پنج نکته مهم و کاربردی برای تهیه خیارشور بازاری

پنج نکته مهم و کاربردی برای تهیه خیارشور بازاری

خیارشور یکی از چاشنی‌های بسیار خوشمزه و محبوب است که معمولا در کنار انواع غذا و یا برای تهیه ساندیچ و سالاد از آن استفاده می‌شود.

کد خبر : ۱۱۵۳۱۲
بازدید : ۱۱۴۴۰

فرادید | خیارشور یکی از چاشنی‌های خوشمزه و محبوب است که طرفداران زیادی دارد. از خیار شور برای تهیه انواع سالاد و ساندویچ استفاده می‌شود؛ همچنین به صورت دورچین در کنار غذا‌هایی مانند کتکت، کوکو، املت و... کاربرد دارد. خیارشور‌های بازاری معمولا تردتر و خوش‌رنگ‌تر از خیارشور‌هایی هستند که در منزل تهیه می‌شوند، در عین حال تهیه خیار شور در منزل کار آسانی است و نیاز به مراحل پیچیده ندارد.

به گزارش فرادید، شما می‌توانید در منزل با روشی آسان یک خیارشور خانگی خوشمزه و بازاری را تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه خیارشور بازاری ترد و خوشمزه همراه با روشی آسان و ارائه پنج نکته مهم و اساسی برای تهیه یک شیشه خیار شور ترد و رسیده تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه خیارشور بازاری

خیار قلمی: ۲ کیلو
سیر: ۱ بوته
سبزی معطر شامل: ترخون، ریحان، شوید: ۲۵۰ گرم
آب جوش: ۸ لیوان
سرکه: نصف لیوان
نمک: دو سوم لیوان
نخود آشی: ۱۰ عدد
فلفل ترشی: به میزان دلخواه

طرز تهیه خیارشور بازاری

در مرحله اول خیار‌ها را خوب بشویید و کنار بگذارید تا آب اضافه آن‌ها چکیده شود؛ سپس با یک پارچه یا حوله تمیز خیار‌ها را خشک کنید تا هیچ نمی‌نداشته باشند. سبزی را هم خوب بشویید و به همین ترتیب خشک کنید تا نم و رطوبت نداشته باشد.

در مرحله دوم یک شیشه یا بانکه تمیز و خشک را انتخاب کنید. کف شیشه یک مشت سبزی، چند دانه نخود و چند حبه سیر بریزید؛ سپس چند عدد خیار را روی آن‌ها بچینید. برای ترد شدن خیارشور بهتر است با سوزن چند جای خیار‌ها را سوراخ کنید. یک یا دو تا فلفل ترشی روی خیار‌ها بگذارید و سرکه را داخل شیشه بریزید و دوباره سبزی، نخود و سیر را همراه با فلفل ترشی داخل شیشه بریزید و روی آن‌ها خیار بچینید. این کار را تا جایی که شیشه پر شود، ادامه بدهید.

در مرحله آخر آب جوش را همراه با نمک مخلوط کنید و داخل شیشه خیارشور بریزید، به طوری که کاملا روی خیار‌ها با آب نمک پوشانده شود. سپس درب شیشه را محکم ببندید تا هوا به داخل نفوذ نکند. شیشه خیارشور را در محیط آشپزخانه به مدت دو هفته بگذارید بماند تا ترد و رسیده شود. بعد از اینکه درب خیارشور را باز کردید، بهتر است شیشه را داخل یخچال نگهداری کنید.

پنج نکته مهم برای تهیه خیارشور و راه‌های جلوگیری از کپک زدن آن

پنج نکته مهم و اساسی برای تهیه خیارشور بازاری

۱- برای تهیه خیارشور حتما از آب جوشیده استفاده کنید؛ زیرا استفاده از آب نجوشیده باعث کپک زدن خیارشور می‌شود؛ همچنین سعی کنید خیار‌ها و سبزی‌های معطر را بعد از شستن کاملا خشک کنید.

۲- میزان نمک برای تهیه خیارشور به ازای هر ۱۵ لیوان آب ۱ لیوان نمک است. اگر نمک را کم‌تر از حد معمول بریزید، خیار شور شما لیز و نرم می‌شود. برای اینکه بدانید میزان نمک خیارشور شما اندازه است یا خیر، ابتدا آب و نمک را داخل یک ظرف جداگانه درست کنید؛ سپس یک عدد تخم مرغ را خوب بشویید و داخل ظرف آب و نمک بیاندازید. اگر تخم مرغ به ته ظرف رفت؛ یعنی میزان نمکی که اضافه کرده‌اید، کم است و اگر تخم مرغ روی سطح آب شناور ماند؛ یعنی مقدار نمک زیاد است. در صورتی که تخم مرغ وسط آب و نمک معلق بماند؛ یعنی میزان نمک کاملا به اندازه است و می‌توانید با اطمینان آب و نمک را به خیار‌ها اضافه کنید.

۳- سرکه‌ای که برای تهیه خیارشور استفاده می‌کنید، باید صاف و زلال باشد. بهتر است برای تهیه خیارشور سرکه را حذف نکنید و حتی به مقدار خیلی کم از آن استفاده کنید؛ زیرا سرکه به ماندگاری بیشتر خیارشور کمک می‌کند. به طور کلی به ازای هر ۱۴ لیوان آب و نمک به ۱ لیوان سرکه نیاز است.

۴- بهتر است دور شیشه خیارشور را با کیسه نایلونی و چسب محکم ببندید تا مانع ورود هوا به داخل شیشه شود؛ زیرا در صورتی که هوا وارد شیشه شود، خیارشور شما کپک می‌زند. اگر شیشه خیارشور را مقابل آفتاب بگذارید، رنگ خیار شور شما روشن‌تر می‌شود.

۵- اگر از سبزی مرزه برای تهیه خیارشور استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که مرزه زیاد باعث تلخی خیار شور خواهد شد. استفاده از فلفل ترشی و میزان آن کاملا اختیاری است و به ذائقه شما بستگی دارد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید