۵ نکته درباره پخت قیمه نذری خوشمزه و مراسمی

۵ نکته درباره پخت قیمه نذری خوشمزه و مراسمی

یکی از مهم‌ترین نکات در تهیه قیمه خوشمزه چگونگی اضافه کردن رب به خورش است. هرگز رب را مستقیم توی خورش قیمه نریزید. در یک ماهی تابه کوچک رب را با کمی روغن سرخ کنید و سپس به خورش قیمه اضافه کنید. توجه داشته باشید اگر رب را بیش از حد سرخ کنید، می‌سوزد و تلخ می‌شود.

کد خبر : ۱۱۳۹۳۲
بازدید : ۹۵۲۴

فرادید | خورش قیمه گل سرسبد خورش‌های ایرانی و پای ثابت سفره‌های رنگین مجالس، مهمانی‌ها و مراسم مذهبی و هیئت‌هاست. این غذای سنتی که قدمت آن به زمان ساسانیان باز می‌گردد، طرفداران زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در برنامه غذایی کدبانوی خانه محسوب می‌شود.

به گزارش فرادید؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد و یا شنیده باشید که خورش قیمه فلان رستوران یا فلان هیئت طعم بی‌نظیری دارد که خوشمزه‌تر از آن خورش قیمه را جایی نخورده و تجربه نکرده‌اید. باید بدانید که در تهیه این خورش محبوب یک سری نکات و ترفند‌های مهم وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید خورش قیمه جا افتاده با عطر و طعمی بهشتی را تجربه کنید.

در این مطلب طرز تهیه قیمه نذری همراه با ۵ نکته و ترفند مهم برای پخت خورش قیمه تقدیم شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم خورش قیمه برای ۵ نفر

گوشت خورشتی: ۵۰۰ گرم
لپه: به ازای هر نفر یک فنجان
پیاز درشت: ۱ عدد
لیمو عمانی: ۳ عدد
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
چوب دارچین: ۳ عدد
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای شروع ابتدا لپه را با آب ولرم خیس کنید و بگذارید چند ساعت خیس بخورد. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و همراه با کمی روغن داخل قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرات متوسط اجاق گاز بگذارید تا پیاز سبک و طلایی شود. کمی زردچوبه به پیاز بزنید؛ سپس گوشت را که به صورت قیمه‌ای خرد کرده‌اید، همراه با چوب دارچین به قابلمه اضافه کنید و کمی فلفل سیاه بپاشید و گوشت را همراه با پیاز تفت بدهید.

در مرحله بعد لپه را اضافه کنید و بعد زعفران دم کرده را داخل قابلمه بریزید. لپه را چند دقیقه با گوشت و پیاز تفت بدهید؛ سپس سه لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه بدهید خورش شروع به جوشیدن کند و بعد درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. حدودا ۱ ساعت زمان بدهید تا گوشت کمی بپزد.

رب گوجه فرنگی را همراه با روغن داخل یک ماهی تابه به مدت ۱ دقیقه تفت بدهید و وقتی رنگ رب باز شد، آن را به قابلمه خورش اضافه کنید. اجازه بدهید خورش با حرارت کم بجوشد و جا افتاده شود. ۱ ساعت آخر پخت لیمو عمانی را به خورش اضافه کنید. حدودا بین ۵ تا ۶ ساعت زمان لازم است تا خورش قیمه شما جا بیفتد.

اگر در این فاصله آب خورش بیش از حد کشیده شد، کمی آب جوش به خورش اضافه کنید. خورش قیمه آماده را همراه با بادمجان و یا سیب زمینی سرخ کرده و کته زعفرانی میل کنید، نوش جان.

قیمه نذری

۵ نکته درباره پخت خورش قیمه مجلسی

۱ ـ همیشه سعی کنید لپه را جداگانه نیم‌پز و بعد به خورش اضافه کنید. به این ترتیب که ابتدا لپه را همراه با کمی آب توی یک قابلمه بریزید و روی شعله اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید و کمی نیم‌پز شود. ۱۵ دقیقه بعد لپه را توی صافی بریزید و روی آن آب بگیرید تا کف و بوی لپه از بین برود. هنگام پخت خورش قیمه بعد از اینکه کمی گوشت را با پیاز تفت دادید، لپه نیم‌پز را به آن اضافه کنید و همراه با گوشت تفت بدهید. با این کار بوی بد لپه از بین می‌رود؛ همچنین لپه‌ها بعد از پخت و جا افتادن خورش له و وا رفته نخواهند شد.

۲ ـ یکی از مهم‌ترین نکات در تهیه قیمه خوشمزه چگونگی اضافه کردن رب به خورش است. هرگز رب را مستقیم توی خورش قیمه نریزید. در یک ماهی تابه کوچک رب را با کمی روغن سرخ کنید و سپس به خورش قیمه اضافه کنید. توجه داشته باشید اگر رب را بیش از حد سرخ کنید، می‌سوزد و تلخ می‌شود.

۳ ـ در مرحله آخر پخت قیمه وقتی خورش جا افتاده و آماده شد، به اندازه یک قاشق غذاخوری گلاب، و یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر هل و نصف قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید و پس از ۱۵ دقیقه اجاق گاز را خاموش کنید. یکی از مهم‌ترین ترفند‌های پخت قیمه و طعم بی‌نظیر آن همین اضافه کردن شکر، گلاب و هل در مرحله آخر است.

۴ ـ برای پخت خورش قیمه هرگز از پودر دارچین استفاده نکنید؛ زیرا رنگ خورش را تیره می‌کند. برای اینکه خورش قیمه شما طعم دارچین داشته باشد، هنگام تفت دادن گوشت و پیاز چند تکه چوب دارچین بزرگ توی قابلمه بیاندازید و در مرحله آخر پخت حتما چوب دارچین‌ها را از خورش خارج کنید.

۵ ـ برای چاشنی قیمه به جای آب لیمو حتما از لیمو عمانی برای خوش طعم شدن خورش استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده لیمو عمانی‌ها را یک ساعت در آب گرم خیس کنید تا تلخی‌اش گرفته شود. هنگام اضافه کردن لیمو عمانی‌ها به خورش حتما با چاقو چند شیار کوچک روی لیمو‌ها ایجاد کنید.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید