌نظر می‌رسد اگر نماگر یادشده بخواهد روند حرکتی دو سال‌گذشته خود را تکرار کند، احتمالا اهداف یک‌میلیون و ۲۲۰‌هزار واحد و یک‌میلیون و ۱۵۰‌هزار واحدی را پیش‌روی خود خواهد داشت؛ این در حالی است که اغلب تحلیلگران بورسی بر این باور هستند که بررسی رفتار این دو موج نزولی شاخص‌کل نشان می‌دهد نماگر اصلی بازار سهام تمایل داردکه در انتهای موج نزولی فشار بیشتری به بازار وارد کند و احتمالا در انتهای این موج‌ها فشار فروش بیشتری را در بازار شاهد باشیم، با این‌حال توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که به‌رغم تمامی بدبینی‌ها در صورتی‌که شرایط کلی حاکم بر بازار سهام به شکلی مثبت تغییر کند، برای مثال اوضاع به هر نحوی در بازار‌ها جهانی بهتر شود یا اعتماد ازدست‌رفته در بازار سهام تقویت شود، می‌توان به بهبود اوضاع در بازار سهام امیدوار بود و خود را برای برگشت قیمت‌ها به سطوح بالاتر امیدوار کرد.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید