کشف بقایایی از معبد باستانی غرق شده در سواحل ایتالیا

کشف بقایایی از معبد باستانی غرق شده در سواحل ایتالیا

باستان‌شناسان به تازگی بقایای یک معبد غرق شدۀ متعلق به تمدن نبطی‌ها را در سواحل ایتالیا کشف کرده‌اند.

کد خبر : ۱۲۹۹۶۵
بازدید : ۱۰۹۸

فرادید | پادشاهی نبطی با مرکزیت شهر پترا (در اردن کنونی) قلمرو گسترده‌ای داشت که از فرات تا دریای سرخ را در بر می‌گرفت. نبطی‌ها در دوره‌ای از تاریخ خودشان با حکومت روم متحد شده بودند و به نوعی مانند یک خاکریز در مقابل هجوم اقوام صحرانشین به روم به حساب می‌آمدند.

به گزارش فرادید؛ این اتحاد به نبطی‌ها اجازه می‌داد که در قلمرو روم برای خودشان مراکز تجاری و معابدی داشته باشند. یکی از این مراکز در شهر پوتزولی (Pozzuoli) در منطقۀ کامپانیا واقع شده بود. نبطی‌ها در این شهر معبدی برای یکی از خدایانشان موسوم به ذوشری بنا کرده بودند.

کشف بقایایی از معبد باستانی غرق شده در سواحل ایتالیا

شهر پوتزولی در منطقه‌ای آتشفشانی واقع شده بود که به لحاظ زمین‌شناختی بسیار بی‌ثبات بود. در نتیجۀ همین فعالیت‌های آتشفشانی و خروج ماگما که منجر به فرونشست گستردۀ سطح زمین شد، بخشی از شهر پوتزولی به زیر آب فرو رفت که معبد نبطی‌ها هم در همین بخش از شهر واقع شده بود.

حالا بر طبق اعلام وزارت فرهنگ ایتالیا، به تازگی دو محراب از جنس سنگ مرمر متعلق به قرن اول پس از میلاد در عمق آب‌های ساحلی کامپانیا کشف شده‌اند که گمان می‌رود متعلق به معبد غرق شدۀ نبطی‌ها بوده باشند.

وزیر فرهنگ ایتالیا جنارو سانگیولیانو دربارۀ این کشف گفت: «این گنجینۀ دیگری از پوتزولی باستان است که وجود تبادلات فرهنگی گسترده در حوزۀ دریای مدیترانه در عهد باستان را اثبات می‌کند».

این دو محراب مرمری به باستان‌شناسان این امکان را دادند که محل دقیق معبد غرق شده را شناسایی کنند. این محل در عهد باستان بخشی از شهر پوتزولی بوده که خارجی‌ها در آن به کسب و کار و تجارت اشتغال داشته‌اند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید