(ویدئو) چرا گوریل‌ها به سینه خود ضربه می‌زنند؟

(ویدئو) چرا گوریل‌ها به سینه خود ضربه می‌زنند؟

گاهی حتی بچه گوریل‌ها هم به سینه می‌زنند. با این حال، برخلاف بزرگسالان، آن‌ها دلیل خاصی برای این کار ندارند. چه گوریل‌ها گاهی اوقات به دلیل تقلید از والدین خود به سینه خود می‌زنند. این بخشی از تجربه یادگیری و رشد آنهاست.

کد خبر : ۱۱۵۰۱۳
بازدید : ۱۹۸۹۵

فرادید | احتمالاً با منظره گوریلی که روی پا‌های عقب خود ایستاده و با دست‌های خود شبیه طبل روی سینه‌اش می‌کوبد آشنا هستید. آیا تا به حال به این رفتار فکر کرده اید؟ چرا گوریل‌ها به سینه می‌زنند؟ آیا فقط نر‌ها این کار را می‌کنند یا ماده‌ها هم به سینه می‌زنند؟ بچه گوریل‌ها چطور؟

به گزارش فرادید؛ بیشتر اوقات، گوریل‌های نر هستند که به سینه خود می‌زنند. ممکن است دلایل مختلفی برای این کار وجود داشته باشد. در این بخش به بررسی برخی از این دلایل می‌پردازیم.

برای ارتباط با اندازه بدن آن‌ها

گوریل‌ها به بزرگ بودن شهرت دارند، اما مانند انسان ها، برخی بزرگتر از بقیه می‌شوند. گوریل‌های نر، به ویژه، می‌توانند تا حدود ۲ متر و تا ۲۲۵ کیلوگرم وزن داشته باشند.

رقابت بین گوریل‌های نر زیاد است. آن‌ها برای ماده‌ها و همچنین قلمرو رقابت می‌کنند. نر‌های بزرگ‌تر غالب‌ترین افراد هستند، به عبارت دیگر، آن‌ها بیشترین موفقیت را در جفت‌گیری و تبدیل شدن به رهبر یک گروه گوریل دارند.

با درنظر گرفتن این موضوع، نر‌ها اغلب برای مقایسه اندازه بدن بر روی سینه خود می‌زنند. گوریل‌های بزرگتر صدای عمیق‌تر و طنین اندازتری تولید می‌کنند، در حالی که صدا‌های تولید شده توسط نر‌های کوچکتر فرکانس بالاتری دارند.

این امر به نر‌های بزرگ‌تر امکان می‌دهد تسلط خود را تثبیت کنند، و به کوچک‌تر‌ها اجازه می‌دهد تا درک کنند که چگونه نسبت به سایر نر‌های آن منطقه مرتبط باشند.

بنابراین، تپش قفسه سینه به عنوان راهی برای ارتباط اندازه بدن بین نر‌ها استفاده می‌شود.

برای جلوگیری از دعوا

از آنجایی که رقابت بسیار زیادی بین گوریل‌های نر وجود دارد، حداقل این پتانسیل وجود دارد که هر از گاهی دعوا شروع شود.

گفته می‌شود، گوریل‌ها عمدتاً موجوداتی ملایم و مطیع هستند. آن‌ها لزوما دوست ندارند دعوا کنند. هنگامی که یک نر در حال تجاوز به قلمرو نر دیگری است یا برای تسلط در حال رقابت هستند، ممکن است به عنوان وسیله‌ای برای هشدار دادن به یکدیگر ضربات سینه را رد و بدل کنند.

ضربان قفسه سینه توانایی‌های فیزیکی هر نر را به دیگری منتقل می‌کند. یک تپش عمیق و طنین انداز هشدار می‌دهد: «با من درگیر نشو. احتمالاً صدمه می‌بینی.»

در همین حال، صدای بلندتر ممکن است به یک نر بزرگ نشان دهد که رقیب هیچ تهدیدی را ایجاد نمی‌کند و ارزش مبارزه را ندارد.

بنابراین، همانطور که این مقاله نیویورک تایمز بیان می‌کند، گوریل‌ها قفسه سینه خود را می‌زنند تا از دعوا جلوگیری کنند، نه برای تحریک که مردم اغلب تصور می‌کنند.

برای جذب ماده‌ها

گوریل‌ها تمایل دارند در گروه‌های اجتماعی متشکل از چندین ماده و یک نز غالب جمع شوند. نر‌های غیرغالب بیشتر منزوی هستند و به ندرت فرصتی برای جفت گیری با ماده‌های موجود در منطقه دارند.

بنابراین، همانطور که ممکن است تصور کنید، این نر‌ها اغلب سعی می‌کنند نر‌های غالب را به چالش بکشند. ماده‌ها به احتمال زیاد با بزرگترین و غالب‌ترین نر‌های منطقه خود جفت گیری می‌کنند.

این نر‌ها روی سینه خود می‌کوبند تا برای جلب توجه ماده‌ها رقابت کنند. اگر یک ماده خاص صدا‌های تولید شده توسط رقیب را بیشتر از صدای نر غالب دوست داشته باشد، با رقیب جفت می‌شود.

برای شناسایی خود

به نظر می‌رسد هر گوریل سبک ضربان سینه خود را دارد. تعداد و سرعت ضربات و همچنین صدای تولید شده از نری به نر دیگر تا حدودی متفاوت است.

با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است گوریل‌ها به سینه خود بکوبند تا بگویند: «این من هستم. من اینجا هستم». این نوعی خودشناسی است.

برای ترساندن سایر گوریل‌ها

گاهی اوقات، نر‌های مسلط برای ترساندن سایر نر‌های منطقه به سینه خود می‌کوبند. این راهی است نه تنها برای استقرار بلکه حفظ سلطه آنها.

این ویدئوی کوتاه از ضرب و شتم گوریل به سینه خود در باغ وحش تورنتو را ببینید:

آیا گوریل‌های ماده به سینه خود می‌زنند؟

معمولاً این گوریل‌های نر هستند که قفسه سینه را می‌زنند، اما ماده‌ها نیز گاهی اوقات وارد عمل می‌شوند.

اگرچه گوریل‌ها عموماً حیوانات مهربانی هستند، ماده‌ها گاهی اوقات با یکدیگر تهاجمی می‌شوند. آن‌ها همچنین ممکن است در تلاش برای محافظت از فرزندان خود پرخاشگر شوند.

به عنوان بخشی از این پرخاشگری، آن‌ها ممکن است به سینه خود بکوبند و در برابر تهدیدی که متوجه می‌شوند، حمله کنند.

باز هم، این اغلب اتفاق نمی‌افتد. ماده‌ها قفسه سینه خود را می‌زنند، اما به دلایلی متفاوت از مردان این کار را انجام می‌دهند و فقط در موارد نادر این کار را انجام می‌دهند.

آیا بچه گوریل‌ها به سینه خود می‌زنند؟

گاهی حتی بچه گوریل‌ها هم به سینه می‌زنند. با این حال، برخلاف بزرگسالان، آن‌ها دلیل خاصی برای این کار ندارند. چه گوریل‌ها گاهی اوقات به دلیل تقلید از والدین خود به سینه خود می‌زنند. این بخشی از تجربه یادگیری و رشد آنهاست.

مانند بسیاری از حیوانات، بچه گوریل‌ها از والدین خود یاد می‌گیرند. آن‌ها از سنین جوانی ضربان قفسه سینه را تمرین می‌کنند و همچنان که رشد می‌کنند به انجام آن ادامه می‌دهند، در نهایت مهارت‌های خود را توسعه می‌دهند و تا زمانی که ضربان سینه منحصر به فرد خود را داشته باشند.

نتیجه

گوریل‌های نر به دلایل مختلفی از جمله برای ارتباط با اندازه بدن، جلوگیری از دعوا و جذب جفت به سینه خود می‌زنند. گوریل‌های ماده گاهی اوقات هنگام دعوا با ماده‌های دیگر یا محافظت از بچه‌های خود به سینه خود می‌زنند و بچه گوریل‌ها ممکن است هر از گاهی برای تقلید از والدین خود به سینه خود بزنند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید