۵ نکته بسیار مهم برای پخت مرغ خوشمزه و مجلسی

۵ نکته بسیار مهم برای پخت مرغ خوشمزه و مجلسی

مرغ ازجمله غذاهای پر طرفدار و پر مصرفی است که در نقاط مختلف دنیا با مواد غذایی مختلف و روش‌های پخت گوناگون طبخ می‌شود.

کد خبر : ۱۱۴۹۹۸
بازدید : ۹۹۱۶

فرادید | مرغ در سفره ما و همچنین در برنامه غذایی خانواده ایرانی یکی از پروتئین‌های بسیار پر مصرف است که معمولا بیشتر از گوشت قرمز از آن استفاده می‌شود. مرغ در انواع خورش‌ها، پلوها، سالادها، فست فود‌ها و خوراک‌ها استفاده می‌شود؛ ولی استفاده از آن برای غذای اصلی و به صورت خورش رواج بیشتری دارد.

به گزارش فرادید، خورش مرغ را معمولا با رب گوجه فرنگی یا رب انار و یا به صورت بی‌رنگ همراه با زعفران، آب لیمو یا آب نارنج تهیه می‌کنند. مرغ زعفرانی به طور کلی طعم فوق‌العاده‌ای دارد و به دلیل داشتن زعفران بسیار خوشبو و خوش‌رنگ و لعاب است.

اگر به دنبال یک دستور طبخ جدید و متفاوت برای تهیه مرغ در کنار غذا هستید، در ادامه این مطلب با همراه باشید.

مواد لازم

مرغ (ران یا سینه): ۳ عدد
پیاز درشت: ۴ عدد
سیر: ۵ حبه
زعفران دم کرده غلیظ: نصف فنجان
کره: ۱ قاشق غذاخوری
آب نارنج: نصف لیوان
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه پخت مرغ مجلسی

ابتدا تکه‌های مرغ را خوب بشویید و کنار بگذارید. پیاز‌ها را بعد از شستن پوست کنید و به صورت خلالی درشت یا حلقه‌ای خرد کنید. یک ماهی تابه دیواره بلند انتخاب کنید و نیمی از پیاز‌های خرد شده را کف ماهی تابه بریزید و خوب پخش کنید؛ سپس تکه‌های مرغ را روی پیاز‌ها بچینید. بقیه پیاز‌های خرد شده را روی مرغ بریزید، به طوری که کاملا سطح مرغ را بپوشاند. حبه‌های سیر را به صورت درسته در مرکز پیاز‌ها قرار بدهید و درب ماهی تابه را ببندید. ماهی تابه را روی اجاق گاز بگذارید و حرارت را کم کنید. حدود نیم ساعت زمان بدهید تا پیاز‌ها آب بیاندازد و مرغ نرم شود.

بعد از این مدت زمان درب ماهی تابه را بردارید و زعفران دم کرده را همراه با کره، نمک، فلفل و کمی زردچوبه روی مرغ و پیاز‌های خرد شده بریزید و دوباره درب ماهی تابه را بگذارید. این بار حتما یک دمکنی روی درب ماهی تابه بگذراید. اجازه بدهید مرغ با حرارت خیلی کم حدود یک ساعت دیگر بپزد. در مرحله بعد درب ماهی تابه را بردارید و آب نارنج را اضافه کنید و اجازه بدهید مرغ نیم ساعت دیگر با آب نارنج بپزد.

توجه داشته باشید که در طول پخت مرغ به این روش هرگز تکه‌های مرغ را بر نگردانید. بعد از گذشت این مدت زمان اجاق گاز را خاموش کنید. توجه داشته باشید که این مرغ کلا کم آب است و با آب پیاز پخته می‌شود. اگر شما به خورش آبدار تمایل بیشتری دارید، می‌توانید میزان آب نارنج را بیشتر کنید. این مرغ لذیذ را می‌توانید همراه با زرشک پلو، سبزی پلو و یا باقالی پلو سرو کنید و از خوردنش لذت ببرید. نوش جان.

پنج نکته مهم و اساسی برای طبخ مرغ

5 نکته برای پخت مرغ خوشمزه و متفاوت

۱- برای پخت مرغ بهتر است تا جای ممکن از مرغ منجمد استفاده نکنید؛ زیرا باعث می‌شود آب مرغ خشک شود و در این صورت بافت مرغ در زمان پخت نرم نخواهد شد؛ بنابراین استفاده از مرغ تازه بهتر است.

۲- اگر می‌خواهید مرغ را سرخ کنید، هرگز پوست مرغ را جدا نکنید؛ زیرا پوست مرغ باعث حفظ رطوبت و چربی مرغ می‌شود.

۳- اگر از سینه مرغ استفاده می‌کنید، حتما قبل از پخت وسط آن را برش بزنید یا سینه را با چاقو نازک‌تر کنید، در غیر این صورت در حین پخت کاملا مغز پخت نمی‌شود.

۴- همیشه بعد از اینکه مرغ پخت و اجاق گاز را خاموش کردید، ده دقیقه صبر کنید؛ سپس مرغ را داخل ظرف سرو بکشید؛ زیرا مرغ به این صورت آب بیشتری پس می‌دهد و نرم‌تر خواهد شد.

۵- سعی کنید مرغ را همیشه قبل از سرخ کردن و یا پختن مزه‌دار کنید؛ یعنی نمک و سایر ادویه‌ها را نیم تا یک ساعت قبل از پخت به مرغ بمالید تا مزه‌دار شود. ادویه مناسب برای مزه‌دار کردن مرغ شامل زیره سبز، فلفل سیاه، پودر سیر، پودر دارچین، پودر زنجبیل و نمک است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید