کشف مشق‌های جریمۀ کودکان مصری در دو هزار سال قبل!

کشف مشق‌های جریمۀ کودکان مصری در دو هزار سال قبل!

باستان‌شناسان بیش از ۱۸۰۰۰ قطعه سفال منقوش به جزئیات زندگی در مصر باستان در ۲ هزار سال قبل را کشف کرده‌اند، از جمله خطوط نوشته‌شده به عنوان جریمه توسط دانش‌آموزان بدرفتار!

کد خبر : ۱۱۵۷۸۲
بازدید : ۳۴۳۲۶

فرادید | به نقل از محققان دانشگاه توبینگن آلمان که این حفاری را انجام دادند، این قطعاتِ ۲۰۰۰ ساله شامل رسید، مشق‌های مدرسه، اطلاعات کسب و کار و فهرست اسامی می‌شوند. این اکتشافات در اوایل سال ۲۰۲۲ در سایت آتریبیس انجام شده است؛ یک سکونتگاه باستانی که در ۲۰۰ کیلومتری شمال اُقصُر بنا شده است. این قطعات سفالی کشف‌شده که با استفاده از نی یا چوب‌های توخالی و مرکب منقوش شده‌اند «استراکون» نامیده می‌شوند و بقایای کوزه‌ها یا ظروفی هستند که از آن‌ها به عنوان ابزار نوشتن استفاده می‌شد.

به گزارش فرادید ، حدود چهارپنجمِ قطعات با خط مصر باستان به نام دموتیک منقوش شده بودند. یونانی، عربی و مصری از دیگر حروف تصویری بودند که روی استراکون‌ها نقش بستند. به گفته‌ی کریستین لایتس، استاد دانشگاه توبینگن که رهبری این حفاری‌ها را در کنار تیمی از طرف وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر برعهده داشت، بسیاری از این قطعات سفالی نشات‌گرفته از یک مدرسه‌ی باستانی بودند: «فهرست‌های ماه‌ها، اعداد، سوالات حساب، تمرین‌های دستور زبان و الفبای پرنده موجود است. در این مورد آخر، هر حرف به پرنده‌ای اختصاص دارد که نامش با آن حرف آغاز می‌شود.»

کشف خطوط نوشته‌شده توسط شاگردان بازیگوش روی ۱۸۰۰۰ قطعه سفال باستانی در مصر

(نقاشی یک کودک که روی یکی از قطعات پیدا شده است)

صد‌ها قطعه‌ی سفالی منقوش به یک نماد تک بود که در پشت و روی سفال تکرار شده بود. باستان‌شناسان باور دارند این مورد، مدرک جریمه نوشتن یک دانش‌آموز بازیگوش است. قطعات دیگر شامل نقاشی‌های سه پیکر انسانی توسط یک کودک، همینطور نماد‌های تصویری خدایان، پیکره‌های هندسی و حیواناتی مانند عقرب و پرستو می‌شود. به گفته‌ی دانشگاه «یافتن چنین حجم زیادی از قطعات استراکون نادر است.» یک بار دیگر نیز حجمی مشابه این، نزدیک دره پادشاهان (در کشور مصر) کشف شده است.»

کشف خطوط نوشته‌شده توسط شاگردان بازیگوش روی ۱۸۰۰۰ قطعه سفال باستانی در مصر

آتریبیس که در نزدیکی شهر سوهاج کنونی در ساحل غربی نیل واقع است، برای بیش از ۱۰۰ سال موضوع حفاری‌ها بوده است. اما تحقیقات گسترده در این سایت ۳۰ هکتاری سال ۲۰۰۳ آغاز شد، زمانی که دانشگاه توبینگن و وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر پروژه‌ی آتریبیس را آغاز کردند.

کشف خطوط نوشته‌شده توسط شاگردان بازیگوش روی ۱۸۰۰۰ قطعه سفال باستانی در مصر

(صدها لوح با یک نماد تکراری در پشت و رو یافت شدند که به عقیده باستانشناسان مدرک جریمه شدن شاگردان بازیگوش است)

کندوکاو در مرکز معبدی است که ۲ هزار سال قبل توسط فرعون بطلیموس دوازدهم بنا شد و بعد‌ها توسط امپراتوران رومی مزین شد. از آن زمان به بعد، این معبد به روی همگان باز است. این سایت باستان‌شناسی حاوی بقایای یک گورستان، معادن سنگ و یک سکونتگاه انسانی نیز هست.

کشف خطوط نوشته‌شده توسط شاگردان بازیگوش روی ۱۸۰۰۰ قطعه سفال باستانی در مصر

(محققان دانشگاه توبینگن و وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر از سال 2003 در حال حفاری در سکونتگاه باستانی آتریبیس (Athribis) هستند)

منبع: edition.cnn

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید