۱۰ لاشۀ حیرت‌انگیز که در سال ۲۰۲۲ در سواحل پیدا شدند!

۱۰ لاشۀ حیرت‌انگیز که در سال ۲۰۲۲ در سواحل پیدا شدند!

در سال ۲۰۲۲ آب تعداد زیادی حیوان عجیب را در سراسر جهان به سواحل آورد. اینجا عجیب‌ترین‌ها را مرور می‌کنیم.

کد خبر : ۱۱۶۲۶۰
بازدید : ۳۴۷۷

فرادید | هر سال اجساد حیواناتِ دریاییِ عجیب‌وغریبی که در اعماق اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند توسط آب به ساحل آورده می‌شوند و اطلاعاتی را درباره عجیب‌ترین و مرموزترین حیواناتِ روی زمین برای ما آشکار می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ سال ۲۰۲۲ نیز از این قاعده مستثنی نبود. از نهنگ سفید گرفته تا ماهی‌های مرکبِ غول‌پیکر تا پنگوئن‌های ریزه‌میزه و تعداد زیادی عروسِ دریایی توسطِ آب به سواحلِ سرتاسر دنیا آورده شدند که در اینجا برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

نهنگِ گوژپشت سفید

۱۰ حیوان عجیب که آب به ساحل آورد

یکی از ساکنان ایالتِ ویکتوریا در استرالیا در حالِ قایق‌سواری و عبور از یک ساحلِ مخفی در این ایالت چشمش به جسد یک نهنگِ گوژپشتِ سفید ۱۰ متری افتاد. بدنِ نهنگ به‌قدری سفید بود که بیش‌تر از آنکه شبیه جسد یک حیوان دریایی باشد، شبیه به مجسمه‌ای مرمرین بود. کارشناسان اعلام کردند علی‌رغم آنکه این نهنگ مادۀ جوان زیادازحد سفید بود، ولی آلبینیسم ـ وضعیتی ژنتیکی که تولید رنگدانه در پوست متوقف می‌شود ـ نداشت؛ زیرا لکه‌های تیره‌تر روی برخی نقاطِ پوست او مشاهده می‌شد. درعوض، این حیوان احتمالاً دچار لیوسیسم بود که وضعیتی ژنتیکی شبیه به آلبینیسم است، اما فقط بر توانایی برخی از سلول‌ها در تولید رنگدانه اثر می‌کند و به‌همین علت لکه‌هایی از پوست تغییر رنگ می‌دهند.

ماهی مرکبِ غول‌پیکرِ نیم‌خورده

۱۰ حیوان عجیب که آب به ساحل آورد

گروهی از گردشگران که در سواحل نیوزیلند مشغول تفریح بودند، با دیدنِ یک عدد ماهیِ مرکبِ غول‌پیکر (Architeuthis dux) نیمه‌خورده متعجب شدند. ماهی مرکب غول‌پیکر یکی از گریزپاترین و تماشایی‌ترین مخلوقاتِ اعماقِ آب‌هاست. این حیوانِ غول‌پیکر که از رده سرپایان است، جُثه‌ای در حدود ۴ متر داشت. کارشناسان فکر می‌کنند که بازو‌های نیمه‌خوردۀ جانور در حمله‌ای در اعماق دریا خورده نشده‌اند، بلکه احتمالاً لاشخور‌های سطح اقیانوس جانور را جویده‌اند. شسته‌شدنِ ماهی‌های مرکبِ غول‌پیکر به بیرون از آب پدیده‌ای نادر است، اما در ساحلِ فِروِل، جاییکه این هشت‌پای غول‌پیکر در سال ۲۰۲۲ پیدا شد، آب طی سال گذشته ۶ مورد از این جانوران را به خشکی آورده است.

محتویاتِ شکمِ یک نهنگ

۱۰ حیوان عجیب که آب به ساحل آورد

کارشناسان می‌گویند یک توده عجیب شبیه به جانورانِ بیگانه که در سال ۲۰۲۲ به سواحلِ انگلستان آورده شد، احتمالاً محتویاتِ شکم و روده‌های نهنگ بوده است. شکمبه عظیم‌الجثه یک حیوان توسط یکی از ساکنان کورن‌وال در حال پیاد‌ه‌روی در ساحل پیدا شد. این غده عظیم که با جلبک‌های دریایی پوشیده شد بود، به‌نظر می‌رسید یک شیء بدونِ پارگی قابل‌توجه باشد، و هیچ بوی مشمئزکننده‌ای نیز از آن به مشام نمی‌رسید. بعد از آنکه تصاویر این شیء عجیب و اسرارآمیز در فیس‌بوک پخش شد، کارشناسان کورن‌وال آن را به عنوانِ محتویاتِ شکمِ نهنگ شناسایی کردند. احتمالاً یکی از لاشخور‌های سطحِ اقیانوس شکمِ نهنگ را دریده بوده و محتویاتِ آن بیرون ریخته و به ساحل آورده شده بود.

صد‌ها پنگوئنِ ریزه‌میزه

۱۰ حیوان عجیب که آب به ساحل آورد

بیش‌از ۵۰۰ پنگوئن، که در زمره کوچک‌ترین پنگوئن‌های جهان هستند، بنا به دلایلی نامعلوم و اسرارآمیز مرده و با آب به سواحلِ نیوزیلند آورده شده بودند. این پنگوئن‌های کوچک در دسته‌های چندتایی و ظرفِ یک‌ماه به مکان‌های مختلفِ سواحل نورث آیلند آمده بودند. مشخص نبود که چه چیزی باعثِ مرگِ پنگوئن‌ها شده بود، اما کارشناسان تأکید کردند که بسیاری از این پرندگانِ دریایی زیر وزنِ طبیعی بودند. یکی از محتمل‌ترین توضیح‌ها برای مرگ پنگوئن‌ها این است که افزایشِ دمای سطح آب که به دلیلِ تغییراتِ اقلیمی رخ داده است، غذای این جانوران را به مکان‌های عمیق‌تر و سردترِ کفِ اقیانوس‌ها و جایی برده که این جانوران به آن‌ها دسترسی ندارند. درنتیجه، پنگوئن‌ها تقریباً همه چربی بدن‌شان را از دست داده و از گرسنگی یا افتِ شدید دمای بدن مرده‌اند.

بچه کوسۀ سقط‌شده

۱۰ حیوان عجیب که آب به ساحل آورد

بچه‌کوسه مرده‌ای که در سواحل انگلستان پیدا شد، احتمالاً مدتِ کوتاهی قبل از تولد توسطِ مادرش سقط شده است. این بچه‌کوسه ۰.۹ متر طول داشت که کوچک‌تر از طولِ یک بچه‌کوسه تازه‌متولد‌شده است. جنسیت او ماده تشخیص داده شد. جثه بسیار کوچکِ بچه‌کوسه و سایر ناهنجاری‌ها، مثلِ فقدانِ دندان‌های جلویی و نبودِ حلقه‌های رشد در مهره‌های جانور، نشان می‌دهند که او سقط شده است. اتمامِ زوهنگامِ بارداری توسطِ کوسه‌ها به دلیلِ تحمل فشار‌های زیاد روی جانور رخ می‌دهد. کارشناسان فکر می‌کنند که مادر این کوسه کوچک احتمالاً تصادفاً در دام ماهیگیران افتاده که باعث شده بدنش بارداری را پس بزند. این نوع کوسه‌ها در اعماق آب زندگی می‌کنند بنابراین مشاهده آن‌ها در ساحل بسیار نادر است.

نهنگِ پوزه‌دار نادر

۱۰ حیوان عجیب که آب به ساحل آورد

جسد یک نهنگ پوزه‌دار نادر با چندین زخمِ غیرمعمولی روی صورت و آثار خراشیدگی روی بدن به سواحل کالیفرنیا آورده شد. کارشناسان مطمئن نیستند که علتِ این زخم‌ها چیست، نهنگ چطور مرده یا حتی این نهنگ به چه گونه‌ای تعلق دارد. بقایای این نهنگِ دولفین-مانند که در حدود ۴.۹ متر طول دارد، توسط کارشناسان معاینه و اجزایی از اندام‌ها و جمجمه او برای آزمایش برداشته شد. یکی از دلایل احتمالی مرگِ این نهنگِ نادر برخورد با کشتی عنوان شده است. نهنگ‌های پوزه‌دار در زمره حیواناتِ دریایی‌ای هستند که خطر تصادف با قایق در بین‌شان بسیار بالاست.

مهمانیِ عروس‌های دریایی

۱۰ حیوان عجیب که آب به ساحل آورد

هزاران عروس‌دریاییِ کروی‌شکل در طول سواحل کارولینای شمالی به ساحل آورده شدند. عروس‌های دریایی هم به لحاظِ شکل و هم اندازه شبیه گلوله توپ هستند و وزنی در حدود ۴۵۰ گرم دارند. قطر آن‌ها به ۲۴ سانتی‌متر می‌رسد. مرگِ دسته‌جمعی این عروس‌های دریایی احتمالاً به دلیل افزایش تعداد لارو‌های نوعی ماهی به نام رِد درام است که عروس‌های دریایی معمولاً به عنوان میان‌وعده از آن استفاده می‌کنند.

کِراکن با چشم‌های عظیم

۱۰ حیوان عجیب که آب به ساحل آورد

جسد یک ماهی مرکبِ غول‌پیکرِ پوشیده از مکنده‌های بازو با چشم‌هایی به اندازه بشقاب در سواحل آفریقای جنوبی به آب آورده شد. طول این ماهی غول‌پیکر به ۴.۳ متر می‌رسد. کارشناسان مطمئن نیستند که این ماهی چطور مرده، اما پیشنهاد می‌دهند که ممکن است بعد از آمدن به سمتِ آب‌های کم‌عمق برای پیدا کردنِ غذا گیرافتاده است. این دومین ماهی مرکبی بود که سال ۲۰۲۲ در همین ساحل گیرافتاد. مشخص نیست که آیا دلیلِ مشابهی برای مرگ دو ماهی وجود دارد یا نه.

کوسه ۱۰۰ ساله گرین‌لند

۱۰ حیوان عجیب که آب به ساحل آورد

یک کوسه فوق‌العاده نادر که حداقل ۱۰۰ سال سن داشته در سواحل انگلستان پیدا شد. کوسه گرین‌لند نخستین‌بار در سواحل کورن‌وال مشاهده شد، اما دوباره به دریا برگشت. این کوسه که ۴ متر طول و ۲۸۵ کیلو‌گرم وزن دارد، دو روز بعد دوباره در نزدیکی ساحل شناور پیدا شد و به ساحل کشیده شد. کوسه‌های گرین‌لند بومی اقیانوس اطلس شمالی و منجمد شمالی هستند و گمان می‌رود که در زمره حیواناتی با طولانی‌ترین عمر هستند. آن‌ها می‌توانند ۲۷۲ سال زندگی کنند. آن‌ها تازه در سنِ ۱۵۰ سالگی به لحاظِ جنسی به بلوغ می‌رسند. کارشناسان بعد از کالبد‌شکافی حیوان به التهابِ عضو‌های محافظتی که مغز و نخاع را در بر می‌گیرد پی بردند، که احتمالاً عاملِ مرگ جانور بوده است.

بزرگ‌ترین ماهیِ استخوانی

۱۰ حیوان عجیب که آب به ساحل آورد

یک خورشیدماهیِ غول‌پیکر در نزدیکی یک جزیره پرتغالی پیدا و رکورد جدید در زمینه سنگین‌ترین ماهی استخوانی که تاکنون کشف شده، ثبت شد. درحقیقت این خورشید‌ماهی به ساحل آورده نشده بود، بلکه بی‌جان در سطح آب‌های اقیانوس پیدا شد. این ماهیِ بزرگ ۳.۵ متر طول و ۲.۷۴۴ کیلوگرم وزن داشت. رکورد قبلی برای سنگین‌ترین ماهی استخوانی متعلق به یک خورشیدماهی بود که در سال ۱۹۹۶ در ژاپن با وزنی در حدود ۲۳۰۰ کیلوگرم پیدا شد.


ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید