اطلاعات تاریخی تازه دربارۀ ملکۀ خوش‌اشتهای اسکاتلند

اطلاعات تاریخی تازه دربارۀ ملکۀ خوش‌اشتهای اسکاتلند

مری، ملکه اسکات‌ها، در سنِ ۴۴ سالگی مرگی غم‌انگیز داشت.

کد خبر : ۱۱۳۲۰۶
بازدید : ۹۴۵۲

فرادید | یکی از معروف‌ترین ملکه‌های تاریخ، مری استوارت، معروف به «مری ملکه اسکات‌ها» است که بین سال‌های ۱۵۴۲ تا ۱۵۶۷ در اسکاتلند حکومت می‌کرد و در نهایت طی استعفایی اجباری و بدنام به نفعِ پسر یک‌ساله‌اش از قدرت کناره‌گیری کرد.


به گزارش فرادید ، یکی از حقایق جالب درباره زندگیِ او که کم‌تر کسی درباره آن می‌داند، اشتهای سیری‌ناپذیر مری بود. اسنادی که برای اولین‌بار منتشر شده است نشان می‌دهد که مری در طولِ دورانِ طولانیِ حبس خود هم‌چنان مثلِ یک ملکه زندگی می‌کرد؛ به‌نحوی که دورانِ حبس او را «حبسِ اشرافی» توصیف کرده‌اند.


خوش‌اشتهاییِ ملکه اسکات‌ها

کتابخانه بریتانیا به تازگی فهرستِ مالی و نامه‌ای منتشر‌نشده از دهه ۱۵۸۰ را منتشر کرده است که جزئیاتِ غذا‌های لذیذ و سایر اقلامِ مجللی که مری ملکه اسکات‌ها در طولِ دورانِ حبس از آن‌ها لذت می‌برد را بیان می‌کند. این فهرست بی‌اغراق آب از دهان هر شنونده‌ای سرازیر می‌کند و یکی از دلایلِ بزرگش آن است که خاندانی بزرگ در خدمت تمامِ نیاز‌های ملکه بودند. از ملکه اسکات‌ها در زندان دو بار در روز برای شام و ناهار پذیرایی می‌شد و این پذیرایی شامل دو وعده غذا با حداقل ۱۶ بشقاب غذای متفاوت بود.

اطلاعات تاریخی تازه دربارۀ ملکۀ خوش‌اشتهای اسکاتلند


فهرستِ خرید‌ها جزئیاتی درباره پول‌هایی که برای خرید انواعی از غذا شامل نان، کره و تخم‌مرغ و گوشت (گوشت گوسفند، گاو، گوساله، بره، گراز و خوک)، پرندگان (خروس، غاز، مرغ، حواصیل، کبک، پرندگانِ سیاه) و ماهی (کاد، سالمونِ شور، مارماهی، شاه‌ماهی، صدف، ماهی قزل‌آلا و...) رد و بدل شده را نشان می‌دهد.


این فهرست همچنین شامل خرید انواعی از ادویه (فلفل، زعفران، دارچین، زنجبیل، گل میخک، زیره و ..)، اقلامِ غیربومی (نارنگی، زیتون، خرما، بادام و انجیر)، خوراکی‌های مجللِ شیرین (مارمالاد، بیسکوییت زیره و میوه‌هایی که در شربت نگه‌داری می‌شوند) و انواعی از نوشیدنی است.


سایر مخارجی که در این فهرست مشاهده می‌شود شامل حقوق کارکنانی است که مسئولِ «تعمیر زره‌ها و سلاح‌ها» و «مرتب کردنِ تخت و محلِ خواب» ملکه و شستنِ ملحفه‌های او بودند. در حدود ۴۰ سرباز از او محافظت می‌کردند که حقوق‌شان در فهرستِ مالی آمده است. فهرستِ مخارج استطبل شاملِ خریداری فانوس، یونجه و داروی اسب‌ها، نشان می‌دهد که او حتی اجازه داشته که اسب‌هایش را نگه دارد و گاه‌گاهی سوارکاری کند.


کاتولیک رومی در برابر پروتستان‌های انگلیسی

مری ملکه اسکات‌ها بعد از مرگِ پدرش، جیمزِ پنجم، در سال ۱۵۴۲ و در سن ۶ سالگی وارث تاج‌وتخت اسکاتلند شد. از او به عنوان یک کاتولیکِ رومی که مدعی تاج‌وتختِ انگلستان است، همیشه می‌ترسیدند. برای همین او در تمامِ طول عمرش هدفِ خدعه و نیرنگ بود.

ملکه‌ای خوش‌اشت‌ها که ۱۸ سال‌واندی قبل از اعدام در زندانی مجلل حبس بود///////////////////عکس


ملکه سابقِ اسکاتلند توسط اولین دخترعمویش، الیزابتِ اول از انگلستان، که یکبار از تاج‌وتخت کنار گذاشته شده بود، در قلعه‌ها، قصر‌ها و زمین‌های مختلف در املاکِ روستاییِ تحتِ حاکمیتِ انگلستان به مدتِ ۱۸ سال و نیم زندانی شد. نامه‌های به‌جا مانده از آن دوران نشان می‌دهند که مری و گروه کوچکی از طرفدارانش در ماه مه ۱۵۶۸ دستگیر و زندانی شدند. او که کاملاً از نقشِ دخترعمویش در جریانِ زندانی شدنش بی‌اطلاع بوده، بلافاصله نامه‌ای به او می‌نویسد و درخواست کمک پزشکی و نظامی می‌کند. نامه‌ای که او برای دخترعمویش نوشته کاملاً این موضوع را تأیید می‌کند. او در این نامه گفته که «به تو اعتماد دارم، نه به‌خطر امنیتِ جانی بلکه به خاطر آنکه من را در این نبرد یاری کنی.» در طی زمان و به دلیلِ امنتاعِ الیزابت از پاسخ‌دادن به نامه‌های او یا ملاقات با او، زبانِ نامه‌های مری تلخ‌تر و طعنه‌آمیزتر شد و حبس خود را به شدت ناعادلانه می‌دانست.


نامه‌های خصوصی که جزئیاتی از روز‌های آخر مری را فاش می‌کنند

نامه‌ای اخیراً در یک مجموعه خصوصی فرانسوی پیدا شده که تاریخ‌دان‌ها و اندیشمندان تاکنون از وجود آن بی‌اطلاع بودند. این نامه به‌طور خاص نشان می‌دهد که مری بعد از خیانتِ خانواده انگلیسی و اسکاتلندی خود به سمتِ طرفدارانِ فرانسوی‌اش رو آورد تا از آن‌ها کمک و آرامش دریافت کند. او در سال ۱۵۸۶ به اتهام نقشه‌کشیدن برای به قتل رساندنِ دخترعموی پروتستانش گناه‌کار شناخته شد و یک‌سال بعد او را گردن زدند.

ملکه‌ای خوش‌اشت‌ها که ۱۸ سال‌واندی قبل از اعدام در زندانی مجلل حبس بود///////////////////عکس


مرگ مری، ملکه اسکات‌ها، او را به عنوان یک شخصیتِ تاریخی بسیار رمانتیک ـ یک ملکۀ همیشه محزون ـ به فرهنگ عامه معرفی کرد. بر اساسِ صورت‌حساب‌های مالی که تا سال ۱۵۸۵ گردآوری‌شده است، مری به مدت تقریباً ۱۷ سال اسیر بوده و آن اواخر به اسارتِ سر رالف سدلر، زندان‌بانِ جدید خود درآمده بوده است. نامه‌نگاری‌های سدلر در آن دوران نشان می‌دهد که او تحت فشار شدید بوده که هزینه‌های مربوط به نگهداری از مری را به حداقل ممکن برساند ... احتمال دارد که این صورت‌حساب‌های مالی نیز برای اطلاع‌رسانی درباره کار‌هایی که برای کاهشِ هزینه انجام شده بوده، نوشته شده باشند.»


با‌ اینکه مری زندگی پرخرج و هزینه‌های سنگینی داشت، عادلانه نیست بگوییم که او زندانی و اسیر نبوده است. او به معنای واقعی کلمه زندانیِ تاجِ سلطنتیِ انگلستان بود. در دهه ۱۵۸۰ و در دورانی که انگلستان در حالِ تجربه تغییراتِ بزرگ و شورِ مذهبی بود، او ۲۴ ساعته زیر نگاهِ نیرو‌های امنیتی انگلستان بود. مری، ملکه اسکات‌ها، در سنِ ۴۴ سالگی مرگی غم‌انگیز داشت.


منبع: Ancient Origins
ترجمه: عاطفه رضوان‌نیا

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید