چرا آمریکا با مشکل کمبود «میمون» مواجه شده است؟

چرا آمریکا با مشکل کمبود «میمون» مواجه شده است؟

بعد از اینکه یک بنیاد مردم‌نهاد دربارۀ خطر ورود ویروس‌های ناشناخته هشدار داد، واردات میمون به آمریکا کاهش پیدا کرده و حالا شرکت‌های داروسازی با مشکل کمبود حیوانات آزمایشگاهی رو به رو شده‌اند؛ مشکلی که می‌تواند تولید واکسن و دارو را در آمریکا با مشکل مواجه کند.

کد خبر : ۱۱۵۶۴۲
بازدید : ۲۴۹۱۵

فرادید | پس از دستگیری یک باند قاچاق بین‌المللی در کامبوج، آزمایشگاه‌های آمریکا با کمبود میمون مواجه شده‌اند و این امر می‌تواند در تحقیقات حیاتی پزشکی تاخیر ایجاد کند. ماه گذشته، مراجع قانونی فدرال آمریکا هشت نفر را که از قرار معلوم به صورت غیرقانونی صد‌ها نخستی (راسته‌ی نخستیان شامل انسان و گوریل و میمون) را از جنوب شرقی آسیا شکار کرده و با کشتی به آمریکا برده بودند، دستگیر کردند.

به گزارش فرادید ، میان متهمان، دو مامور عالی‌رتبه‌ی حیات‌وحش کامبوج بودند که متهم به رشوه گرفتن برای اجرای این نقشه بودند و از قرار معلوم میمون‌ها را از پارک‌های ملی و مناطق حفاظت‌شده در کامبوج جمع‌آوری کرده و به دروغ به آن‌ها برچسب «گونه‌ی در بند» زدند. یکی از این ماموارن عالی‌رتبه، معاون مدیر حیات‌وحش و تنوع زیستیِ اداره‌ی جنگلداریِ کامبوج، در فرودگاه بین‌المللی جان اف. کندی در نیویورک دستگیر شد.

پس از دستگیری باند قاچ کامبوج، آزمایشگاه‌های داروسازی با کمبود میمون مواجه شدند

این هشت مظنون در صورتی که جرمشان اثبات شود (شش نفر از آن‌ها متعلق به یک «سازمان اصلی تامین‌کننده‌ی نخستی‌ها» در هنگ‌کونگ و کامبوج هستند) به جرم توطئه ۵ سال و به جرم قاچاق ۲۰ سال زندانی خواهند شد. دو مورد از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان میمون‌های آزمایشگاهی برای صنعت داروسازی یعنی US-listed Charles River و Inotiv هم‌اکنون به سرمایه‌گذاران هشدار داده‌اند که این قبیل تحقیقات برای بررسی ایمنی داروها، واردات حیوانات را با اختلال مواجه کرده است.

متیو بِیلی، رئیس انجمن ملی تحقیقات زیست پزشکی گفته است: «اگر شرکت‌ها و محققان دانشگاهی به مدل‌های آزمایشگاهی غیرانسانیِ نخستی دسترسی نداشته باشند، کار تحقیقات متوقف می‌شود و باید با واکسن‌ها و دارو‌های جدید خداحافظی کرد و این وقفه اهمیت زیادی برای سلامت عموم مردم و امنیت ملی دارد.»

پس از دستگیری باند قاچ کامبوج، آزمایشگاه‌های داروسازی با کمبود میمون مواجه شدند

محققان علوم زیستی هم‌اکنون بیش از یک سال است که به واسطه‌ی کمبود میمون‌های آزمایشگاهی با تاخیر در امر پژوهش مواجهند و دانشمندان از مقامات دولت آمریکا خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تولیدمثل آزمایشگاهی شدند. آزمایشگاه‌ها به صورت سنتی از ماکاکِ دم‌دراز (نوعی میمون) برای آزمایش‌های دارویی استفاده می‌کنند. میمون‌ها به رغم در خطر بودن معمولا در آمریکا و خارج از آن در اسارت پرورش داده می‌شوند، اما فشار‌های بازار منجر به شکار غیرقانونی میمون‌های وحشی شده است.

این کمبود زمانی احساس شد که در بحبوحه‌ی تقاضا برای نخستی‌های غیرانسانی در خلال تحقیقات پرشتاب برای یافتن واکسن کرونا، فروش حیوانات وحشی توسط چین منع شد. چین تا قبل از این منع، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهانی حیوانات آزمایشگاهی بود. این هفته، فعالان حقوق حیوانات درخواست‌هایشان از دولت آمریکا را مبنی بر توقف واردات نخستی‌های غیرانسانی برای استفاده‌های آزمایشگاهی را مجدداً مطرح کردند.

پس از دستگیری باند قاچ کامبوج، آزمایشگاه‌های داروسازی با کمبود میمون مواجه شدند

اسناد بدست‌آمده توسط بنیاد مردمیِ رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران (PETA) از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) نشان داد که عوامل بیماری‌زای کشنده، باکتری‌ها و ویروس‌های قابل انتقال از حیوان به انسان از جمله یک مورد که خطر تروریسم زیستی دارد از طریق میمون‌های وارداتی از آسیا بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ وارد کشور شده است.

منبع: telegraph.co.uk

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید