(تصاویر) مرغ سوخاری سنتی ژاپن چگونه رستوران کِیاِفسی را به تعطیلی کشاند؟
کاراگه نوع ظریف تری از مرغ سوخاری کلاسیک است و برای سرخ کردن عمیق آن از روغن سبک تری استفاده میشود تا مرغ تردتر شود. برای مزه دار کردن مرغ از ترکیبی از سس سویا، زنجبیل، نمک، سیر و میوهها استفاده میشود که طعم ویژه و متفاوتی به آن میبخشد.
مرغ سوخاری سنتی شهر کوچکی در ژاپن از چنان محبوبیتی برخوردار است که آوازهی آن به دنیا رسیده و حتی به رقیب سرسخت برندهای بزرگ جهانی بدل شده است. این نوع مرغ سوخاری که به آن «کاراگه» (Karaage) گفته میشود، یکی از محبوبترین غذاها در کشور ژاپن است.
کاراگه نوع ظریف تری از مرغ سوخاری کلاسیک است و برای سرخ کردن عمیق آن از روغن سبک تری استفاده میشود تا مرغ تردتر شود. برای مزه دار کردن مرغ از ترکیبی از سس سویا، زنجبیل، نمک، سیر و میوهها استفاده میشود که طعم ویژه و متفاوتی به آن میبخشد.
در رقابتی که هر ساله در ژاپن برای تعیین بهترین کاراگهی این کشور برگزار میشود، شهر کوچک ناکاتسو توانسته بارها و بارها با پیشی گرفتن از شهرهای بسیار بزرگ تر، جایگاه نخست را از آن خود کند. ناکاتسو حالا به قطب کاراگه تبدیل شده و آوازهی آن دوستداران مرغ سوخاری را از سرتاسر دنیا به این شهر میکشاند.
شهرت ناکاتسو سال آینده در مسابقهای بزرگ با حضور هیئتی از داوران کارشناس در بوته آزمایش قرار خواهد گرفت. قدمت این غذا به دوران جنگ جهانی دوم بازمی گردد، زمانی که سربازان آمریکایی به همراه خود مرغهای گوشتی را به ژاپن آوردند که به تدریج به بخشی از رژیم غذایی مردم این کشور بدل شد.
دو آشپز ژاپنی به نامهای آراتا هوسوکاوا و شوجی موریاما، در دههی ۱۹۷۰ این تجارت را در ناکاتسو کلید زدند و با اضافه کردن سیب به سسی که مرغ را در آن میخوابانند و بیشتر کردن مدت زمان خواباندن مرغ در سس، فرآیند مزه دار کردن مرغ را تغییر دادند.
این دستورپخت با موفقیت زیادی رو به رو شد و هجوم رستورانها برای ورود به این تجارت در شهر ناکاتسو را به دنبال داشت. طی دههها رقابت سالم میان ۵۰ رستوران ناکاتسو، دستورپخت کاراگه دستخوش تغییراتی شده است و حالا اغلب آشپزهای ناکاتسو دستورپخت محرمانهی خود را دارند.
آنتونی بوردین، سرآشپز مشهور آمریکایی از طرفداران پرو پاقرص کاراگه بود. او در اینباره گفته بود: «به این مرغ سوخاری اعتیاد دارم… در فرودگاه بین المللی ژاپن یک جا هست که از آن میفروشند و امکان ندارد از این مرغ سوخاریها نخورده سوار هواپیما شوم.»
حالا صفهای طویلی از کسانی که دوست دارند غذای جدیدی را امتحان کنند، در بیرون رستورانهای کاراگه تشکیل میشود. تقاضا برای کاراگه در ناکاتسو به حدی است که بزرگترین برند مرغ سوخاری دنیا مغلوب آن شد. در سال ۱۹۹۰، کِیاِفسی شعبهای در این شهر افتتاح کرد که تنها ۵ سال بعد بسته شد.
گرچه مدیریت کِیاِفسی در آن زمان نامناسب بودن محل رستوران را علت بسته شدن آن اعلام کرد، اما اهالی ناکاتسو میگویند دلیلش صرفاً این بود که آنها کاراگه را به مرغ سوخاریهای کِیاِفسی ترجیح میدادند.
منبع: روزیاتو