فهرست گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۲

فهرست گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۲

بر اساس شاخص جهانی هزینه زندگی امسال که توسط واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) منتشر شده است، به دلیل جنگ روسیه در اوکراین و اثرات طولانی مدت همه گیری کرونا، میانگین هزینه زندگی در سال ۲۰۲۲، ۸.۱ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، این فقط شما نیستید که با این مشکل مواجه شده اید.

کد خبر : ۱۱۵۲۷۹
بازدید : ۹۴۶۳

به نظر می‌رسد هر ماه که قبض‌های خانوار سررسید می‌شود، غر می‌زنیم که چگونه هزینه‌های زندگی دوباره افزایش یافته است. اما این همه ماجرا نیست.

بر اساس شاخص جهانی هزینه زندگی امسال که توسط واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) منتشر شده است، به دلیل جنگ روسیه در اوکراین و اثرات طولانی مدت همه گیری کرونا، میانگین هزینه زندگی در سال ۲۰۲۲، ۸.۱ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، این فقط شما نیستید که با این مشکل مواجه شده اید.

اوپاسانا دات، رییس بخش شاخص «هزینه‌های زندگی در سراسر جهان» در واحد اطلاعات اکونومیست در بیانیه‌ای رسانه‌ای گفت: «جنگ در اوکراین، تحریم‌های غرب علیه روسیه و سیاست‌های کووید صفر چین، مشکلاتی در زنجیره تامین ایجاد کرده است که همراه با افزایش نرخ بهره و تغییر نرخ ارز، منجر به بحران هزینه‌های زندگی در سراسر جهان شده است.»

وی افزود: «ما به وضوح می‌توانیم تاثیر آن را در شاخص امسال ببینیم، به طوری که میانگین افزایش قیمت در ۱۷۲ شهر در نظرسنجی ما بیشترین افزایشی است که در ۲۰ سالی که داده‌های دیجیتالی داریم دیده‌ایم. به ویژه افزایش قیمت بنزین در شهر‌ها بسیار مشهود بود، اما مواد غذایی، آب و برق و کالا‌های خانگی همگی برای شهرنشینان گران‌تر می‌شوند.»

بنابراین، در یک سال گران، گران‌ترین شهر‌ها برای زندگی کدامند؟

واحد اطلاعات اکونومیست که هزینه‌های روزانه ۱۷۲ شهر در سراسر جهان را ردیابی می‌کند، در لندن مستقر است. پایتخت بریتانیا امسال به میزان قابل توجهی در این فهرست سقوط کرد و در جایگاه بیست و هفتم قرار گرفت.

چهار شهر اروپایی در بین ۱۰ شهر اول وجود داشت؛ زوریخ در مقام ششم بالاترین رتبه شهر‌های اروپا را به خود اختصاص داد و پاریس، کپنهاگ و ژنو، ۳ شهر دیگر اروپا در جایگاه‌های بعدی هستند.

مهم‌ترین علت افزایش قیمت‌ها در اروپای غربی افزایش قیمت گاز بود که نتیجه جنگ ادامه‌دار روسیه در اوکراین و منطقه برای یافتن منابع جایگزین گاز بود. قیمت یک لیتر بنزین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته است.

جای تعجب نیست که شهر‌های روسیه، مسکو و سن پترزبورگ هر دو شاهد افزایش قابل توجهی در هزینه‌های زندگی بودند، البته کیف پایتخت اوکراین در سال جاری مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفت.

علاوه بر هزینه‌های گاز، یکی از عوامل ذکر شده توسط واحد اطلاعات اکونومیست، ارزش نابرابر یورو بود که توسط برخی از شهر‌های اروپایی در لیست امسال استفاده می‌شود، اما نه همه آن‌ها (بریتانیا از پوند استفاده می‌کند و سوئیس از فرانک).

این اولین باری است که بزرگترین شهر ایالات متحده در رتبه اول قرار گرفته است البته در جایگاهی برابر با سنگاپور که به طور مکرر در این جایگاه قرار می‌گیرد. در بررسی‌های سال ۲۰۲۱، نیویورک در جایگاه ششم قرار داشت. دو کلان شهر دیگر آمریکا نیز در بین ۱۰ شهر اول قرار گرفتند: لس آنجلس در رده چهارم با هنگ کنگ و سان فرانسیسکو در رده هشتم قرار گرفت.

در مجموع، ۲۲ شهر از ۱۷۲ شهر که واحد اطلاعات اکونومیست سالانه شرایط آن‌ها را دنبال می‌کند، در ایالات متحده است، از جمله پورتلند، بوستون، شیکاگو و شارلوت. هر یک از این ۲۲ شهر در سال جاری افزایش تورم را تجربه کردند. در همین حال، دارنده جایگاه اول این لیست در سال گذشته، یعنی تل آویو، به مقام سوم سقوط کرد.

نحوه تهیه لیست

برای ایجاد این فهرست، واحد اطلاعات اکونومیست، بیش از ۴۰۰ قیمت فردی را در بیش از ۲۰۰ محصول و خدمات در ۱۷۲ شهر مقایسه می‌کند. آن‌ها طیف وسیعی از مشاغل را بررسی می‌کنند تا متوجه شوند که قیمت‌ها در طول سال گذشته چقدر نوسان داشته است.
یک شرکت دیگر، شرکت جهانی حمل و نقل (ECA International)، هر ساله رتبه بندی گران‌ترین شهر‌های جهان را منتشر می‌کند. فهرست شرکت جهانی حمل و نقل از روش‌شناسی کمی متفاوت استفاده می‌کند و به هزینه‌های روزمره مانند اجاره و هزینه حمل‌ونقل عمومی نگاه می‌کند و محصولات لوکس را در محاسبات خود لحاظ نمی‌کند.

فهرست این شرکت که در ماه ژوئن منتشر شد، برای سومین سال متوالی عنوان گران‌ترین شهر را به هنگ کنگ و در رتبه دوم به نیویورک اعطا کرد. با این حال، فهرست شرکت جهانی حمل و نقل به شدت به سمت شهر‌های بزرگ آسیا متمایل است، زیرا سئول، شانگ‌های و سایر مراکز شهری شرق آسیا همگی در بین ۱۰ شهر اول قرار گرفتند.

۱۰ شهر اول در لیست گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۲

۱. نیویورک و سنگاپور
۳. تل آویو، اسرائیل
۴. هنگ کنگ و لس آنجلس
۶. زوریخ، سوئیس
۷. ژنو، سوئیس
۸. سانفرانسیسکو، کالیفرنیا
۹. پاریس، فرانسه
۱۰. کپنهاگ، دانمارک

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید