۸ مجری باقیمانده برای صداوسیما را بشناسید

۸ مجری باقیمانده برای صداوسیما را بشناسید

شــریفی‌مقدم خارج از اجرا هم قاعده بازی را می‌داند و با واکنش‌هایش به مســائل مختلف (عمدتا در قالب توئیت) مورد توجه قرار می‌گیــرد. هرچند گاهی اظهارنظرهایش توام با دردسر هم بوده. این مجری و گوینده اشراف خوبی بــه موضوعــات دارد و آداب مصاحبــه را بلــد است.

کد خبر : ۱۱۵۹۷۳
بازدید : ۱۲۷۳

در چند ماه اخیر، مجری کلیدواژه ثابت تحلیل‌ها و اخبار تلویزیونی بوده است. سرآغاز ماجرا به حضور مهران رجبی و سیدبشیر حسینی در این عرصه برمی‌گردد و ویژه برنامه‌های شب یلدا بیش از پیش به آن مسئله ضریب داد. جایی که غالب مجریان نتوانستند انتظار‌ها را برآورده کنند و ادبیات گوران و امامی موجی از اعتراض‌ها را به همراه داشت.

این روز‌ها خبری از چهره‌هایی مثل علیخانی، مدیری، جوان، فرضیایی، صحت، رشیدپور، بازغی و حتی ضیا نیست. دلیل را می‌دانید و عجالتا سوژه پرونده بررسی عملکرد ۸ مجری کنونی شبکه‌های مختلف است.

در میان این نام‌ها، مجریان کاربلد هم دیده می‌شوند، اما به دلایل مختلف فاقد قابلیتی هستند که موفقیت یک برنامه را تضمین کنند؛ چراکه اصطلاحا سلبریتی نیستند. در این مطلب از هفت صبح می‌خواهیم بدانیم هرکدام دارای چه جایگاهی هستند و آیا قدرت جذب مخاطب حداکثری را دارند؟

هرمز شجاعی‌مهر / سیمای خانواده

صدا و چهره هرمز شجاعی‌مهر برای چند نسل از مخاطبان آشناســت. او ابتدا در برنامه محبوب ساعت خوش به شهرت رسید و مدتی بعد نامش به ســیمای خانواده گره خورد. شجاعی‌مهر از مجریان مودب است که هیچ‌گاه نخواست برای دیده شدن رفتار عجیبی پیش گیرد و ســخنی خــارج از چارچوب برزبان بیاورد. علاوه بر این، صمیمی بودن با مهمان‌ها و مخاطبان جزو ویژگی‌های مثبت اوست.

خودکاری که شجاعی‌مهر همیشه در دست دارد، تبدیل به شناسنامه ظاهری او شده! با این همه، اما شــجاعی‌مهر فاقد جایگاهی اســت که یک مجری مشهور دارد. خاصه آنکه با یک سبک و سیاق اجرا می‌کند و این چیزی نیست که نسل جدید بپسندد. خودش چند ســال پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: خیلی‌ها به من گفتند که سه دهه است این برنامه را اجرا می‌کنی، چرا سبک اجرایت را عوض نمی‌کنی. یک سوال از شما دارم، من می‌توانم از شما خواهش کنم که رفتارتان را با پدرتان عوض کنید، قطعا جواب شــما خیر است.

چون رفتار شما تعریفی خاص را در خانواده‌تان دنبال خواهد کرد که توام با احترام و ادب است. هرمز شجاعی‌مهر مجری موفقی است، اما همانطور که اشاره شد، فاقد جایگاهی است که حضورش در یک برنامه منجر به پربیننده شدن آن شود.

المیرا شریفی‌مقدم / صبحانه ایرانی

المیرا شــریفی‌مقدم سال‌ها به عنوان گوینده و مجری در شبکه خبر فعالیت کرد و چندی است در مقام مجری برنامه صبحگاهی شبکه دو فعالیتش را از سر گرفته. نام او در شبکه خبر به دلیل نوع متفاوت اجرا و نیز چالش بــا مهمان‌ها ســر زبان‌ها افتاد کــه یکی از معروف‌ترین آن‌ها مصاحبه با اســتاندار خوزســتان است.

شــریفی‌مقدم خارج از اجرا هم قاعده بازی را می‌داند و با واکنش‌هایش به مســائل مختلف (عمدتا در قالب توئیت) مورد توجه قرار می‌گیــرد. هرچند گاهی اظهارنظرهایش توام با دردسر هم بوده. این مجری و گوینده اشراف خوبی بــه موضوعــات دارد و آداب مصاحبــه را بلــد است.

هنوز زمان زیادی از کوچ شریفی‌مقدم به شبکه دو نمی‌گذرد، ولی آنقدر تجربه دارد که بتواند از پس یک اجرای شسته‌رفته برآید. چه بســا اگر او مجری یک برنامه شــبانگاهی بــا ویژگی‌هایــی متفاوت بــود، بهتر می‌توانست عمل کند و طیفی از مخاطبان را پای شبکه دو بنشــاند.

شــریفی‌مقدم در همین مدت کوتــاه با برخی اظهارنظر‌ها و کنایه‌ها روی آنتن زنــده، توجهات را جلب کرده، اما همچنان به موقعیتی که در شــبکه خبر داشت، نرسیده اســت. شــاید ترجیح او پناه بردن به حاشیه امن باشد؛ مگر آنکه در ادامه خلافش ثابت شود

گیتی خامنه / لالایی

خاطراتی که گیتی خامنه برای کودکان دهه ۶۰ ســاخت، هرگز از ذهن این نسل بیرون نمی‌رود. او پس از ســال‌ها اجرا، جلای وطــن کرد و در بازگشت اجرای برنامه‌های مختلفی را برعهده گرفت و از چندی پیش به لالایی رسیده است. گیتی خامنه سابقه زیادی در اجــرا دارد و این بار هم از پــس ماموریت خود به خوبی برآمده اســت.

او ســعی می‌کند آرام و به دور از هیجان صحبت کنــد و همین، ویژگی خــاص اجرای او محسوب می‌شود. لالایی می‌خواهد به زنان از منظری متفاوت بپردازد و به همین خاطر ســراغ مادران فعال در خانه و اجتماع می‌رود. ایده ارزشــمند است و اگر اجرایی بهتر داشت، نتیجه‌ای تاثیرگذارتر حاصل می‌شد. رفتار و گفتار خامنه در همنشــینی با مادران به گونه‌ای است که مهمان‌ها احساس راحتی می‌کنند و این حس به بیننده هم منتقل می‌شود.

این شیوه اجرا حاصل سال‌ها تجربه اوست. محبوبیت گیتی خامنه بر کسی پوشیده نیست، اما طبیعی است که نسل جدید نیازی متفاوت دارند و جنس دیگری از اجرا را می‌پســندند. این نکته را خود خامنه هم می‌داند و به همین خاطر است که به جای اجرای برنامه‌های کودکانه، برنامه‌هایی از نوع لالایی را انتخاب کرده است.

حسین رفیعی / پنج ستاره

حسین رفیعی در طول سال‌های فعالیت، بازیگری و اجرا را به طور همزمان پیش برده است. کما اینکه همین حالا به عنوان مجری، پنج ستاره را روی آنتن شبکه پنج دارد و سریال آزادی مشروط با بازی او از شبکه یک پخش می‌شود. پنج ستاره مسابقه‌ای است که با اجرای اشکان خطیبی شروع شــد و بعد از آن به حمید گودرزی و ابوالفضل آقاخانی رسید. حالا به طور کلی تغییر شمایل داده و دیگر یک مسابقه اطلاعات عمومی نیســت بلکه ترکیبی از آیتم‌هایی است که در برنامه‌های مختلف مثل کودک شو، زوجی نو و ... دیده‌ایم.

با این تغییر قرار بوده برنامه، تبدیل به مسابقه‌ای شاد شود و چه کسی بهتر از رفیعی برای اجرای آن؟ او در طول مسابقه شوخی می‌کند و خودش هم نفر اول در خندیدن به موقعیت‌های مختلف است. حسین رفیعی احترام شــرکت‌کننده‌ها را حفظ می‌کند و دنبال ماجراجویی‌های دردسرساز نیست.

حسین رفیعی نه در بازیگری و نه در اجرا هیچ‌وقت از سطح متوســط بالاتر نرفت. از این معبر می‌توان نتیجه گرفت کــه او هم مثــل غالب مجریان حــال حاضر تلویزیون، قدرت جذب مخاطب حداکثری را ندارد. کمااینکه پنج ســتاره به واســطه اجرای رفیعی تبدیل به برنامه‌ای شاخص نشده و چیزی است شبیه خودمونی مهران رجبی در شبکه سه.

مهدی مهدی‌قلی / صف اول

مهدی مهدی‌قلی با برنامه نگاه یک به شهرت رسید؛ برنامه‌ای که به شکل هفتگی روی آنتن شــبکه یک می‌رود و مجری هر بار میزبان یکی از چهره‌های شاخص کشور بود. این برنامه پس از ۲۱ سال تعطیل شد و با شمایل جدید و به اسم صف اول کار خود را از سر گرفت.

صف اول حالا به شکل شبانه از شبکه خبر پخش می‌شود و هفته‌ای یک بار هم همزمان در کنداکتور شبکه یک قرار می‌گیرد. مهدی‌قلی در هر دو برنامه سعی می‌کند پرسشگر باشد و سراغ چالش با مهمان‌ها نمی‌رود. این شیوه مصاحبه، مورد انتقاد است تــا جایی که برخــی همکارانــش بعــد از گفتگو با رئیس‌جمهور به او کنایه زدند.

مهدی‌قلی صدای خوبی دارد و بدون تپق حرف می‌زند؛ بر موضوع مسلط است و می‌توانــد مســیر مصاحبــه را به خوبــی هدایــت کند. آنچه به مهدی‌قلی لطمه زده، خنثی بودن است. حتما او سوال‌های تند و تیز هم می‌پرسد، اما کلیت مصاحبه‌هایش این ظن را ایجاد می‌کند که او از چالش با مهمان‌ها واهمه دارد. مهدی‌قلی از این فرصت بهره نبرده و حالا حضــورش در صف اول مخاطب را وسوسه نمی‌کند که به واســطه مجری، برنامه را دنبال کند.

مصطفی امامی / سلام تهران

کارش را با اجرا‌های کوتاه شروع کرد و حالا مجری اصلی برنامه صبحگاهی سلام تهران است. این برنامه در مناسبت‌های خاص در باکس شبانگاهی قرار می‌گیرد و مصطفی امامــی آن را اجرا می‌کند. امامی علاوه بر اجرا در مناسبت‌های شــاد، تجربه نشستن روی صندلی برنامه‌های محرم را هم دارد.

تسلط بر موضوع و نیز انجام مصاحبه‌هــای جنجالی، ویژگی‌هــای اصلی امامی به حســاب می‌آیند. با این حال هر وقت اندازه نگه نداشته، دچار دردسر شده است. نمونه‌اش در ویژه‌برنامه اخیر شب یلدا اســت که از تعبیر یحیی پلاستیکی استفاده کرد و موجب دلخوری مخاطبان شد. سال پیش نیز شیوه مصاحبه او با مهران رجبی، سوسن پرور و ... مورد اعتراض قرار گرفت. تا جایی که خبرگزاری تسنیم نوشــت: تکرار رفتار‌های خارج از عرف و اصطالحًا زردِ او این سؤال را ایجاد کرد که واقعا رسانه ملی جایِ این کار‌های اینستاگرامی و مجازی است؟

مصطفی امامی ســابقه اجرا در فضای خارج از تلویزیون را هم دارد؛ جایی که دست مجری بازتر است و به او اجازه مانور بیشتر می‌دهد. او در تلویزیون هم تلاش می‌کند اجراهایش خارج از عرف معمول باشد تا با این شیوه برنامه را سرحال و داغ کند. منتها گاهی عنان کار از دستش در می‌رود و این خدشه بزرگی است بر کارنامه او.

مهران رجبی / خودمونی و پیرانه سر

مهران رجبــی از بازیگران طناز سینما و تلویزیون است که امســال جدی‌تر از قبل اجرا را تجربه کرد. برنامه اصلی او خودمونی است؛ سال پیش برنامه پیرانه سر را هم برای شبکه سلامت ضبط کرد که پخش آن با برنامه شبکه ســه مصادف شد. رجبی جلوی دوربین راحت است و با شــوخی‌های گاه به گاه خود، در تلاش اســت تا فضــای خودمونی دلنشــین شــود.

خودمونی یک مسابقه است که شــرکت‌کنندگان در آیتم‌های مختلف حضور می‌یابنــد و رفتار و گفتار آن‌ها در موقعیت‌های غیرمعمول، ایجاد خنده می‌کند؛ البته نه برای همه سلیقه‌ها. برای قضــاوت درباره عملکــرد مهران رجبی باید فرامتن را کنار گذاشت. این‌گونه است که می‌توان نتیجه گرفت او از پس کارش برمی‌آید و احتمالا طیفی از مخاطبان را با خود همراه می‌کند. آنچه باعث شده نظر‌ها درباره رجبی تند و تیز باشد، به فرامتن گره خورده.

ضمن اینکه خود برنامه خودمونی به دلیل اینکه تکراری است و فاقد کیفیت، روی اجرای رجبی تاثیر منفی گذاشــته. وانگهی حضــور پررنگ رجبی در برنامه‌ها و ســریال‌های مختلف را نباید در ایجاد موج منفی علیه او نادیده گرفت. نکته کلیــدی درباره رجبی این اســت که فــارغ از همه حاشیه‌ها، او نمی‌تواند موفقیت یک برنامه را تضمین کند.

حامد سلطانی / اعجوبه‌ها، سلام صبح بخیر و حسینیه معلی

از مجریان جوان و تازه‌نفس است که با مسابقه میدون شبکه سه شناخته شد. حامد سلطانی بعد از آن به عنوان یکی از مجریان سـلام صبح بخیر به کارش ادامه داد و اجرای فصل جدید مسابقه اعجوبه‌ها را بر عهده گرفــت. همزمان با مــاه محــرم او در مقام مجری حسینیه معلی دیده شــد؛ برنامه‌ای که قرار است فصل جدید آن با رویکردی تازه از شبکه سه پخش شود. فن بیان و قدرت ارتباط با مهمان‌ها مهم‌ترین ویژگی‌های حامد سلطانی است.

این خصلت به ویژه در برنامه اعجوبه‌ها خود را نشان می‌دهد؛ جایی که مجری برای تعامــل با بچه‌ها باید صبر و حوصله داشته باشد. او در حسینیه معلی توانایی‌اش در جنس متفاوتی از اجرا را نشان داد؛ کما اینکه در سلام صبح بخیر متناسب با ویژگی‌های برنامه صبحگاهی اجرا می‌کند. با این حال او همچنان یک مجری متوسط است.

ســلطانی به یکباره سرش شــلوغ شد و همین اتفاق پاشنه آشیل کارنامه اوست. اجرای برنامه‌هایی با موضوعــات مختلف، الزامــا به کمک مجــری نمی‌آید و برعکس، عملکرد مجری را زیر ذره‌بین می‌برد. سلطانی تا به اینجا نشانه‌های یک مجریِ سلبریتی را از خود نشان نداده و بعید است به نقطه‌ای برســد که نامش روی برنامه‌ها سایه بیندازد.

سیدبشیر حسینی / رویانیوم

سیدبشیر حسینی برای پیگیران حرف‌های تلویزیون چهره‌ای آشــنا داشــت، اما با داوری در مسابقه عصر جدید شهرتش فراگیر شد. او امسال اجرای یک برنامه را هم به کارنامه خود افزود و حالا با برنامه علمی رویانیوم روی آنتن شبکه سه است. حسینی پیش‌تر نشان داده بود می‌تواند با ادبیات منحصر به فرد خود مورد توجه قرار گیرد.

جمله‌های او در عصر جدیــد را به یاد بیاورید که ســعی می‌کرد با کلمات و زاویــه نگاه متفــاوت، اجرای شرکت‌کنندگان را تحلیل کند. حســینی با همان ویژگی روی صندلی اجرای رویانیوم نشسته و همچنان در تلاش است انرژی و البته شوخی را چاشنی کلام خود کند. در مسابقه عصر جدید به دلیل حضور ســه داور دیگر کنار حســینی و همچنین برخورداری از مجریای، چون احســان علیخانی، تعادل ایجاد می‌شــد.

هرچند همان زمان خیلی‌ها به عملکرد حسینی نقد داشتند. در رویانیوم، اما او چهره اول برنامه است و به همین نسبت ضعف‌هایش بیشتر به چشــم می‌آید. اگر حسینی را داور موفق عصر جدید بدانیم، او مجری ناکام رویانیوم لقب می‌گیرد. تلاش‌های این مجری برای ایجاد حس همدلی و نیز به وجود آمدن فضایی صمیمــی جواب نداده؛ به همین خاطر اســت که در غالب کامنت‌ها رد نارضایتی از اجرای حسینی قابل مشاهده است.

منبع: برترین ها

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید